شناسهٔ خبر: 82860 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در کارگاه آموزشی نوسازی و تولید مسکن:

مفهوم شهرسازی در توسعه تدریجی و آرام نهفته است/ بسیج عموم مردم در توسعه  مسکن از اهمیت بالای برخوردار است

کارگاه آموزشی نوسازی و تولید مسکن عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، تولید و عرضه مسکن را از چالش‌های کلیدی کشور خواند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمسلم سیدالحسینی، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در کارگاه آموزشی نوسازی و تولید مسکن با بیان اینکه، چالش مسکن موضوع فراگیر متاثر و اثر‌گذار در تمامی سطوح و مقیاس‌ها‌ی مختلف جامعه اقتصادی، اجتماعی و ... است، آن را، مشابه چالش حاشیه‌نشینی در کشور خواند که با فرآیندها و روش‌های معمول و رایج قابل حل نیست و نیازمند مدیریت خاص خود است.

او ابراز داشت: این مدیریت باید مبتنی بر راه حل‌های متنوع و متکثر باشد و نمی‌توان از یک طریق و به‌صورت تک‌بعدی و با استفاده راه‌حل‌های معمول آن را مدیریت کرد.

سیدالحسینی موضوع چالش مسکن را موضوعی بین رشته‌ای ( علوم و تخصص) و بین بخشی ( دولتی، خصوصی، عمومی و مردم ) دانست و در ادامه گفت: در این میان مشارکت مردم در تولید و عرضه مسکن از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه دانش بشر محصول 75 درصد تجربه، 15 درصد آموزش و 10 درصد مهارت است، بیان داشت: تجربه اندوزی نقش کلیدی در تولید دانش بشر دارد.

او تصریح کرد: تجربیات می تواند منجر به تغییر در نگرش ها و رویکردها شود، به گونه‌ای که می تواند با تغییر باورهای غلط مدیران دولتی و شهری و طراحان در حوزه شهر از نظر محتوا و رویه، تحول ایجاد کند.

سیدالحسینی با بیان اینکه تجربیات حاصل شده در حوزه بازآفرینی شهری باید در قالب انگاره های سیاست تنظیم شود، اظهار داشت: براساس نظریه تکامل تدریجی شهرها (پاتریک گدس) شهر یک موجود زنده است و باید بصورت فارغ از اقدامات آنی و شتاب زده و خارج از مداخلات وسیع و بصورت گام به گام توسعه یابد.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه شهرسازی، مفهوم اش در توسعه تدریجی آرام و غیر شتاب زده نهفته است، ابراز داشت: شهرسازی یک امرآرام، تدریجی و با نقش محوری مردم معنی می‌بابد، این مفهوم را باید مبنای همه تصمیمات و اقدامات خودمان قرار بدهیم و از شتاب زدگی و مداخلات وسیع دوری کنیم.

سید الحسینی  با غیر مثبت خواندن نگاه های افراط و تفریط در رابطه با حفاظت و توسعه، گفت: هر دوآنها دو روی یک سکه هستند، توسعه نیازمند حفاظت است و برعکس و به عنوان یک رویکرد یکپارچه به شمار می آیند.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: باید بدانیم ارزش بافت صرفا ارزش‌ کالبدی نیست بلکه ارزش های ملموس و غیر ملموس در آن مورد توجه است و این ارزش‌ها از طریق مشارکت ساکنین، منجر به افزایش کیفیت زندگی در محدوده و بافت های ناکارآمد شهری می گردد.

او با اشاره به اینکه ساختار کالبدی چه در زمینه ساخت و تولید مسکن و یا امر نوسازی و بهسازی در بافت های فرسوده باید با سایر ابعاد سیستم (وجوه رفتاری وزمینه ای)تطابق داشته باشد، اظهار داشت: واقعیت این است که باید به رویکرد خود سازماندهی بافت توجه بیشتری داشت و باید در این رابطه به توانایی، توسعه درونی و به نیروی های خود انگیخته ساکنین در محدوده و محلات بافت های ناکارآمد شهری اتکاء کنیم و ضمن ارزش دانستن ابتکارات و خلاقیت های جامعه محلی، از نگاه بالا به پایین و اقتدار‌گرایی، پرهیز نماییم.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان سخنانش گفت : اگر بخواهیم جریان و توسعه  مسکن را تقویت کنیم این امر صرفا به تنهایی توسط وزارت راه و شهرسازی امکان پذیر نخواهد بود و باید همه حوزهای درگیر و بخش های مختلف و مسئول باید نقش آفرینی کنند و در راس آن بسیج عموم مردم در این رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه حسین الماسی معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با بیان اینکه آشفتگی نمای شهرها از تبعات فروش تراکم است، اظهار داشت: امروزه مدیران شهری برای اداره  بهتر شهرها به ناچار به تراکم فروشی روی آورده‌اند که این امر لطمات سنگینی به هویت شهرها، بافت‌های تاریخی و در نتیجه گردشگری شهری وارد کرده است.

ماندانا ملک مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به مثبت ارزیابی کردن این دوره آموزشی، بیان داشت: با بیان اینکه باید تجربیات موفق در حوزه بازآفرینی شهری در بین مدیران شهری و دست اندرکاران در سطح سراسر کشور ترویج و اشاعه پیداکند.

گفتنی است در ا ین نشست حسین رجب صلاحی، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور، مجتبی فرهمند شهردار یزد، مهدی برزویی مدیر دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهرستان سبزوار، مهرداد بهمنی مدیر سایت معمار نت، محمد سالاری راد استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی کشور، غلامرضا بصیری پور عضو مجمع خیرین مسکن ساز استان خراسان رضوی و مهدی زنگنه، محمد جواد صفایی و محمود رضا سلیمانی از دانشگاه حکیم سبزوار به بیان دیدگاه و نظریات خود در خصوص نوسازی و تولید مسکن  در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری پرداختند.

این دوره آموزشی با همت شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سبزوار (دبیرخانه جمع‌آوری و ترویج تجربیات بازآفرینی شهری منطقه پنج کشور) برگزار شد.