شناسهٔ خبر: 82716 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس حمل و نقل

نمی‌شود یک روزه ترانزیت سوخت را ممنوع کرد

خسرو سرایی یک کارشناس حمل و نقل گفت: وقتی در شرایط خاص به سر می‌بریم کمترین توقع این است که اصول را حفظ کنیم نه اینکه با یک بخشنامه مانند ممنوعیت ترانزیت سوخت یک شبه همه چیز را خراب کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از تین نیوز، خسرو سرایی در میزگردی با عنوان «ترانزیت= کالای قاچاق؟؛ یک آدرس اشتباه» که در اتاق تهران برگزار شد،  با بیان اینکه در ترانزیت از آموزش غفلت کردیم گفت: باید راننده هم شرایط خاص ترانزیت را درک کند و آن را با شیوه سنتی حمل نکند.  در نتیجه همه افراد در زنجیره در تمام سطوح باید آموزش ببینند.

او تصریح کرد: وقتی قرار باشد ساختار را زیر سوال ببرید استثنا را بر قاعده ارجح می کنید. با یک مورد قاچاق از قاچاق در ترانزیت گفتن درست نیست.

این کارشناس تاکید کرد: ترانزیت می تواند ارزآوری داشته باشد، اما به دلیل اینکه یک استراتژی مشخص وجود ندارد عملا این اتفاق نمی افتاد. وظایف بخش خصوصی و دولتی روشن نیست و کاش همان زمان یک شورای حل اختلاف ایجاد کرده بودیم تا جایی به این مباحث رسیدگی شود. این موضوع از این جهت مهم است که قبل از اینکه کار به قانون برسد بتوان اختلاف بین طرفین را حل کرد.

سرایی گفت: قبل از بحث اقتصادی بحث امنیتی مهم است. در فضای امنیتی نمی توان ترانزیت داشت. اما وقتی ترانزیت فعال باشد امنیت هم تامین می شود.  

او با انتقاد از بخشنامه ممنوعیت ترانزیت سوخت تصریح کرد: چطور می شود یک روزه ترانزیت سوخت را متوقف کرد. دستکم می شد زمانی را مشخص کرد تا همه بدانند قرار است چه اتفاقی بیفتد نه اینکه غافلگیر شوند.

او ادامه داد: الان ۴۵ هزار تن از انبارهای ما در بندر امام پر است و قرار است ۱۸ هزار تن مرجع شود. چه کسی پاسخگوست.  

سرایی تاکید کرد: این سیگنال بدی برای کشور ما در عرصه بین المللی است. وقتی اعتبار ترانزیت کشور زیر سوال برود تصحیح آن بسیار دشوار است.  کجای قانون گفته شده است بخشنامه ای بیاید و قانون را متوقف کند. وقتی در شرایط اضطرار به سر می بریم کمترین انتظار است که اصول حفظ کنیم نه اینکه با یک بخشنامه مانند ممنوعیت ترانزیت سوخت یک شبه همه چیز را خراب کنیم.

سرایی با اشاره به اینکه در حال حاضر معاونتی در وزارت امور خارجه ایجاد شده و این خبر خوبی است تاکید کرد:ترانزیت همیشه پشت سر سیاست حرکت کرده است.  سیاست جاده صاف کن اقتصاد و حمل و نقل است. اما وقتی قرار باشد از ترانزیت به عنوان اهرم سیاسی استفاده کنیم اشتباه است.