شناسهٔ خبر: 83392 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی:

تلاش دانش‌بنیان‌ها برای ساخت تجهیزات هواشناسی/ ساخت تجهیزات هایتک کار ساده‌ای نیست

سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی کشور از تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت تجهیزات هواشناسی خبر داد و تاکید کرد: این تجهیزات استاندارهای بالایی دارند و تجهیزات ساخت داخل باید بتوانند این استانداردها را دریافت کنند.

سحر تاجبخش، رییس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان آخرین اقدامات برای ساخت تجهیزات هواشناسی در درون کشور پرداخت و گفت: ما از سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای ساخت این تجهیزات در داخل آغاز کرده‌ایم؛ از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌‌‌ برای ساخت رادیوسوند اشاره کرد.

او افزود: ساخت تجهیزات هواشناسی به‌خصوص تجهیزات هایتک، نظیر رادارهای هواشناسی، کار ساده‌ای نیست و بخش مهم آن مربوط به نرم‌افزار این سامانه‌ها است که باید بتواند اطلاعات را به مفاهیم هواشناسی تبدیل کند. این کار را شروع کرده‌ایم و امیدواریم که به نتیجه برسیم. اما هنوز زمان قراردادهای ساخت این تجهیزات به پایان نرسیده است و شرکت‌های در حال تلاش هستند.

تاجبخش در پاسخ به این سوال که آیا هیچکدام از قطعات و تجهیزات هواشناسی در درون کشور ساخته می‌شود، گفت: تلاش‌هایی انجام شده است. برای نمونه رادیوسوند را چند شرکت دانش‌بنیان داخلی طراحی کرده‌اند اما هنوز استانداردهای لازم را دریافت نکرده‌اند و داده‌های تولیدی این رادیوسوندها تاییدشده نیست. در این زمینه پیشرفت‌هایی انجام شده است. در برخی موارد داده‌ها درست است اما هنوز به‌صورت صددرصد جوابگوی نیازمان نیست. رادیوسوندها باید بتوانند در راستای حرکت قائم چندین پارامتر هواشناسی را جمع‌آوری کنند، اما هنوز خطاهایی دارند.

او عنوان کرد: در حوزه ساخت و تجهیز ایستگاه‌های زمینی در درون کشور اقداماتی انجام شده است و از برخی دستاوردهای داخلی در تجهیز این ایستگاه‌ها استفاده می‌کنیم. در خصوص تجهیزاتی با تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، نظیر ساخت رادار هواشناسی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

رییس سازمان هواشناسی همچنین از انجام تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای ساخت رادار باند C خبر داد و ابراز امیدواری کرد بتوان به زودی از این دستاورد داخلی استفاده کرد.