شناسهٔ خبر: 82303 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست معاون وزیر راه و شهرسازی با مدیران مدیریت و منابع انسانی استان‌ها مطرح شد

اصلاح ساختار سازمانی برای همپوشانی با وظایف ذاتی وزارت راه و شهرسازی/ در دستور کار قرار گرفتن نظام جبران خدمات، چابک‌سازی و کاهش دیوان‌سالاری / حوزه مسکن اولویت اصلی در نظام جبران / تبیین عملی شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها

نشست ویدئو کنفرانسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با مدیران استانی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی در جلسه‌ای با مدیران این حوزه در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها بر تبیین سیاست‌های جدید این معاونت براساس شعار «توسعه محوری، تحول‌خواهی و آینده‌نگری» تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نعمت الله ترکی، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در اولین نشست مدیران مدیریت و منابع انسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان ها که به صورت ویدئو کنفرانسی در محل وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: رویکردی جدیدی که این معاونت قرار است آن را در مجموعه وزارت راه و شهرسازی دنبال کند با استناد به شعار «توسعه محوری، تحول خواهی و آینده نگری» است که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اصلاح ساختار سازمانی

معاونت توسعه مدیرتی و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: در این خصوص اولین مورد براساس این شعار، اصلاح ساختار سازمانی است. چندین سال است که در بحث تجمیع و ادغام ساختارهای متفاوتی را شاهد بوده‌ایم. با این همه به نظر می‌رسد این اقدامات با توجه به وظیفه ذاتی وزارتخانه که خدمات‌رسانی است و باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، نیاز به اصلاح دارد. به همین خاطر این موضوع با هماهنگی دیگر معاونت‌ها در دستور کار این معاونت قرار دارد. 

تشکیل شورای راهبری توسعه مدیریت وزارتخانه

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همین زمینه در درجه اول شورای راهبری توسعه مدریت وزارتخانه راه‌اندازی شد. در همین خصوص به زودی در اولین جلسه رویکردهای این شورای برنامه‌ریزی و توسعه، جمع بندی و نتایج در سطح وزارتخانه و از جمله استان ها اعلام می‌شود. در این شورا بنا داریم با مشارکت و همکاری به یک جمع بندی خوبی در همه حوزه ها از جمله بخش توسعه مدیریت و منابع انسانی دست پیدا کنیم.

وی افزود: کمیته‌های تخصصی در حال تشکیل است و از استان‌ها چند نماینده در این کمیته‌ها و کارگروه‌ها حضور خواهند داشت تا در نهایت یک جمع‌بندی مناسب برای اصلاح ساختار سازمانی در مجموعه وزارتخانه‌ها و استان‌ها داشته باشمی.

بیشتر بخوانید: برگزاری دومین جلسه کمیته مدیریت عملکرد ستاد وزارتخانه و کارگروه ارتقاء سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم

نظام جبران خدمات، چابک‌سازی و کاهش دیوان‌سالاری

ترکی در ادامه جلسه خود با مدیران توسعه و مدیریت منابع استان‌ها با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن نظام جبران خدمات، چابک‌سازی و کاهش دیوان سالاری در رویکرد جدید این معاونت تصریح کرد: در دستور کار قرار گرفتن این نظام به منظور بهره‌مندی بیشتر و استفاده حداکثری از خدماتی است که مردم در نظر دارند. در نظام توسعه‌ای حوزه منابع انسانی از جمله کارکنان و در بخش‌هایی که بررسی شده یکسری مشکلات وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

حوزه مسکن اولویت اصلی در نظام جبران

وی افزود: در عرصه خدمت‌رسانی به پرسنل در نظام جبران برای کارمندان و کارشناسان کار با سه محور پیش خواهد رفت. اصلی‌ترین محور حوزه مسکن است که در اولویت خدمات‌رسانی این معاونت در بحث خدمات‌رسانی به پرسنل برای معیشت و رفاه آن‌هاست که دوستان باید در نظر داشته و پوشش دهند.

حذف امور غیرضرور و بهبود روش‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حذف کلیه امور غیرضرور و بهبود روش‌ها از دیگر مواردی است که در شعار مطرح شده به دنبال آن هستیم. به عنوان مثال در همین برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانسی شاهد صرفه‌جویی در وقت و هزینه هستیم و دیگر نیازی نیست که مدیران استان‌ها را برای یک جلسه دعوت کنیم. به این شکل می‌توان برای حل و فصل مسائل به جمع‌بندی رسید و این موردی است که در بحث حذف امور غیرضرور و بهبود روش‌ها در سطح وزارتخانه‌، معاونت‌ها، مجموعه‌ها و شرکت‌های وابسته از جمله استان‌ها می‌توان از آن بهره برد تا دیگر نیاز نباشد حتما جلسات به صورت حضوری پیگیری شود.

