شناسهٔ خبر: 82042 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل خبر داد

تکمیل عملیات بهسازی باند فرودگاه اردبیل تا پایان شهریور

سیدفخرالدین هاشمی مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل از تکمیل عملیات بهسازی باند فرودگاه اردبیل تا پایان شهریور خبر داد.

سیدفخرالدین هاشمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دومین بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه بهسازی عوامل باند اصلی (۱۵-۳۳) فرودگاه اردبیل توضیحاتی در خصوص این پروژه ارایه کرد و گفت: باند اصلی فرودگاه اردبیل از سال ۹۷ به منظور بازسازی و بهسازی تعطیل شده است و در واقع باند از نو ساخته می شود.

او توضیح داد: برای باند اصلی سامانه کمک ناوبری ILS catII را نصب می کنیم و اکنون کار ساخت استریپ‌ها در حال انجام است. با راه اندازی باند بهسازی شده، هواپیماهای پهن پیکر تا بوئینگ ۷۷۷ هم می‌توانند در آن نشست و برخاست کنند.

او درباره مشخصات فنی باند در حال بهسازی گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ متر طول باند و عرض آن ۴۵ متر است. دو شولدر ۷.۵ متری و ۱۵۰ متر استریپ استاندارد از وسط باند به طرفین دارد. همچنین در ابتدا و انتهای باند ۳۶۰ متر استاپ‌وی وجود دارد و جنس آن نیز از آسفالت است.

هاشمی با بیان این که اکنون کار پیشرفت ۶۰ درصدی دارد، تصریح کرد: پیش بینی‌ها بر این است تا پایان شهریور سال جاری کل کار تمام و پروژه افتتاح خواهد شد. البته ممکن است کار روشنایی آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما به غیر از آن تمام کارهای مربوط به باند از جمله استریپ‌ها، شولدرها و باقی موارد تمام می شود.

او در این باره توضیح داد: اکنون ۲ هزار و ۷۵۰ متر از باند، یک لایه آسفالت اش باقی مانده است. آسفالت ریزی کار سختی نیست و به دلیل این که انجام عملیات عمرانی در اردبیل با محدودیت مواجه است این کار کمی طول کشید و اکنون کار انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل با بیان این که این دومین بازدید وزیر راه و شهرسازی از این پروژه است، عنوان کرد: فرودگاه اردبیل تنها فرودگاه کشور است که که دو باند متقاطع دارد. باند دوم با نام  ۲۵-۰۷ محدودیت‌هایی در پذیرش هواپیماها دارد اما در این دو سال از این باند استفاده کردیم و خوشبختانه انجام عملیات بهسازی باند اصلی منجر به تعطیلی فرودگاه نشد و توانستیم فرودگاه را عملیاتی نگاه داریم.

او درباره هزینه‌های پروژه نیز گفت: تا کنون حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است و برای اتمام نیاز به  ۵۰ میلیارد تومان دیگر داریم.

هاشمی ادامه داد: بعد از اتمام این پروژه آمادگی اخذ گواهینامه فرودگاهی بر اساس آخرین متدهای بین المللی را خواهیم داشت.