شناسهٔ خبر: 83302 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

استفاده از فناوری Touchlessدر فرودگاه‌ها / حضور ربات‌ها برای یادآوری استفاده از ماسک

یونایتدایرلاین امروز یونایتد ایرلاین برای اولین بار سیستم touchless check-in را در  فرودگاه هیترو لندن انجام داد. این فرایند به مسافران امکان می دهد بدون مراجعه به کیوسک check-in، فرایند چک کردن چمدان‌های خود را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از «سیمپل فلایینگ» شرکت‌های هواپیمایی به دنبال تعلیق گسترده در اوایل سال جاری، خدمات خود را به آرامی از سر می گیرند. با این حال با بازگشت مسافران به آسمان، شرکت‌های هوایی سیاست‌های جدیدی را ارائه می دهند تا ریسک ابتلا به ویروس کرونا را در طول عملیات پرواز به حداقل برساند. یکی از راه حل‌هایی که اکنون در حال گسترش است، رواج استفاده از فناوری Touchlessدر فرودگاه‌هاست. ایرلاین‌ها وظیفه دارند در صورت بازگشت فعالیت پرواز، اطمینان حاصل کنند که خدمات آنها در حد امکان ایمن است. بنابراین، کاهش نقاط لمسی یک روش مهم برای مهار شیوع ویروس در هنگام مسافرت به شمار می رود.

امروز یونایتد ایرلاین برای اولین بار سیستم touchless check-in را در  فرودگاه هیترو لندن انجام داد. این فرایند به مسافران امکان می دهد بدون مراجعه به کیوسک check-in، فرایند چک کردن چمدان‌های خود را انجام دهند.  سفر بدون تماس حتی می تواند قبل از ورود مسافر به فرودگاه آغاز شود.

مسافران می توانند از برنامه یونایتد در تلفن همراه خود استفاده کرده یا از وب سایت Chicago outfit  بازدید کرده و پرواز خود را چک کرده، چمدان‌های  خود را اضافه کنند و هزینه‌های لازم را بپردازند.  در ادامه با ورود به هیترو ، مسافران می توانند کارت پرواز را ازطریق تلفن همراه یا نسخه چاپی خود اسكن كنند و هر برچسب چمدانی که قبلا رزرو شده باشد، فوراً چاپ می شود. مسافران همچنین خودشان می توانند کارت پرواز را از طریق گیت اسکن کنند.

ابتکار عمل یونایتد ایرلاین در هیترو بخشی از موج جدید اقدام‌ها و خدمات در فرودگاه‌های سراسر جهان است. به عنوان مثال، ایر کانادا نیز اخیرا اعلام کرده که به همراه ارتقاء خدمات و مقررات inflight  خود، فرآیندهای جدیدی را بدون تماس ارائه می دهد. شرکت حمل و نقل کانادا نیز در حال حاضر چک‌های  بدون تماس چمدان را در تمام پروازهای داخلی در فرودگاه‌های تورنتو، مونترال، ونکوور و کلگری انجام داده است. اکنون این شرکت در حال گسترش این ویژگی در فرودگاه‌های بیشتر در سراسر کشور و برای پروازهای بین المللی است. این شرکت فرایند چک بدون تماس را با فرایندهای دیگری مانند صف‌های مجازی تکمیل کرده است.

علاوه بر این هواپیمایی مالزی نیز فرآیندهای بدون تماس را به عنوان بخشی از خدمات پرواز خود ترویج می دهد. با ادامه فعالیت ایرلاین‌های داخلی در مالزی، این شرکت از مشتریان خود می خواهد تا کار check-in  را از طریق برنامه تلفن همراه یا وب سایت انجام دهند.

فناوری Touchless به زودی با سایر اقدام‌های مهم ایمنی ترکیب خوبی خواهد داشت. در حال حاضر استفاده از تب سنج در فرودگاه‌های سراسر جهان افزایش یافته با این حال، این فرایندها اغلب مستلزم تماس نزدیک انسان است. به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی به دنبال استفاده از ردیاب‌های حرارتی هستند تا در بین جمعیت مسافرانی را که درجه حرارت بدنشان بالاتر از حد متوسط است را شناسایی کند.  هیترو از ماه گذشته آزمایشات فناوری غربالگری حرارتی را در ترمینال ۲ آغاز کرده است.

استفاده از ربات‌ها برای شناسایی مبتلایان به کوید ۱۹

علاوه بر این، برخی مراکز برای بهبود شیوه‌های ایمنی در حال آزمایش ربات‌ها هستند. به عنوان مثال فرودگاه بین المللی اینچئون کره جنوبی قصد دارد رباتی را آزمایش کند که به مسافران یادآوری کند از ماسک استفاده کنند.

مسافرگیری بیومتریک

در نهایت مسافرگیری بیومتریک در کاهش نقاط لمسی در فرودگاه‌ها بسیار موثر است. چندین شرکت هواپیمایی قبل از شروع اپیدمی کرونا این روند را معرفی کرده بودند، بدون شک تغییرات به وجود آمده  باعث تسریع در استفاده از بیومتریک در صنعت سفر خواهد شد.

با استفاده از این روش برای تایید هویت و بررسی گذرنامه و مجوزها می توان از اسکن تشخیص چهره استفاده کرد. این اقدام علاوه  بر این که باعث کاهش تماس کارمندان فرودگاه‌ها با افراد می شود، سرعت check-in  را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، اکنون میانگین سرعت فرآیند تایید هنگام سوار شدن ۱.۵ ثانیه در هر پرواز است. مراکزی در آلمان، کانادا، چین، ژاپن، ایسلند، ایتالیا و اسپانیا اکنون آزمایشات بیومتریک را بررسی  می کنند.

در نهایت می‌توان گفت بخش عمده‌ای از فناوری برای کاهش نقاط لمسی به لطف دستگاه‌ها و خدمات دیجیتالی در حال حاضر موجود است و برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند نیاز به تماس را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. اکنون چندین خطوط هوایی این ویژگی‌ها را در کل خدمات خود نه فقط فرودگاه ، اعمال می کنند. فارغ از این  هنوز پیشرفت‌ها در زمینه فناوری در صنعت حمل و نقل هوایی ادامه دارد و شرکت‌ها در تلاش هستند تا خطر ابتلا به کوید ۱۹ را برای مسافران و کارمندان به حداقل برسانند.

ترجمه :آزاده کاری