شناسهٔ خبر: 82686 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت:

طرح بزرگ راه‌آهن به صادرات و تجارت محصولات فولادی کمک می‌کند/ احداث ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی دوم، تحولی عظیم در حمل مواد اولیه داخلی/ هدف‌گذاری کاهش ۳/۲ میلیارد دلار ارزبری در سال ۹۹

مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، احداث ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی دوم توسط شرکت راه‌آهن را تحولی عظیم در حمل مواد اولیه داخلی خواند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهره‌برداری از سومین مرحله تحویل ناوگان جدید ریلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی راه آهن که با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن در ساختمان راه‌آهن برگزار شد، گفت:  وزارت صنعت برنامه گسترده‌ای برای افزایش تولید زنجیره فولاد دارد. سال گذشته ۵۷ میلیون تن مجموعه زنجیره فولاد کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر کردیم.

مدرسی با بیان اینکه در حوزه شمش فولادی، ظرفیت اسمی ایران از ۲۸ میلیون تن تولید به ۴۲ میلیون تن افزایش می‌یابد، مهم‌ترین موضوع کشور در حوزه فولاد را، لجستیک و حمل و نقل و چالش پراکندگی معادن خواند و افزود: طرح بزرگ راه‌آهن، اجرای ۸۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی است که تحول عظیمی در حمل مواد اولیه داخلی ما است و به حوزه صادرات و تجارت محصولات فولادی کمک می‌کند.‌ مجموعه تولید کشور همیشه نیازمند حمل و نقل است اما سهم ریلی ما در حمل کالا کم است و باید افزایش یابد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حمل ریلی کالاهای اساسی ما از ۱۰ درصد در سال در سال ۹۷ به ۲۵ درصد در سال ۹۸ رسید و با این طرح‌های توسعه راه‌آهن کمک شایانی در لجستیک خواهیم داشت. ۵۳ میلیارد تن مجموعه ذخایر معدنی کشور است، اما ما از ۵۰۰ میلیون تن آن بهره‌برداری می‌کنیم.

مدرسی خیابانی اضافه کرد: ایران در حالی ۶۸ نوع از انواع مواد معدنی و ۲ درصد ذخایر دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار خود دارد که فقط یک درصد مساحت دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل می‌دهد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی از طریق جاده جابه‌جا نمی‌شود و باید سهم ریل افزایش یابد،کاهش ۳/۲ میلیارد دلاری ارزبری در سال ۹۹ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنیم.

مدرسی خیابانی افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ ردیف تعرفه کالای داخلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل بستیم در راستای حمایت از تولید و منابع ارزی. وزارت صمت موافق واردات هیچ کالایی غیر از سه مورد مواد اولیه کارخانجات، قطعات اصلی و کالاهایی که در داخل تولید نمی‌شود،‌ نیست.

او تاکید کرد: راه نجات کشور اتکا به تولید داخل است و باید به شرکت‌های دانش بنیان تکیه کرد. اگر بخواهیم تولید شکل بگیرد باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود که همان حمل و نقل و لجستیک است.