شناسهٔ خبر: 82889 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد

رشد میزان واحد‌های خالی در استان قزوین

مباركقدم مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: بیشترین خانه‌های خالی کشور در استان قزوین قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در ۵ سال اخیر میزان واحد‌های خالی در استان قزوین ۹۶ درصد رشد داشته و در کشور در رتبه اول قرار داریم.

مبارک قدم در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار  و ۶۰۹ واحد مسکونی در شهر قزوین خالی از سکنه است. 

وی ادامه داد: در سال ۹۰, ۲۲ هزار و ۲۰۵ واحد مسکونی خالی از سکنه بوده، اما در سال ۹۵ این میزان به ۴۳ هزار و ۶۰۹ واحد رسیده یعنی در طی ۵ سال ۹۶ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خانه‌های خالی را از علل افزایش قیمت مسکن دانست و در ادامه با تشریح دیگر عوامل موثر گفت: التهاب در بازار‌های سرمایه همچون ارز، طلا و سکه و سهام در گرانی مسکن موثر است و بخشی از این التهابات ناشی از هیجانات روانی افراد برای حفظ ارزش پول در جامعه است.

مبارک قدم همچنین افزود: کاهش عرضه  و تولید آپارتمان از دیگر فاکتور‌های تاثیر گذار است بطوری در ۵ سال اخیر شاهد رکود در ساخت وساز  هستیم.

وی با ابراز تاسف گفت: در بخش قیمت گذاری مسکن شاخص یا ضابطه ایی نداریم و این موضوع مربوط به بخش خصوصی است و قیمت براساس شرایط عمومی بازار اعلام می‌شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان؛ برخی از افراد با خرید مسکن به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه هستند نه اینکه قصد استفاده و بهره برداری از آن را داشته باشند.

مبارک قدم با اشاره به قیمت مصالح, قیمت زمین و قیمت دستمزد که در قیمت تمام شده مسکن تاثیر دارد گفت: همه ی این موضوعات به نرخ تورم وابسته است.

وی توضیح داد: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷, قیمت مصالح ساختمانی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش و طبق قانون کار دستمزد کارگران هم ۲۰ تا ۲۵درصد رشد داشته است و باید قیمت مسکن حدود ۴۰ درصد رشد می کرد, اما در برخی از موارد شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بوده ایم که ناشی از التهاب بازار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا حداکثر سقف افزایش قراردادهای اجاره در شهرها از جمله قزوین ۱۵ درصد است.

مبارک قدم گفت: ضمانت اجرایی این موضوع بر اساس قانون مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا برای آحاد جامعه و دستگاه ها لازم اجرا است و دولت با اعمال این بسته سیاستی  از حرکت های بدون منطق و التهابی که به صورت کاذب در حوزه مسکن رخ داده و از هیچ منطقی تبعیت نمی کند؛ جلوگیری کرده است.

وی همچنین از اعطای تسهیلات به مستاجران برای اجاره بهای منزل مسکونی خبر داد و گفت: اعطای این ودیعه با نرخ ۱۸درصد برای مستاجران مقرون به صرفه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه از راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان با هدف شناسایی خانه‌های خالی سخن گفت.

مبارک قدم گفت: هدف این است که با راه اندازی این سامانه سوداگردی در بخش مسکن مهار شود تا سرمایه در گردش برای تولید و عرضه مسکن صدمه نبیند.

وی ابراز امیدواری کرد که تمام دستگاه‌های اطلاعاتی، اطلاعات لازم را به این سامانه بدهند تا سازمان امور مالیاتی بتواند تکلیف قانونی خود را به موقع و به آسانی انجام دهد.