شناسهٔ خبر: 82477 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

طرح جامع توسعه فرودگاه اهواز تشریح شد

امیرمکری در نشستی با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل و نیز جمعی از معاونان و مدیران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و استاندار خوزستان ضمن تشریح طرح جامع توسعه فرودگاه اهواز برای برطرف کردن موانع موجود چاره اندیشی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت در این نشست که امروز (چهارم تیر) برگزار شد، در سخنانی هدف از برگزاری این جلسه را معرفی پروژه‌های فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز و بررسی اقدامات لازم برای اجرای طرح توسعه این فرودگاه و بررسی موانع موجود عنوان کرد.

امیرمکری با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته با توجه به مطرح شدن بحث ساخت فرودگاه جدید، کار اساسی برای توسعه فرودگاه فعلی نشده است، عنوان کرد: باید برای ساخت فرودگاه جدید و یا اجرای طرح های توسعه ای فرودگاه فعلی تصمیم گیری جدی انجام شود.

در این جلسه سید مهدی رزاز، مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان  نیز در سخنانی گفت: از جمله اقدام‌های انجام شده در فرودگاه اهواز طی ماه‌های اخیر می توان به نصب چراغ‌های SFLS، انجام کابل کشی روشنایی باند، سیویل ورک نصب ILS، لاستیک زدایی باند ، درزگیری ۴۰ هزار متر شیار باند فرودگاه، تعویض تابلوها، بهسازی نمازخانه، گل آرایی و رنگ آمیزی محاوط، تدارک دو دستگاه چیلر، بهسازی سیستم روشنایی، خریداری دو دستگاه ژنراتور و نیز فراهم کردن دو دستگاه ترانسفورماتور برای ترمینال خارجی اشاره کرد.

رزاز با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت ترمینال جديد فرودگاه اهواز افزود: فاز اول محوطه سازی در حال اتمام است.

او با بیان اینکه برای توسعه فرودگاه اهواز با مشکل مغایرت سند و جایگیری لوله‌های نفت در زمین های فرودگاه مواجه هستیم، گفت: برای ساخت تاکسیوی و آزادسازی باند باید مشکل مغایرت سند برطرف شود.

فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه طرح جامع ۱۶ فرودگاه کشور از دو سال پیش تهیه شده و برای ۱۲ فرودگاه نهایی شده است، اظهار کرد: اجرای طرح جامع تعدادی از این فرودگاه ها از جمله اهواز، نوشهر، لامرد و رامسر با طرح های شهری و روستایی تداخل دارد و امیدواریم شاهد برطرف شدن موانع توسعه فرودگاه اهواز بر اساس طرح جامع با کمک استانداری و سایر مقام های استانی باشیم.

گلیج با اشاره به اینکه فرودگاه اهواز دارای رتبه چهارم کشور در نشست و برخاست و رتبه ششم در جابه جایی بار و مسافر است، افزود: برای اجرای طرح توسعه اپرون و ساخت تاکسیوی موازی این فرودگاه به همکاری استانداری نیاز داریم.

در این نشست، مشاور طرح جامع فرودگاه اهواز به ارایه گزارشی درباره وضعیت فعلی این فرودگاه پرداخت و مهمترین چالش توسعه فرودگاه را مواردی از جمله عدم توسعه اراضی، موقعیت نامناسب جایگاه سوخت و تداخل مسیرهای دسترسی عنوان و بر ضرورت توسعه مساحت اپرون فرودگاه و جابه جایی اراضی در اختیار هوانیروز تاکید کرد.

در ادامه، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به اینکه این استان دارای بیشترین تعداد فرودگاه در کشور است و این فرودگاه‌ها فاصله کمی با یکدیگر دارند، عنوان کرد: می توان برای اجرای طرح توسعه فرودگاه و ارتقای سيستمILS در افزایش ایمنی فرودگاه و دید خلبان تا ۵۵۰ متری با توجه به شرایط محیطی خاص و وجود ریزگردها موثر است.

شریعتی با تاکید بر ضرورت ساخت فرودگاه جدید اهواز با توجه به حجم بالای نشست و برخاست و تعداد مسافران، پیشنهاد کرد که در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی برای ساخت فرودگاه جدید و برطرف شدن مشکلات موجود برای توسعه فرودگاه فعلی چاره اندیشی نهایی شود.