شناسهٔ خبر: 83495 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

به شکل ویدئو کنفرانسی انجام گرفت؛

برگزاری نشست دوجانبه معاونین وزیر راه و شهرسازی ایران و ازبکستان

جلسه نشست دوجانبه كمیته مشترك حمل و نقل جاده ای ایران و ازبكستان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران،  معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان و سفیر جمهوری ازبکستان در تهران و نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشكند به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای،  عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و با اظهار خرسندی از برگزاری این نشست و آرزوی سلامتی و سعادت برای ملت و دولت این كشوردر این روزها و شرایطی که دنیا درگیر شیوع ویروس کرونا است،  اظهارداشت : توسعه همکاری‌های اقتصادی فیمابین همواره مورد نظر مقامات ارشد دو کشور بوده و در همین راستا توسعه مناسبات حمل و نقلی به ویژه در حوزه حمل و نقل جاده ای با جمهوری ازبکستان از اولویت های کاری وزارت راه و شهرسازی و این سازمان بوده است و  آماده توسعه همکاری ها در حوزه انتقال دانش و تجربیات در زمینه های مختلف حمل و نقلی نگهداری راه و تاسیسات بین‌راهی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند هستیم.

وی افزود: مناسبات حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور در چارچوب موافقتنامه دوجانبه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر كه در سال ۹۳ منعقد شده است ، در وضعیت مناسب و رو به رشد بوده و چنانچه برخی مشکلات منطقه‌ای که عمدتاً مربوط به سایر کشورهای مسیر می باشد وجود نداشت ، قطعاً این روند رو به رشد ادامه پیدا می کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : در چارچوب همکاری‌های چندجانبه نیز دو کشور در حوزه موافقت نامه عشق آباد،  سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، همکاری‌های خوبی داشته و با توسعه و احیای همکاری ها در چارچوب موافقتنامه قدیمی کریدور جانبه ایران افغانستان و ازبکستان ، همچنین با استفاده از ظرفیت‌های موافقتنامه چابهار برای دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوس هند،  زمینه برای همکاری های بیشتر فراهم خواهدشد .

حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با تاکید بر اینکه ظرفیت دو کشور در بخش حمل و نقل جاده ای به مراتب بیش از ظرفیت فعلی است، افزود از این رو باید تلاش کنیم تا موانع،‌ هزینه ها و تشریفات غیرضروری حذف شود.

بر اساس این گزارش ، دهقان اف  معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان،  با تاکید بر اهمیت برگزاری این نشست در حل و فصل مسائل حمل و نقلی بین دوكشور اظهار داشت : با توجه به بروز برخی مشكلات در مسیرهای حمل و نقل جاده ای ،  ما مسیرهای دیگری را جایگزین کردیم که امید است در نتیجه برگزاری این نشست ها شرایط مناسب تری در توسعه روابط حمل و نقلی فراهم شود.

وی افزود: ایران و ازبکستان در قالب چندین موافقتنامه دو جانبه و چند جانبه در زمینه حمل و نقل جاده‌ای با هم همكاری دارند و حل مسائل و موضوعات مطرح در این حوزه، قطعاً  در افزایش توسعه مناسبات حمل و نقلی تاثیر قابل توجهی دارد.

در پایان این نشست مقرر شد نشست های کارشناسی در خصوص پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرف ازبك و همچنین پاسخ طرف ایرانی كه پیش از نشست مذكور، بصورت مكتوب  ارائه شده است، بررسی و در نشست بعدی معاونین وزرا جمع بندی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

گفتنی است در این نشست، مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جواد هدایتی سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی، حضور داشتند.