شناسهٔ خبر: 82932 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر:

۲۰ پروژه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در استان بوشهر پایان یافت

3759167_235.png معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: از سال ۹۴ تاکنون برای احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در این استان ۳۳ پروژه عمرانی از محل اعتبارات ملی اجرا شد که از این شمار ۲۰ طرح تکمیل و تحویل دستگاه بهره‌بردار شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان بوشهر، سیدمحمود دستغیبی گفت: هزینه این پروژه‌ها به‌طور کامل توسط شرکت بازآفرینی شهری کشور و یا به‌صورت مشترک با دستگاه بهره‌بردار تامین می‌شود و  اداره‌کل راه و شهرسازی به نمایندگی از این شرکت این پروژه‌ها اجرا می‌کند.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها شامل خدمات زیربنایی تا روبنایی از جمله مدرسه ۹ کلاسه در تنگک بوشهر، کف سازی و جداره سازی معابر محله کوتی و محدوده مساجد شنبدی و جمعه در محله شنبدی در بافت قدیم بوشهر، اصلاح شبکه آب محله‌های جنوبی ریشهر و امامزاده و محلات بافت فرسوده برازجان، احداث پایگاه بهداشت رایانی، سالن ورزشی تنگگ ۲، سالن ورزشی حسین آباد برازجان، ساماندهی مسیل‌ها در محدوده  بافت فرسوده برازجان، احداث پارک و زمین چمن است.

دستغیبی ادامه داد: افزون براین نیز چند پروژه شامل احداث مدرسه ۱۲ کلاسه شهید مهیمنیان رایانی بوشهر، احداث پایگاه سلامت در تنگک ۲، پارک و زمین چمن در خورموج و اهرم، نوسازی شبکه‌های آب در محلات جنوبی بوشهر و بافت فرسوده برازجان به صورت اقدام مشترک با دستگاه‌های بهره بردار در دست اجراست.

وی یادآور شد: همچنین دو هزار و ۵۰۰ تن قیر در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به شهردارهای دارای محدوده بافت فرسوده برای آسفالت معابر بافت فرسوده تخصیص یافته و به این وسیله ۱۰۰ درصدمعابر محله‌های بافت فرسوده خورموج و اهرم آسفالت و معابر سایر شهرهای موجود در محدوده بافت ساماندهی شده‌است.

دستغیبی اظهار داشت: بافت‌های ناکارآمد شهری شامل سه محدوده بافت تاریخی یا قدیم، سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های میانی فرسوده‌است که در زمان حاضر یکهزارو و ۶۵۸ هکتار در قالب ۷۲ محله مجموع مساحت بافت‌های ناکارآمد در استان بوشهر است.

وی ادامه داد: بافت ناکارآمد استان بوشهر شامل ۳۸ هکتار بافت تاریخی در شهر بوشهر، ۷۷۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی تنها در ۲ شهر بوشهر و برازجان و ۸۷۷ هکتار بافت‌های میانی فرسوده در ۱۲ شهر استان شامل بوشهر، برازجان، خورموج، گناوه، کنگان ،دیلم، دیر، اهرم، چغادک، کاکی، وحدتیه و آبپخش است.

دستغیبی بیان کرد: از مجموع ۱۰ شهرستان استان بوشهر هشت شهرستان شامل ۱۲ شهر دارای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد هستند که براساس ابلاغ‌های صورت گرفته در چهار شهر شامل ۹ محله در بوشهر (محله‌های جنوبی)، سه محله در برازجان، یک محله در خورموج و ۲ محله در  اهرم به صورت ویژه درآنها پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی در دست اجرا و افزون براین نیز دستگاه‌های اجرایی استان فارغ از این موضوع بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به ارائه خدمات در همه محلات اقدام می‌کنند.  

وی گفت: اجرای طرح فاضلاب در بافت قدیم بوشهر با حمایت و پیگیری‌های استاندار و مدیریت و تلاش  شرکت آب و فاضلاب از مهمترین پروژه‌های اجرا شده در بافت قدیم شهر بوشهر است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان بوشهر گفت: از سال ۹۴ تا کنون یکهزار و ۷۶۵ واحد برای دریافت تسهیلات مربوط به ساخت و ساز و نوسازی بافت‌های فرسوده به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که در مرکز استان می‌توانند از تسهیلات ۸۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرستان‌ها نیز از ۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان متناسب با تقاضا و نوع ساخت برخوردار شوند.

