شناسهٔ خبر: 82740 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان لرستان:

ظرفیت جابه‌جایی بار از طریق ریل به ۲۰ میلیون تن می‌رسد/ تا پایان دولت روستای بالای ۵۰ خانواری بدون راه آسفالت نمی‌ماند/ توسعه ۵۰ کیلومتری بزرگراه‌های لرستان تا پایان دولت

جلسه اقتصاد مقاومتی استان لرستان  وزیر راه و شهرسازی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان لرستان با اشاره به اینکه ظرفیت جابه‌جایی بار از طریق ریل به ۲۰ میلیون تن می‌رسد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه اقتصاد مقاومتی استان لرستان، روز پنجشنبه، دوازدهم تیرماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان لرستان برگزار شد.

اسلامی در بخشی از این جلسه با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری و نگاه دولت این است که با درک واقع‌بینانه از شرایط تلاش کنیم با استفاده بهینه از منابع، محرومیت‌زدایی و پیشرفت متوازن رخ دهد، گفت: پروژه‌هایی عامل توسعه و برخی محرومیت‌زدایی هستند و در شهرهای کمتربرخوردار، اولویت بالاتری دارند.

او طرح ابرار را از جمله پروژه‌های تعریف شده این وزارتخانه به منظور محرومیت‌زدایی دانست و افزود: بر اساس این طرح، روستاهای بالای ۵۰ خانوار باید دارای راه آسفالته باشند. این موضوع در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و بناست تا پایان دولت هیچ روستاهای بالای ۵۰ خانواری بدون آسفالت نماند. گام دوم ما در طرح ابرار آسفالت روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.

وزیر راه و شهرسازی، اولویت مهم این وزارتخانه را تکمیل شبکه آزادراهی خواند و گفت: ماه گذشته، عملیات قم به سمت اراک آغاز شده و قطعه اراک به خرم‌آباد را نیز در سال‌جاری افتتاح می‌کنیم. همچنین تکمیل و بهره‌برداری ۵۸۰ کیلومتر شبکه آزادراهی کشور از جمله قطعه بروجرد تا خرم‌آباد جز اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌های افتتاحی در ۲۰ سال گذشته، ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و ظرف یکسال ۳۰ درصد مابقی تکمیل شده است، بیان کرد: تا پایان دولت تدبیر و امید ۵۰ کیلومتر بزرگراه در لرستان افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه ریلی کشور در ابتدای انقلاب چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر بوده و این درحالیست که امروز این شبکه به  ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رسیده و همین میزان نیز در دست مطالعه و ساخت است.

او، توسعه شبکه ریلی را از تاکیدات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام و رئیس‌جمهوری خواند و با بیان اینکه بهره‌مندی همه استان‌های کشور از شبکه ریلی در اولویت قرار دارد، افزود: وعده رییس‌جمهور برای اتصال پنج استان به شبکه ریلی محقق شده است.

اسلامی همچنین از امضای  تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه خطوط راه‌آهن با سرمایه‌گذاران صنعتی و معدنی به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و با بیان اینکه خط دوم شنگان، تربت‌حیدریه و بافق از این طریق با سهم ۳۰ درصدی دولت اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ظرفیت بهره‌برداری جابجایی بار با خط ریلی کشور ۷/۵ میلیون تن است که با اجرای این طرح به ۲۰ میلیون تن می‌رسد.

اسلامی یادآور شد: سهم عمرانی از سبد بودجه کشور حداقل ۴۵ درصد بود که با تغییرات انجام شده در ساختار بودجه اکنون به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.