شناسهٔ خبر: 82759 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

توسعه شبکه آزادراهی به ۵۰۰۰ کیلومتر طی برنامه‌ای۵ ساله/ ۳۰ هزار کیلومتر راه‌آهن؛ وضعیت مطلوب مورد نیاز اقتصاد کشور

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان وزیر راه و شهرسازی از توسعه پنج هزار کیلومتری شبکه آزادراهی کشور ظرف پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان گفت: در حال حاضر ما در کشور حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط ریلی اصلی و فرعی ما است و تا پایان دولت ۱۲۰۰ کیلومتر دیگر به خطوط ریلی کشور اضافه خواهیم کرد.

حدود ۱۴ هزار کیلومتر دیگر خط ریلی در دست مطالعه و ساخت داریم که سه‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن در دست ساخت و مابقی در دست مطالعه است.

اسلامی خاطرنشان کرد، معتقدیم با ۳۰ هزار کیلومتر راه‌آهن وضعیت مطلوب مورد نیاز اقتصاد کشور و جامعه ما فراهم می‌شود.

در بحث آزادراه نیز هم‌اکنون دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم. ۵۸۰ کیلومتر آزادراه نیز تا پایان دولت به شبکه آزادراهی کشور اضافه می‌کنیم و بدین ترتیب در مجموع ما آزادراه‌های کشور را در یک برنامه پنج ساله‌ای پنج هزار کیلومتر خواهیم رساند.

موضوعی که برای ما مهم است این است که شریان‌های اصلی آزادراهی و بزرگراهی کشور و شریان‌های ریلی آزادراهی کشور با اولویت مراکز بار و خطوط فرعی که می‌تواند سهم بار راه‌آهن را افزایش دهد در اولویت قرار دهیم. همچون تفاهم‌نامه‌ای که در قالب پروژه ریلی در روزهای گذشته با صنایع معدنی و صنعتی کشور به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان برای ۷۷۰ کیلومتر راه آهن سنگان تا بافق منعقد کردیم تا ظرفیت بار این خط را از ۷/۵ میلیون تن به نزدیک ۲۰ میلیون تن افزایش یابد.