شناسهٔ خبر: 83276 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون هواپیمایی کشوری:

سازمان هواپیمایی درباره امنیت آسمان ایران به EASA اطمینان داده است / بازگشت مجدد ایرلاین های بین المللی پس از بحران کرونا نشان ایمنی و امنیت فضای ایران است

هواپیما معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمائی کشوری ضمن اعلام ایمنی و امنیت فرودگاه‌ها و فضای عبوری ایران، گفت: مذاکراتی با EASA (آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا) و برخی کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی و دادن اطمینان در خصوص فضای ایران صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یک روز بعد از تمدید نوتام (هشدار) اتحادیه اروپا به خطوط هوایی در مورد عبور از آسمان ایران، سازمان هواپیمایی کشوری از امنیت پروازها بر فراز آسمان ایران تاکید کرد.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا روز گذشته، با تمدید متن نوتامِ سال گذشته آورد: «هواپیماهای مسافربری که از آسمان ایران عبور می کنند با خطر شلیک پدافند هوایی این کشور به دلیل «سوءشناسایی» روبرو هستند و به دلیل وضعیت خطرناک امنیتی و هماهنگی ضعیف میان بخش عملیات نظامی و هوانوردی غیرنظامی، خطر سوءشناسایی هواپیماهای غیرنظامی وجود دارد.»

آغاز مجدد و افزایش تدریجی پروازهای خارجی

امروز جمعه- ٢٧ تیر معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از شروع مجدد و افزایش تدریجی پروازهای شرکتهای هواپیمایی خارجی به کشور خبر داد. 

مرتضی دهقان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تدوین، ابلاغ و اجرای پروتکل های بهداشتی در حوزه هوایی، گفت: نظارت و بازرسی های مستمری بر رفتار فرودگاه ها و ایرلاین ها صورت می گیرد.

وی در خصوص تمدید نوتام شماره CIZB-۲۰۲۰-۰۱R۱ با موضوع فضای ایران توسط آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا EASA در روزهای اخیر اظهارداشت: این نوتام تمدیدکننده نوتام قبلی EASA برای فضای ایران بوده و تغییری در متن و توصیه نوتام صورت نگرفته و صرفا تا تاریخ ۱۶ژانویه ۲۰۲۱ تمدید شده است.

دهقان افزود: برپایه متن این نوتام که دقیقا مشابه نوتام قبلیست؛ به شرکت های هواپیمایی توصیه می شود برای پرواز زیر ارتفاع ۲۵۰۰۰ پا در فضای ایران بر اساس ارزیابی ریسک خود اقدام کنند. 

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمائی کشوری با بیان اینکه مذاکراتی با EASA و برخی کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی و دادن اطمینان در خصوص فضای ایران صورت گرفته است، افزود: بازگشت مجدد ایرلاین های بین المللی به کشور پس از بحران ناشی از کرونا نشانه اقدامات مثبت و ایمنی و امنیت فرودگاه ها و فضای ایران است.