شناسهٔ خبر: 83426 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی آخرین روند واگذاری اراضی به طرح اقدام ملی مسکن را تشریح کرد

واگذاری بخشی از اراضی به گروه‌های هدف طرح اقدام ملی مسکن/ تصمیم‌گیری برای عقد قرارداد با تعاونی‌های خوشنام در شورای مسکن استان‌ها / بنیاد مسکن اراضی مسکن ملی را در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر تامین می‌کند

علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از معرفی و واگذاری اراضی طرح اقدام ملی به گروه‌های هدف این طرح خبر داد و گفت: بخش از تفاهم با نیروهای مسلح در استان‌های مختلف برای مسکن ملی نیروهای مسلح در حال انجام است و در عین حال اراضی مسکن فرهنگیان به وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است.

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن و تخصیص زمین به این طرح از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به ارائه توضیح پرداخت.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بخشی از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، به استان‌ها معرفی شده است که زمین‌ها پهنه‌بندی شده‌اند و هم‌اکنون بخشی از اراضی به گروه‌های مختلف که گروه‌های هدف این طرح هستند از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تعاونی‌ها بر اساس اعلام شورای مسکن استان ها، و گروه های حقیقی و شناسایی شده برای ساخت مسکن معرفی و در برخی از موارد واگذار شده است.

تصمیم به عقد قرارداد با تعاونی های خوشنام در شورای مسکن استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه بخشی از اراضی بررسی شده و آماده ساخت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) معرفی شده است، توضیح داد: بر اساس شیوه نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، تعاونی‌های مشارکت کننده در این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ها شناسایی و معرفی شده و در شورای مسکن استان این تعاونی ها مورد ارزیابی قررار گرفته‌اند که در نهایت تعاونی های ارزیابی شده در مرحله بعدی عقد قرارداد کرده و احداث بخشی از طرح اقدام ملی مسکن در استان‌ها توسط تعاونی‌های موردتایید، آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص ساخت و ساز توسط گروه های حقیقی و شناسایی شده کم درآمدی، گفت: همکاران بنیاد مسکن و یا اداره کل راه و شهرسازی به عنوان کارگزار، به منظور سرعت بخشی به واگذاری زمین به گروه های کم درآمدی شناسایی شده، زمین ها را واگذار کرده و گروه ها با نظارت بر انجام کار، ساخت و ساز را شروع می کنند که اینکار در برخی از استان ها در حال انجام است.

سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مسکن ملی ۱۰۰ هزار واحد است

نبیان تصریح کرد: تعهد سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین بخشی از واحدهایی است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید بسازد که بر اساس اعلام قبلی ۱۰۰ هزار واحد است. در عین حال بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آن بنیاد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت که خود زمین دارد باید اراضی را به منظور ساخت مسکن ملی مورد استفاده قرار دهد.

وی همچنین اعلام کرد: سازمان ملی زمین و مسکن تفاهمی را برای احداث ۵۰ هزار واحد مسکن محرومان با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به امضا رساند. زمین این ۵۰ هزار واحد بخشی از اراضی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مابقی اراضی در ادارات کل راه و شهرسازی بوده که در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفته است.

نبیان علاوه بر تعهدات سازمان ملی برای تامین اراضی طرح اقدام ملی مسکن، یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی تفاهماتی را با نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش به امضا رسانده است که زمین هایی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای تحقق این امر در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، تفاهمات نیروهای مسلح با سازمان ملی برای تامین بخشی از اراضی در حال انجام است. در یکسری از استان ها تفاهمات بین ادارات کل با نیروهای مسلح منعقد شده است.

معرفی اراضی مسکن ملی فرهنگیان به وزارت آموزش و پرورش

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن فرهنگیان و تفاهمی که وزارت راه و شهرسازی با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسانده است نیز گفت: در خصوص مسکن فرهنگیان بخشی از اراضی برای مسکن فرهنگیان به وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است تا بتوان موضوع تفاهم وزارت راه با وزارت آموزش و پرورش را برای تامین مسکن فرهنگیان، عملیاتی و اجرایی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه مسکن ملی تهرانسر در استان تهران، اعلام کرد: زمین پروژه تهرانسر توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده است. طرح اولیه آماده و از طریق برگزاری فراخوان طرف مشارکت کننده مشخص شد. میزان سهم مشارکت کننده و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران معین شد. هم اکنون عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

نبیان تصریح کرد: علاوه بر پروژه تهرانسر، سازمان ملی زمین و مسکن در سطح کشور، تعداد زیادی پروژه مشارکتی دارد که زمین از دولت است و ساخت و ساز را طرف سرمایه‌گذار انجام می‌دهد. این پروژه ها بدین شکل است که در پایان ساخت وساز تعدادی از واحدهای احداث شده در اختیار دولت قرار می گیرد که همین واحدها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.