شناسهٔ خبر: 82542 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار هرمزگان:

«چاهستانی‌ها»؛ پایلوت طرح صدور سند برای سکونتگاه‌های غیررسمی/ سند؛ مشروط و گروهی صادر می‌شود

فریدون همتی استاندار هرمزگان استاندار هرمزگان با اشاره به تعداد بالای سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان گفت: با تصمیم ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران محله چاهستانی‌ها به‌عنوان پایلوت طرح صدور مشروط سند در سکونتگاه‌های غیررسمی انتخاب شد.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با قدردانی از توجه وزارت راه و شهرسازی به بافت فرسوده و ناکارآمد شهری شهرستان بندرعباس به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بندر اقتصادی کشور، گفت: ما در شهر بندرعباس حدود ۱۵ سکونتگاه غیررسمی داریم.

او با اشاره به اینکه محله «چاهستانی‌ها» بالغ‌بر ۱۱۰ هکتار وسعت و افزون بر ۱۸ هزار نفر جمعیت دارد، افزود: در پنجاه و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران، این محله به‌عنوان پایلوت صدور سند مشروط برای ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی انتخاب شد. همچنین، شهرداری بندرعباس، طرحی را برای سکونتگاه‌های غیررسمی «اسلام‌آباد» و «گل‌کنی» آماده کرده است که بر اساس آن، زمین موردنیاز طرح، توسط شرکت بازآفرینی شهری تأمین می‌شود و شهرداری نیز ساماندهی را بر عهده خواهد داشت. در پنجاه و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری تصویب شد، هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی با سازوکار یادشده در این دو محله تولید شود.

همتی ادامه داد: در این جلسه، همچنین مقرر شد با توجه به شرایط نامطلوب محله چاهستانی‌ها، ضمن تعیین وضعیت مالکیت، ساکنان به‌صورت گروهی ساماندهی شوند و سند مسکونی آن‌ها نیز به‌صورت گروهی و مشروط صادر شود تا بتوانیم از این طریق این افراد را توانمند کنیم.

او خاطرنشان کرد: با صدور سند مالکیت، زمینی که در اختیار ساکنان این محلات است، ارزش مالی چند برابری پیدا می‌کند؛ با توجه به اینکه وضعیت مالی این افراد نامناسب است، مقرر شد شرکت بازآفرینی شهری ایران قیمت این زمین‌ها را به‌صورت منطقه‌ای تعیین کند.

استاندار هرمزگان بابیان اینکه با اخذ سند این اراضی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند، گفت: با اخذ سند این توانمندی برای خانوارها ایجاد می‌شود تا از طریق مشارکت با انبوه‌سازان یا به شکل گروهی ساخت‌و‌ساز را انجام دهند.

او در خصوص نحوه شناسایی ساکنان واقعی این محلات بیان کرد: در دو سال گذشته دفاتر تسهیل‌گری وزارت کشور و استانداری در این محلات مستقر و افراد و ساکنان این سکونتگاه‌ها شناسایی شده‌اند.