شناسهٔ خبر: 82460 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دوره تحریم‌ها و محدودیت‌های ناعادلانه دریایی گذرا است

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دوران محدودیت‌ها و تحریم‌های ناعادلانه برای ناوگان دریایی کشور گذرا است و قطعا با ظرفیتی که در بنادر کشور وجود دارد و با حضور مقتدرانه دریانوردان متخصص ایرانی به دوران طلایی باز خواهیم گشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه در شرایط عادی کمتر کسی به فکر دریانوردان است و در شرایط خطر همه به دریانوردان توجه می‌کنند، گفت: در چنین روزی باید بیشتر به دغدغه دریانوردان بپردازیم و مسائل کلان صنعت دریایی را به سایر مناسبت‌ها موکول کنیم و امروز باید مشکلات دریانوردان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

او افزود: ۱۲۷ هزار نفر دریانورد در کشور مشغول فعالیت هستند و طیف‌های متفاوت و مختلفی در این قشر حضور دارند. عده‌ای از دریانوردان مشغول به کار در ناوگان سنتی هستند که در بخش صادرات و واردات منطقه‌ای مشغول به کار هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین دریانوردانی که در ناوگان صیادی حضور دارند، سهم قابل توجهی در تامین نیاز ما در حوزه آبزیان دارند و عده‌ای از دریانوردان هم در بخش پایانه‌های نفتی کار می‌کنند.

راستاد تاکید کرد: هرکدام از این دریانوردان ماموریت متفاوتی را بر دوش دارد و به ملزومات خاصی نیاز دارد بنابراین هر دریانوردی بنا بر حوزه کاری خود نباید دغدغه بهداشتی، معیشتی و آسایشی داشته باشد.

او با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دریانوردان در هر ماموریتی بیشترین تمرکز را در ایفای نقش حرفه‌ای داشته باشند، اظهار داشت: باید کانال ارتباطی بین مدیران ارشد و دریانوردان فراهم شود و انجمن صنفی دریانوردان نقش بسیار مهمی را در این بخش ایفا می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر مسئله ارتقاء توانمندی و آموزش دریانوردان گفت: نباید فرایند آموزش دریانوردان به تاخیر بیفتد و در حال حاضر بحث کارورزی افرادی که به دنبال گواهینامه سطح نامحدود هستند، بسیار مهم است که البته توانستیم تعدادی از این دانشجویان را برای دوره کارورزی به ناوگان نفتکش ملحق کنیم.

راستاد با تاکید بر اینکه هنوز عده‌ای در صف ورود به دوره کارورزی هستند گفت: نباید کسی در صف الحاق به ناوگان برای طی دوره کارورزی باشد که آزمون شایستگی آن به تاخیر بیفتد و دیرتر وارد بازار کار شود.

او با اشاره به بحث فرصت شغلی دریانوردان تصریح کرد: در گذشته با موضوع تاخیر دریانورد برای ورود به بازار کار مواجه نبودیم اما امروز تعدادی از دریانوردان صاحب گواهینامه شایستگی هنوز منتظر ایجاد فرصت شغلی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع آموزش دریانوردان به ویژه دریانوردان مشغول به کار در ناوگان سنتی گفت: برای پیشگیری از سوانح باید بحث آموزش را جدی بگیریم. امروز بعضا شاهد حریق‌های گسترده ناشی از عدم رعایت الزامات ایمنی در ناوگان سنتی هستیم که این سوانح با آموزش قابل پیشگیری است.

راستاد با بیان اینکه دریانوردی حرفه خاص و ویژه‌ای است، گفت: آمادگی فکری و انگیزه دریانوردان برای ورود به این شغل باید مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد تا از بالا بودن ماندگاری افراد در این حرفه مطمئن شویم.

او با بیان این که نباید سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی در این بخش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باشد ،توضیح داد: خروج فراد قبل از رسیدن به سن بازنشستگی از این حرفه زیان بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: دوران محدودیت‌ها و تحریم‌های ناعادلانه برای ناوگان دریایی کشور گذرا است و قطعا با ظرفیتی که در بنادر کشور وجود دارد و با حضور مقتدرانه دریانوردان متخصص ایرانی به دوران طلایی باز خواهیم .

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.