شناسهٔ خبر: 82326 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران مصوب شد؛

اهدای مشروط سند مالکیت به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی/ جریان بازآفرینی سرعت می‌گیرد

پنجاه و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری طرح اهدای مشروط سند مالکیت به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی در پنجاه و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجاه و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری روز یکشنبه، یکم تیرماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، همتی، استاندار هرمزگان، اعضای اصلی و روسای کمیته‌های این ستاد ملی در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمد آئینی، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد و میزان تحقق مصوبات سه نشست‌ گذشته این ستاد پرداخت و گزارش خود را در سه بخش مصوبات بالای۵۰ درصد پیشرفت، مصوبات  کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت و مصوبات کاملاً  تحقق یافته ارائه کرد.

ارائه برنامه‌ها و پروژه‌های تمامی دستگاه‌ها از طریق ستادهای استانی به ستاد ملی بازآفرینی شهری، تدوین پیشنهادات سازمان شهرداری‌ها با پیشنهاد کارگروه اقدام برای روستاهای در حریم در سه دسته اقدامات فوری، میان‌مدت و بلندمدت، تهیه برنامه اجرایی محلات بحرانی توسط ستاد ملی بازآفرینی، بازنگری و تهیه مدل‌های جدید تامین مالی برای بهسازی و نوسازی بافت‌ها با همکاری بانک مسکن و مشارکت سازمان برنامه و بودجه و شرکت بازآفرینی شهری ایران، بررسی و تدقیق شیوه‌نامه شناسایی محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری، تامین زمین مورد نیاز سازمان نوسازی برای تامین سرانه‌های خدماتی، جلوگیری از تشتت اقدامات دستگاه‌های مختلف در محلات هدف با تشکیل کمیته‌هایی در سطح محلات از جمله مصوبات سه جلسه گذشته ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران بود که آئینی از آنها به عنوان مصوباتی یاد کرد که صددرصد تحقق‌یافته‌اند.

اهدای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی

مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه اهدای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی را از امروز دنبال خواهیم کرد به تشریح جزییات این موضوع پرداخت و گفت: اگرچه سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در سال ۱۳۸۲ ابلاغ شد اما متاسفانه با گذشت ۱۷ سال، عملیاتی نشد.

او افزود: اگرچه در سال ۱۳۸۷ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و در سال ۱۳۸۹ قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده به تصویب رسید، اما سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در این مدت و علی‌رغم تاکید در جلسات و برخورداری از مصوبات مختلف مغفول واقع شد. موضوعی که مانع از رونق، بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی شده است. یکی از اتفاقاتی که می‌تواند در این عرصه‌ها رقم بخورد، استفاده از تسهیلات بانکی و کمک‌های تبصره‌ای دولت است که به دلیل نداشتن سند در این عرصه‌ها دچار مشکل بوده‌ایم.

اجرای طرح واگذاری سند به صورت مشروط در ۱۰۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران سپس به ۲۱ جلسه‌ای اشاره کرد که به این منظور با دستگاه‌های مختلف قوای مجریه و قضاییه برگزار شده و با اشاره به اینکه مصوبه لازم برای اجرایی شدن این اقدام مهم امروز نهایی می‌شود، خاطرنشان کرد: به این منظور هزار هکتار از این اراضی شناسایی شده است که تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد و از امروز با فرمان وزیر راه و شهرسازی به‌صورت پایلوت در شهرهای کرج، بوشهر، زنجان، بندرعباس و اصفهان این کار بزرگ شروع می‌شود و ساکنان این سکونتگاه‌ها صاحب سند می‌شوند.

او از همکاری قوه قضاییه در تهیه آیین‌نامه نظارتی برای اجرای این برنامه قدردانی کرد و گفت: این آیین‌نامه با همکاری اداره‌کل پیشگیری از وقوع جرم و کارگروه تحول قوه قضاییه تهیه شده است تا اگر مشکلی در طول این اقدام وجود داشت از این طریق تعیین تکلیف و حل شود.

