شناسهٔ خبر: 8235 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بررسی حفظ و احیای ایستگا‌ه‌های راه‌آهن در گفتگو با محمدرضا محسنی‌ثانی -۱۱

توسعه به معنای تخريب میراث گذشته و معاصر نيست/ حفظ ایستگاه‌های راه‌آهن در گرو همکاری‌های چندجانبه

محمدرضا محسني‌ثاني عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه شبکه‌های ریلی به عنوان اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی گفت: در این شرایط حفظ ایستگاه‌های راه‌آهن قدیمی اهمیت بالایی دارد و توسعه هیچگاه به معنای تخریب میراث گذشته و معاصر نیست.

محمدرضا محسنی‌ثانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سیاست‌ها و پیگیر‌ی‌های مجلس‌شورای‌اسلامی برای حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن اظهار كرد: ارائه طرح حفظ و احیای ایستگاه‌های راه آهن به دلیل اهمیتی صورت گرفته که وزیر راه و شهرسازی به حفظ میراث تاریخی می‌دهد. البته در کنار این موضوع آنچه كه برای ما مهم است گسترش و توسعه خطوط ریلی به عنوان نیاز ضروری فعلی كشور و با هدف ارتقای سطح زیرساخت‌هاست. در واقع در راستای تغییراتی که انجام می‌گیرد، باید شرایطی را به وجود آورد تا زیرساخت‌ها بتوانند پاسخگوی نیاز فعلی باشند.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی یكی از زیرساخت‌های مهمی كه برای توسعه در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد توسعه اقتصاد ریلی است. این مسئله برای ما به لحاظ جایگاه اقتصاد ریلی كشور در منطقه و ارتباط با سایر كشورها اهمیت بسیاری دارد.

نماینده مردم سبزوار، خوشاب، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال كه آیا منظور از توسعه همان تخریب برخی از ایستگاه‌های قدیمی و راه‌هاست یا اینكه توسعه می‌تواند در مفهوم حفظ و نگهداری داشته‌های قدیمی با دانش و ابزار مرمت، مهندسی و مدیریت‌شهری قلمداد شود، گفت: قطعا توسعه لزوما به مفهوم تخریب نیست و ضرورت توسعه حفظ همه آن چیزهایی است که از گذشته به ما رسیده است.

وی در پاسخ به نگرانی عده‌ای از مرمت‌کاران و علاقه‌مندان به میراث تاریخی و فرهنگی نسبت به تخریب و بی‌توجهی به ایستگاه‌های بین‌راهی و شبکه‌های ریلی در چند سال اخیر اظهار کرد: می‌توان با حفظ ایستگاه‌‌ها به عنوان سرمایه‌ و میراث معاصر به توسعه شبکه‌های ریلی توجه بیشتری داشت. گرچه در حال حاضر بیشترین تمركز باید روی توسعه باشد اما این توسعه به معنای تخریب میراث گذشته و معاصر نیست.

نماینده مجلس‌ شورای اسلامی اجرایی شدن طرح حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن را منوط به فعالیت‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: وظیفه مهم در این راستا برعهده وزارت راه و شهرسازی است و در این بین همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز می‌تواند موثر باشد. اولویت این توجهات از بُعد دستگاه‌های اجرایی و دولت عمدتا به این دو دستگاه برمی‌گردد. همچنین مسئولان محلی همچون نمایندگان دولت در استان‌ها، استانداران و دستگاه‌های مرتبط با آنها نیز در این همکاری سهیم هستند. /

نظر شما