شناسهٔ خبر: 82402 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

آزادسازی کاروانسرای صفوی به‌دنبال احداث ندامتگاه جدید سمنان/ احداث ندامتگاه ۳۰۰ نفری در خارج از شهر

محمد جعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با اشاره به احداث ندامتگاه ۳۰۰ نفری سمنان در خارج از شهر توسط این سازمان، از آزادسازی کاروانسرای صفوی به دنبال جابه‌جایی محل ندامتگاه و تحقق خواست مردم شهر سمنان خبر داد.

محمدجعفر علیزاده، مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از افتتاح ندامتگاه ۳۰۰ نفری سمنان که در خارج از شهر سمنان با مسئولیت سازمان مجری و با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان سمنان احداث شده است، خبر داد و گفت: سازمان مجری، احداث این ندامتگاه را برعهده داشت و دستگاه بهره‌بردار آن، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور و اداره‌کل زندان‌های استان سمنان است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با اعلام این مطلب که اعتبار هزینه‌شده برای این طرح ۲۵ میلیاردتومان بوده است، ظرفیت ندامتگاه را ۳۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: با احداث ندامتگاه ۳۰۰ نفری سمنان که خارج از شهر سمنان و در زیربنایی به مساحت ۵ هزار و ۶۵۰ مترمربع افتتاح شد، عملا کاروانسرای صفوی که در دوران بعد از انقلاب به زندان تبدیل شده بود، آزادسازی شد.  

علیزاده تصریح کرد: با آزادسازی کاروانسرای صفوی که در بهترین نقطه شهر تعبیه شده است، زمینه فعالیت‌های گردشگری و فرهنگی در محل این ندامتگاه که پیش‌تر کاروانسرای صفوی بوده فراهم شده و یکی از آرزوها و خواست‌های مردم، محقق می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ساختمان اصلی این ندامتگاه در ۴۵۰۰ مترمربع، ساختمان‌های اداری، انتظامی، پیش‌ملاقات و برجک‌ها در ۹۵۰ مترمربع، ساختمان‌ها و تاسیسات مکانیکی، برقی و مخزن آب نیز در ۲۰۰ مترمربع احداث و تعبیه شده است.

وی تصریح کرد: انشعابات موردنیاز اجرای این پروژه که شامل آب، برق، گاز، مخابرات، و فیبر نوری است نیز برقرار شده است.

حفر چاه آب به عمق ۱۴۵ متر با ظرفیت برداشت ۴ لیتر بر ثانیه و با مخزن ذخیره ۳۵۰ مترمکعب، انشعاب برق با قدرت ۶۵۰ کیلو وات به شکل دوسویه و با احداث ساختمان پست زمینی، انشعابات گاز با حداکثر مصرف ۴۰۰ مترمکعب بر ساعت و فشار ورودی ۲۵۰ و فشار خروجی ۶۰ و احداث ساختمان ایستگاه با حداکثر ظرفیت ۴۰۰ مترمکعب بر ساعت، و برقراری ۲۵ خط تلفن ثابت و نصب و راه اندازی سیستم DCL و دوکر فیبر نوری در این ندامتگاه تعبیه شده است.

بر اساس اعلام سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، با انتقال زندان مرکزی سمنان و آزادسازی کاروانسرای تاریخی دوران صفویه یکی از مهمترین قابلیت‌های گردشگری استان سمنان رونمایی می‌شود. کاروانسرای صفوی واقع در مرکز شهر سمنان که سالهاست به عنوان زندان مرکزی سمنان از آن استفاده می‌شد یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهر سمنان است این کاروانسرا در بهمن ماه سال ۱۳۵۲ به شماره ۹۶۷ ثبت ملی شده است.

گفتنی است، ندامتگاه سمنان روز یکشنبه، یکم تیرماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی، رئیس قوه قضاییه و علیرضا آشناگر، استاندار سمنان به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.