شناسهٔ خبر: 82609 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:

استان اصفهان بالاترین آمار جذب تسهیلات کم بهره ودیعه اسکان موقت در سطح کشور را دارد

قاری قران ،نوبخت،برنامه ریزی ،اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن تشریح اقدامات این اداره‌کل در حوزه‌های تسهیلات بافت فرسوده شهری، ودیعه اسکان موقت، ساماندهی املاک و مستغلات شرکت بازآفرینی، تخصیص قیر رایانه‌ای و .... از جذب 35 فقره تسهیلات کم بهره در خصوص ودیعه اسکان موقت استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تأثیرات مثبت اقدامات راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری در سال‌های بعد مشخص می‌شود، اظهار کرد: راه و شهرسازی وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت در حوزه بازآفرینی را برعهد دارد و اصل مأموریت بازآفرینی حفظ هویت، احیاء هویت محله‌ها و بافت‌های ناکارآمد است.  

وی در خصوص تسهیلات بافت فرسوده شهری گفت: دربخش ثبت‌نام متقاضیان  بیش از یکهزار و ۱۰۰ واحد ثبت‌نام انجام شده که از این بین برای ۲۶۰واحد قرارداد منعقد شده است، همچنین در مبحث پاسخ گویی به استعلام بافت فرسوده شهری سال گذشته بیش از یکهزار و ۸۰۰  استعلام را پاسخگو بودیم.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: با عنایت خداوند در خصوص ودیعه اسکان موقت، موفق شدیم ۳۵ فقره تسهیلات کم بهره به ارزش شش میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال در سطح استان جذب کنیم که بدون شک جزء بالاترین آمار در سطح کشور بوده است.  

وی ابراز امیدواری کرد که با بروز رسانی لایه‌های بافت‌فرسوده‌شهری در کل شهرهای استان، بارگذاری آن در سامانه تسهیلات بافت فرسوده شهری و از طرفی با بهبود شرایط بازپرداخت تسهیلات بتوانیم در میزان ثبت‌نام‌ها آمار بیشتری را داشته باشیم.   

قاری‌قرآن ادامه داد: در راستای باز زنده‌سازی بافتهای ناکارآمد شهری و اقدام ملی به طور تقریبی ۵۰۰واحد انعقاد قرارداد، جذب  واعطای ۳۰۰میلیارد ریال تسهیلات بافت فرسوده شهری به متقاضیان را در برنامه داریم.  

وی درحوزه ساماندهی املاک و مستقلات شرکت بازآفرینی واقع در استان اصفهان اموراتِ ساماندهی حفاظت و صیانت از املاک حوزه بازآفرینی، پیگیری اخذ نظرات کارشناسی با رویکرد بهره‌برداری، مشارکت و جذب سرمایه‌گذار، اقدامات مقدماتی اخذ و انتقال اسناد حوزه بازآفرینی را از برنامه های این اداره عنوان کرد و گفت: تکمیل فرآیندهای اخذ اسناد مالکیت و احقاق حقوق مالکان سنوات قبل، اجرای برنامه های مرتبط با خانه‌های تاریخی، استفاده بهینه از منابع موجود به منظور افزایش سرمایه شرکت، ایجاد ارزش افزوده و استفاده از اراضی تحت مالکیت شرکت واقع در بافت فرسوده به منظور ایجاد مسکن در راستای سیاستهای اقدام ملی از اهداف این حوزه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص تخصیص قیر یارانه ای برای بافتهای ناکارآمد شهری اذعان داشت: با توجه به سیاستهای جدید شرکت بازآفرینی شهری از محل اعتبارات سال ۹۸ به جای تخصیص قیر، یارانه نقدی معادل آن به حساب شهرداری‌های استان واریز شد. که طی مرحله اول برای تعداد حدود ۸ شهرداری بیش از۳۰ میلیارد ریال واریز گردید و پیش بینی می شود در سال ۹۹ تخصیص یارانه نقدی قیر به بقیه شهرهای باقیمانده استان حداقل در یک مرحله با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال تخصیص یابد.   

وی در رابطه با اعطای یارانه، معادل تخفیفات صدور پروانه شهرداریهای استان در بافتهای ناکارآمد (تخفیفات موضوع ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن) گفت:طی سال ۹۸ مبلغ تقریبی ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به شهرداری‌ها معادل تخفیف پروانه اعطا شده به مردم ساکن در بافتهای ناکارآمد پرداخت شد که بر این اساس و طی تفاهم‌نامه موضوع تخفیفات، شهرداری‌ها متعهد شدند به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه‌های محرک توسعه در بافت‌های ناکارآمد شهری از محل تخفیفات اجرا نمایند. همچنین پیش بینی می‌شود در سال جاری این اداره به نسبت به رسیدگی و پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال تخفیفات اقدام کند.