شناسهٔ خبر: 83422 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خبر داد

۸۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن ساوه در مرحله تهیه نقشه

جلسه اقدام ملی ساوه مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری ساوه، گفت: ۸۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن ساوه در مرحله تهیه نقشه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه ستاد بازآفرینی شهری ساوه با حضور فرمانداراین شهر، نماینده مردم شریف ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، شهردار ساوه ، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی  وسایر روسای ادارات و نهادها برگزار شد.

احمد مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در بخشی از این جلسه با بیان اینکه کارگروه تامین زمین استان مرکزی در طرح اقدام ملی مسکن بسیار پیگیر و با تعامل است، گفت: این کارگروه با وجود نداشتن زمین دولتی در ساوه موفق به تامین آن شد.

وی افزود: دو قطعه زمین ۲/۷ هکتاری در شهرک علوی و ۲/۹ هکتاری در شهرک فجر با همکاری شورا و شهرداری برای طرح اقدام ملی مسکن تعیین شده‌اند و اکنون در مرحله تهیه نقشه هستند.

مرزبان افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کارگزار ساخت واحدهای اقدام ملی مسکن در ساوه است و ۳۸۴ واحد در شهرک علوی و ۴۱۶ واحد در شهرک فجر به مناقصه رفته و به‌زودی پس از تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات ویژه بافت‌های فرسوده، گفت: در صورتی که سازندگان مسکن در بافت‌های فرسوده از فناوری نوین استفاده کنند برای هر واحد ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود که فرصتی بسیار طلایی برای شهر ساوه است که هم اکنون ۱۷ سکونتگاه غیررسمی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: در بام ساوه زمینی ۹۰ هکتاری وجود دارد که طراحی فاز اول در حال انجام است و پس از مطالعات فاز دوم تشریفات اداری برای آماده سازی انجام خواهد شد .

وی بیان کرد: پروژه ۷۶۸ واحدی به صورت مشترک با سازمان ملی زمین و مسکن در شهرک علوی با همکاری دولت و بخش خصوصی نیز در حال پیگیری است .

مرزبان افزود: حدود ۴۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد تامین زمین شده است .

وی اظهار داشت : دو قطعه زمین به کاربری مسکونی، ورزشی ، آموزشی جهت تامین مسکن اقشار ویژه در نظر گرفته شده است .

شهردار ساوه نیز در این نشست گفت : واگذاری زمین صنوف مزاحم و تلاش در اجرای کمربندی ساوه بیشترین و بزرگترین کار بازآفرینی است که در ساوه انجام شده و بیش از ۷۰ کیلومتر آسفالت شده است.

فرماندار ساوه نیز در بخشی از این نشست با قدردانی از اقدامات موثر اداره‌کل راه و شهرسازی در ساوه، توسعه حاشیه‌نشینی را آسیبی جدی برای این شهر خواند و گفت: آلونک‌سازی در نقاط حاشیه‌ای به منافع شهر لطمه می‌‌زند. تشکیل ستاد بازآفرینی شهری مانع از توسعه آلونک‌سازی و آلونک‌نشینی شده و ضمن پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، منافع شهر را حفظ می‌کند و از آسیب‌رساندن به آن جلوگیری خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: برای تهیه طرح جامع شهر ساوه و انجام مطالعات مورد نیاز آن سه میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که لازم است این میزان اعتبار در ادامه تا دو برابر افزایش یابد.

فرماندار ساوه تصریح کرد: در ساوه  زمین به اندازه کافی وجود دارد و باید علاوه بر اقدام ملی مسکن از روش‌های دیگری مانند بازآفرینی شهری برای تامین مسکن استفاده شود. همه ارگان‌ها برای بازگرداندن قیمت مسکن در ساوه به حد تعادل دست در دست همدیگر داده و برای فراهم کردن سرپناه برای شهروندان این شهر هم افزایی و مشارکت بیشتر داشته باشند.

در ادامه نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: داشتن مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی است و دولت مکلف است مسکن مورد نیاز مردم را طبق اصل ۳۱ قانون اساسی تامین کند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی افزود: در ساوه و زرندیه زمین به اندازه کافی وجود دارد و ضرورتی ندارد که فرهنگیان این شهرستان‌ها در شهرک‌های مهاجران و امیرکبیر اراک صاحب خانه شوند.

وی افزود: بازار مسکن در ساوه بسیار آشفته و رها شده است و اراده‌ای برای ایستادگی در برابر رفتار دلالان و بنگاه‌ها در افزایش قیمت مسکن وجود ندارد. باید برای ممانعت از توسعه حاشیه نشینی با تعیین یک شورای مسکن، نسبت به پیشگیری از ادامه این مشکلات در ساوه اقدام کنیم.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: در مورد اراضی واقع در بام ساوه که ۵۰ درصد از آن متعلق به اوقاف است پیگیری هایی برای تعیین تکلیف صورت گرفته است. در ساخت واحدهای مسکونی باید از ظرفیت همه دستگاهها و همچنین انبوه سازان دلسوز استفاده شود و باید با انبوه سازان اهمال‌کار برخورد قاطع شود.

وی در ادامه گفت:  خوشبختانه مدیرکل راه و شهرسازی پای کار است و امیدواریم علاوه بر ساخت ۸۰۰ واحد در قالب مسکن ملی، از سایر ظرفیت‌ها برای ساخت منازل استاندارد که منجر به ممانعت از توسعه حاشیه نشینی می شود نیز استفاده گردد. رونق ساخت و ساز مسکن در ساوه علاوه بر جذب نقدینگی مردم می‌تواند منجر به ایجاد مشاغل فراوان شود.