دستغیبی اضافه کرد: براساس آخرین سرشماری رسمی جمعیتی نزدیک به ۱۸۳ هزار نفر جمعیت استان بوشهر در محدوده بافت‌های فرسوده ساکن هستند که از این جمعیت ۲/۷  درصد در بافت تاریخی ۲۳/۸  درصد در سکونتگاه‌های غیررسمی بوشهر و برازجان و ۷۳/۴  درصد در بافت‌های میانی و فرسوده ساکن هستند.

وی درباره  صندوق یکم مسکن گفت: تاکنون بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر اقدام به افتتاح حساب در صندوق یکم  و از این تعداد یکهزار و ۲۰۰ نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

دستغیبی اضافه کرد: افزون براین کسانی که در بافت قدیم اقدام به خرید و یا ساخت مسکن می‌کنند نیز می‌توانند از ظرفیت تسهیلات صندوق یکم مسکن استفاده کنند و الزاما نباید خانه اولی باشند.

وی هدف از اجرای طرح بازآفرینی شهری را زنده کردن بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: بافت‌های تاریخی و فرسوده هر منطقه به عنوان ریشه هر شهر شناخته می‌شود که با گذشت زمان و به دلیل توسعه شهر در سایر اراضی خالی از جمعیت شده‌است.

دستغیبی بیان کرد: برای احیای این محدوده‌ها نسبت به مطالعه و تهیه طرح محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری از سال‌های ۸۸ شروع شده و پس از آن از سال ۹۴ تلاش شده برای هویت بخشیدن به این محدوده‌های شهری نسبت به انجام پروژه‌هایی به منظور احیای این بافت‌ها اقدام شده‌است.

وی یادآور شد: همچنین به منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در احیای بافت‌های‌ ناکارآمد شهری بصورت مستمر جلسه‌های ستاد بازآفرینی شهری استان به ریاست استاندار و ستادهای شهرستانی به ریاست فرمانداران برگزار می‌شود.

دستغیبی اظهار داشت: تلاش شده با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متعدد فرهنگی و رفاهی و تقویت خدمات زیربنایی و روبنایی، بافت‌های ناکارآمد و قدیم احیا و آن سرزندگی، نشاط و برگشت به هویت اصیل محله  ایرانی به بافت‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ابلاغی سالانه پروژه‌ها و اعتباراتی در این زمینه  ابلاغ می‌شود و امسال نیز  حدود ۶ میلیارد تومان از محل تبصره به صورت اقدام مشترک با دستگاه‌های بهره‌بردار شامل شهرداری، آموزش و پرورش، شرکت آب و فاضلاب، ورزش و جوانان و بهداشت و درمان اجرا و افزون بر این نیز سالانه از محل سایر ردیف‌های ابلاغی بیش از سه میلیارد تومان در این بخش ابلاغ می‌شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: هر چند اطلاع رسانی لازم در باره ضرورت بازآفرینی بافت‌های فرسوده و وجود تسهیلات مناسب در این بخش انجام شده اما استقبال مناسبی از سوی مردم نمی‌شود.

وی افزود: در زمان حاضر یکهزار و ۵۰۰ واحد برنامه ابلاغی از سال گذشته بود که تاکنون ۳۵۰ واحد اقدام به جذب تسهیلات کرده و  یکهزار و ۲۰۰ واحد ظرفیت خالی در استان وجود دارد با توجه به اینکه هر استانی که بتواند بیشتر از این تسهیلات استفاده کند می‌تواند از تسهیلات استان‌هایی که ظرفیت خالی دارند بهره ببرد تقاضا می‌شود مردم از این فرصت و تسهیلات استفاده کنند.

دستغیبی گفت: در زمان حاضر بیشتر شهرداری‌ها از جمله اهرم و خورموج و نظام مهندسی تخفیف‌های مناسبی درزمینه صدور پروانه و خدمات مهندسی ارائه کرده‌اند.