شناسهٔ خبر: 82586 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

دعوت از سرمایه گذاران خارج از کشور برای حضور در منطقه آزاد فرودگاهی امام خمینی (ره)

محمد اسلامی  وزیر راه وشهر سازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از سرمایه‌گذاران خارج از کشور دعوت کرد تا در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که امروز در دهه کرامت سنگ بنای یک اقدام موثر و کارساز در راستای رونق اقتصادی کشور آغاز کنیم، گفت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از این جهت حایز اهمیت است که در جوار پایتخت قراردارد و می‌تواند تجلی تمام محورهایی باشد که تا امروز از آن به عنوان آرمان یاد کرده‌ایم.

او افزود: منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی می تواند در جهت توالی توسعه لجستیک و تجارت به عنوان دو عامل موثر برای رونق اقتصادی  درنظر گرفته شود.

اسلامی با باین این که  مصوبه منطقه آزاد شهر فرودگاهی چندین سال بود که تصویب شده بود، افزود: از سال گذشته تا کنون اقدام‌هایی در این راستا صورت گرفت و  امروز از همه هموطنان که در خارج از کشور و کشورهای همسایه سرمایه گذاری کرده‌اند دعوت می کنم تا به منظور سرمایه گذاری در حوزه لجستیک و تولیدات دانش بنیان در این منطقه سرمایه گذاری کنند تا شاهد یک مجموعه  لجستیکی و تجاری یکپارچه در کشور باشیم.

تمرکز منطقه آزاد فرودگاهی امام خمینی(ره) بر تولیدات دانش بنیان

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم، در جمع خبرنگاران گفت: با امضای این تفاهمنامه به دنبال تسهیلگری تجارت و صنعت دانش بنیان هستیم، همچنین ساده سازی و روانسازی مقررات و در اختیار قرار دادن امکاناتی که بتواند به شکل گیری ظرفیت‌های پیشرفته به لحاظ صنعتی و تکنولوژی و سهولت در جا به جا به جایی حمل و نقل و لجستیک کمک کند.

او افزود: فلسفه وجودی منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ایجاد تولیدات دانش بنیان است و بنگاه‌های تولیدی و تجاری نیز می‌توانند در این مکان شکل بگیرند. همچنین این منطقه یکی از موارد متفاوتی خواهد بود که بر تولیدات دانش بنیان در حوزه تولید و تجارت تمرکز دارد. 

اسلامی با اشاره به نقش فرودگاه امام خمینی (ره) در لجستیک هوایی گفت: این فرودگاه با امکاناتی که دارد، پیش بینی‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده و نیز سرمایه گذاری های جدید بخش خصوصی، می تواند به معنای واقعی به هاب بار منطقه تبدیل شود.

او ادامه داد: منطقه آزاد فرودگاهی به زنجیره مناطق آزاد کشور متصل شده که می توانند در فرایند لجستیک به صورت یکپارچه عمل کنند. در ترانزیت از آسیای میانه به اقیانوس هند یا از اروپا به آسیای میانه که ایران در مرکز آن قرار دارد، این نقطه کانونی می تواند  نقش ایفا کند. علاوه بر این یک نوع جذب سرمایه نیز صورت گیرد به خصوص ایرانی‌هایی که در مناطق آزاد کشورهای همسایه سرمایه گذاری کرده اند، می توانند در وطن خودشان از مزایای این منطقه استفاده و به رونق تولید کمک کنند.

اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ایرلاین‌ها نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: تا کنون ۳۷ پروتکل در خصوص کرونا به ایرلاین‌ها ابلاغ شده و ایرلاین‌ها مکلف به رعایت آنها هستند. 

او با تاکید بر این که در هوایپما تمام مسافران باید از ماسک استفاده کنند،ادامه داد: امروز نیز در ستاد ملی کرونا تصویب شد که استفاده از ماسک در مکان های عمومی باید انجام شود و چهار لایه نظارت نیز برای آن پیش بینی شده است. کسانی که سوار هواپیما  می شوند باید ماسک بزنند و چنانچه کسی از این امر اجتناب کند می توانند مسافر را پیاده کنند. 

اسلامی افزود: وزارت راه و شهرسازی اولین وزارتخانه در کشور است که سند همزیستی در دوران کرونا و پسا کرونا را تدوین و به همه دستگاه‌هایش نیز ابلاغ کرده است.