تصویب ۹۱۶۱ پروژه بازآفرینی در دو سال اخیر

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات ستاد ملی بازآفرینی شهری از سال ۱۳۹۷ تاکنون پرداخت و با اشاره به اینکه بر اساس برنامه اقدام مشترک مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری در سراسر کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در ۳۱ استان، ۲۳۵ شهر و ۶۴۹ محله، ۹ هزار و ۱۶۱ پروژه را مصوب کردیم، گفت: قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این تعداد پروژه در نظر گرفته شده و حدود دو هزار میلیارد تومان نیز آورده دستگاه‌های مختلف در قالب تامین زمین، تهیه نقشه، آماده‌سازی و تملک است. دو هزار و ۹۴۸ پروژه بالغ بر چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به شهرداری‌های شهرهای هدف است. چهار هزار و ۶۵۵ پروژه با اعتبار بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سایر دستگاه‌های عضو ستاد و چهار هزار و ۶۵۵ پروژه با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به شرکت بازآفرینی شهری است که به‌صورت مستقیم توسط این دستگاه انجام می‌شود.

۷۵۴ پروژه بازآفرینی دارای پیشرفت صددرصدی

عبوری در ادامه به ذکر آماری از پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در حال انجام پرداخت و بیان کرد: ۷۵۴ پروژه بازآفرینی دارای پیشرفت صددرصدی است که با اعتباری بالغ بر هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان آماده شده است. همچنین ۲۰۳ پروژه بازآفرینی در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۳۰۹ پروژه نیز دارای پیشرفت ۵۰ تا ۷۰ درصدی است. همچنین ۷۷۹ پروژه کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت دارند. در مجموع برای دو هزار و ۴۵ پروژه‌ای که شروع شده دو هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

اعطای سند باید مشروط باشد

زهرا اسکندری، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری در بخشی از این نشست، با اشاره به رویکردهای مخالف و موافق اعطای سند مالکیت به ساکنان این بافت‌ها گفت: ما معتقدیم اعطای سند مالکیت به مالکان این بافت‌ها باید به‌صورت مشروط باشد.

او سپس به ذکر شروط چارچوب پیشنهادی پرداخت و افزود: در محله‌ای این اقدام انجام می‌شود که دفتر تسهیل‌گیری در آن دایر و شهرداری آن پای کار باشد. همچنین زیرساخت‌های اولیه و امکانات حداقلی نیازهای پایه‌ای مثل آموزش و ... نیز از دیگر شروط برای اعطای سند مالکیت به ساکنان این بافت‌ها در نظر گرفته شده است. مالکان زمین یعنی دستگاه‌های متولی زمین نیز باید استانداردها را در حد استطاعت ساکنان فراهم کنند.

طراحی استانداردها در حد استطاعت ساکنان، تامین منابع مالی در بلندمدت، تهیه شاخص‌های اثربخشی توسط دستگاه‌ها، در نظر گرفتن پیامدهای منفی، هزینه‌کرد منافع حاصل از ارائه سند در محدوده اقدام و ... از جمله شروطی بود که مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری، عمل به آن‌ها را شرط اعطای سند مالکیت به مالکان سکونتگاه‌های غیررسمی دانست.

ضرورت تعیین تکلیف سکونتگاه‌های غیررسمی در طرح‌های جامع

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در بخشی از این جلسه، احصاء محلات، داشتن طرح شهرسازی با رعایت نصاب مورد نظر، شناسایی و تعیین وضعیت پلاک‌ها را از جمله مسائل مهم در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی خواند و گفت: بر اساس این مصوبه اراضی دولتی از طریق سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار برنامه بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد. همچنین تعیین هویت و وضعیت ساکنان در این بافت‌ها از طریق دفاتر تسهیلگری و وزارت کشور انجام خواهد شد.

او نکته حائز اهمیت را تهیه هرچه سریعتر طرح‌های بازآفرینی خواند و گفت: ستادهای استانی باید تهیه این طرح‌ها را سرعت بخشند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری عنوان کرد: باید حواسمان باشد در تهیه طرح‌های جامع هر کجا با سکونتگاه‌های غیررسمی مواجهیم آن را تعیین تکلیف کنیم تا مانند گذشته در خصوص این بافت‌ها دچار غفلت تاریخی نشویم.