شناسهٔ خبر: 82730 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد:

پیشرفت مناسب طرح ملی مسکن در تعدادی از استان‌ها/ رعایت سقف اجاره‌بها الزامی است

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان وزیر راه و شهرسازی که به لرستان سفر کرده است در جمع خبرنگاران این استان از پیشرفت مناسب طرح ملی مسکن در تعدادی از استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه یازدهم تیرماه در حاشیه سفر خود به استان لرستان در جمع خبرنگاران این استان، نوسانات بازار مسکن را متأثر از نوسانات بازارهای موازی نظیر طلا و ارز خواند و گفت: وقتی منابعی برای تامین سرمایه وارد بازار می‌شود التهاب‌آور است.

او سپس به بیان برخی از اقدامات دولت برای ساماندهی بخش مسکن در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را به منظور حل معضل مسکن در کشور آغاز کردیم، افزود: متقاضیان فاقد مسکن این طرح شناسایی شده‌اند و این پروژه در تعدادی از استان‌های کشور از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

اسلامی مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح ملی را یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان و اعلام کرد:  ۸۰۰ هزار نفر از این تعداد، واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند و پالایش آنان در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه معدل سنی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن ۳۴ سال است، گفت: زمین مورد نیاز این طرح تامین و پروژه‌ها تعریف شده و فعال هستند. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بیان پاره‌ای توضیحات در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای مستاجران پرداخت و عنوان کرد: به دنبال شیوع کرونا در کشور، نخست طرحی را در ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب کردیم که بر اساس آن، مدت زمان دو ماه برای جلوگیری از اثاث‌کشی و جابجایی منازل در شرایط خطرناک همه‌گیری کرونا به قراردادهای اجاره اضافه ‌شد. در مرحله دوم نیز سقفی را برای افزایش نرخ اجاره اعلام کردیم تا از دغدغه مردم در این خصوص بکاهیم.

او افزود: بر اساس این طرح، حداکثر افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵ و در هفت کلان‌شهر دیگر کشور ۲۰ درصد تعیین شد و این سقف برای دیگر شهرهای کشور نیز ۱۵ درصد در نظر گرفته شد. طرفین قرارداد اجاره نیز ملزم به تبعیت از این موضوع هستند. 

اسلامی در ادامه با اشاره به طرح پیش‌فروش متری مسکن در بورس عنوان کرد: عرضه مسکن در بورس یک امر پیچیده است و به سادگی قابل انجام نیست. بر این اساس صندوق سرمایه‌ای زمین و مسکن تشکیل شده و با بورس نیز مذاکراتی انجام شده است تا مردمی که نیازمند خانه نبوده اما علاقه‌مند هستند در صنعت زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کنند بتوانند منابع خود را به سهام تبدیل کنند.

او ابراز امیدواری کرد این طرح به‌زودی به نتیجه برسد.