استفاده بهینه از سرمایه‌های فیزیکی و انسانی با رویکرد صرفه جویی

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به وضعیت سخت اقتصادی در کشور به خصوص در بخش‌های خدمات‌رسانی در حوزه‌های تخصصی یکسری مشکلات در این عرصه و در بودجه وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. به این شکل باید بتوانیم از فضای فیزیکی که مورد نیاز مجموعه وزارتخانه و استان‌ها است به بهترین شکل استفاده شود تا با مشخص شدن مازاد و تعیین و تکلیف یک ساماندهی در این بخش انجام گیرد.

ببینید|نشست ویدئو کنفرانسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با مدیران استانی

تبیین عملی شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها

معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی در ادامه این جلسه ویدئو کنفرانسی اظهار داشت: یکی از عواملی که می‌تواند در عرصه ساختار سازمانی، خدمات‌رسانی به مجموعه ستادی و استان‌ها از جمله مشتریان که مردم عزیز کشورمان هستند، شایسته‌سالاری در عرصه انتخابات است. به همین خاطر برای اولین‌بار سامانه درج اطلاعات پرسنل کل کشور، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها از طریق مرکز نوسازی اعلام و در دسترس قرار گرفت.

وی افزود: در همین زمینه خواهش داریم کلیه عوامل و نیروها اطلاعات خود را در این سامانه درج کنند. بعد از آن کانون ارزیابی مدیران در سطح کشور کار ارزیابی را برای انتخاب و انتصاب پست‌های مدیریتی در سطوح مختلف انجام خواهد داد. به این شکل و با این مبنا به دنبال ارزش‌گذاری به توان نیروی انسانی است که بتوان شایسته‌سالاری را در کل وزارتخانه و دستگاه‌های استانی در سطح کلان شاهد باشیم.

اصلاح ساختار بودجه‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در ادامه برنامه‌ها براساس شعار مدنظر این معاونت، یکی دیگر از موارد و برنامه‌ها اصلاح ساختار بودجه‌ای است. این موضوع مهم است چون وقتی مبنای کاری عرصه منابع مالی همگام با هم نباشد، کار پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد:‌ در نتیجه روی اصلاح ساختار بودجه ای حتما باید تجدیدنظر انجام گیرد تا از محل هر منبع و مأخذی به این مقوله کمک شود که این موضوع در دستور کار قرار دارد. از جمله این موارد بودجه ریزی براساس عملکرد است چون بنده معتقدم باید از حالت «وقت - مزدی» خارج شویم.

وی تصریح کرد: ‌به این شکل که برای پرسنل، سیستم و ستاد تقریبا رویه شده که در شرایط فعلی ۷:۳۰ کارت بزنند و ۱۴:۳۰ از هم خداحافظی کنند. شرایطی که باعث می‌شود نتوانند عملکرد و خروجی مورد ارزیابی را داشته باشیم و تا شرایط به صورت وقت – مزدی است این اتفاق نخواهد افتاد.

ترکی گفت: به همین خاطر اگر قرار به تغییر رویکرد براساس شعار اعلام شده است باید با مبنای وقت - مزدی خداحافظی و بودجه ریزی براساس عملکرد باشد. به این شکل قیمت و بهای کار انجام شده و هزینه هایی که در عرصه های مختلف انجام می‌شود، بحث اصلاح ساختار بودجه ای است و باید در اولویت نخست باشد.

استقرار دولت الکترونیک به معنای واقعی

وی افزود: بحث استقرار دولت الکترونیک به معنای واقعی یک دغدغه برای همه مدیران است اما از این مساله عبور کرده‌ایم. نگاه جدی به استقرار دولت الکترونیک در وزارتخانه در سطح کلان، یکی از برنامه های تحول نظام مدیریتی در برنامه‌های جدید این معاونت است.

آموزش و بهسازی نیروهای انسانی

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ بحث آموزش و بهسازی نیروهای انسانی از اولویت‌های این مجموعه در سطح مجموعه وزارت راه و شهرسازی است. براساس اطلاعات کسب شده هم اکنون نیروهای توانمندی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته حضور دارند که به خاطر عدم ثبت اطلاعات آن‌ها در سامانه ذکر شده، شناخت کافی از توانایی‌ نیروهای انسانی وجود ندارد. به همین خاطر نیاز است که حتما اطلاعات هرچه زودتر در سامانه مدنظر ثبت شود.

وی تصریح کرد: در همین خصوص اصلاح فرآیندها و شیوه‌های انجام کار در دستور کار است تا بتوانیم بر مبنای آن تغییراتی در حوزه ملی و استانی انجام گیرد. این فرایندها و روش‌ها نیاز به بازنگری و اصلاح دارند که تا این خدمات حالت عملیاتی به خود بگیرند. در همین زمینه این دست جلسات را ماهی دو بار خواهیم داشت و برنامه‌های دیدارهای استانی نیز از هفته آینده شروع می‌شود تا از نزدیک بتوانیم مواردی که قابل مشاهده است را با همکاری و هماهنگی بررسی و به یک جمع‌بندی مناسب برسیم.