شناسهٔ خبر: 82292 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تشریح برنامه های بازآفرینی شهری کردستان

بافت فرسوده مدیرکل راه وشهرسازی کردستان گفت: ۳۶ درصد از مساحت هفت شهر استان کردستان در حوزه بازآفرینی شهری شامل بافت فرسوده ، بافت با پیشینه روستایی ، سکونت گاه های غیر رسمی ، بافت ناهمگون وبافت تاریخی بوده که نیازمند بازآفرینی و احیا هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  محمدصدیق ثابتی اظهار کرد: ۵۰  درصد از جمعیت شهرهای کردستان در محدوده با تراکم بالا وکم برخوردار از استاندارهای زندگی شهری ساکن اند که باید برای آن چاره ای اندیشید .

ثابتی ادامه داد:  وزارت راه وشهرسازی برای بازآفرینی در این مناطق،  با نگاه ویژه ۴۹ پروژه را با اعتباری بالغ بر۱۱۰میلیارد تومان در شهرهای سنندج ،  سقز ،  مریوان،  قروه،  بیجار،   کامیاران،  بانه و دیواندره تعریف کرده است و از سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه ها شروع گشته،  تعدادی به بهره برداری رسیده وبقیه پروژه ها نیز باسرعت مناسب در حال انجام می باشد.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان با اشاره به وضعیت نامناسب نواحی منفصل شهری در سنندج ، کمبود فضای آموزشی،  فضای سبز،  اماکن تفریحی ومعبر گذرگاهی را از اهم مشکلات مردم این مناطق برشمرد.

به گفته ثابتی ،  اداره کل راه وشهرسازی کردستان  احداث خیابان گاز ،  خیابان حاج فیضه ودکل وساخت دو واحد مدرسه ۶ کلاسه و۹ کلاسه،  هم چنین مرکز خدماتی،  فرهنگی،  ورزشی در محله نایسر واحداث خیابان استاد هیمن در محله حسن آباد سنندج را در دستور کار دارد.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان اتمام احداث منبع آب شرب بهداشتی،  مدرسه شش کلاسه و مدرسه ۹ کلاسه با پیشرفت۸۵درصدی را از دیگر خدمات راه وشهرسازی در نایسر ذکر کرد و از احداث یک مجموعه چند منظوره خدماتی ،  ورزشی وفرهنگی (مرکز محله ) با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت در نایسر خبر داد.

وی احداث خیابان ۸۵۰ متری ماموستا هیمن با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان در ناحیه منفصل شهری سنندج را از دستاوردهای طرح بازآفرینی شهری دانست وگفت:  با احیای منطقه آغه زمان وانبار غله متروکه،  اقتصاد راکد این محله ها زنده خواهد شد.

ثابتی با اشاره به رتبه نخست کردستان در جذب اعتبارات بازآفرینی خاطر نشان کرد: ارتقای استانداردهای لازم برای زندگی،  حفظ جان ومال شهروندان،  آزادسازی معابر،  کاهش بار ترافیکی، کاهش آلاینده های زیست محیطی وسلامت شهروندان از اهم اهداف ومزایای اجرای طرحهای بازآفرینی شهری است.