به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان) ، علی هنردان رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری با اشاره به اینکه طرح های جامع اساساً کالاهایی عمومی (استثنا ناپذیرند) هستند تشریح کرد؛ نمیتوان کسی را از منافع این طرح ها محروم نمود و از طرفی استفاده یک شهروند مانع استفاده دیگر شهروندان از آنها نمیشود.
وی افزود: از خصوصیات کالاهای عمومی این است که باید متناسب با خواست و کیفیت مورد انتظار شهروندان تولید شوند چراکه هم سرنوشت شهروندان متأثر از خصوصیات این کالاها بوده و هم اینکه این شهروندان هستند که هزینه تولید این کالاها را غیرمستقیم پرداخت میکنند.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری با بیان اینکه نبود مشارکت فعال شهروندان در تعیین سرنوشت خود و عدم اجماع آنها بر چگونگی فرآورده یا همان برنامه، خصوصیتِ اصلی کالای عمومی یعنی مقبولیت آن را زیر سؤال میبرد. اذعان داشت: این همان موضوعی است که سالها گریبان طرحهای جامع شهرهای کشور را گرفته و عدم توجه به وجه عمومی بودن آنها و عدم جلب مشارکت و اجماع شهروندان در تولید آنها منجر به کاهش مقبولیت این طرحها و اثربخشی آنها شده است.
وی در ادامه گفت: برای عبور از این مشکل، کالای عمومی باید بهگونهای تولید شود که مطلوب شهروندان بوده و بنا به مشارکت ذینفعان تولیدشده و عواقب ناشی از آن با شفافیت و پاسخگویی همراه باشد و حتی شهروندان بتوانند در هر موقعیتی آن را مورد اعتراض و موضوع دادخواهی قرار دهند؛ بنابراین نمیتوان تولید کالای عمومی و محلی و حقوق و تکالیف شهروندیِ متأثر از آن را با سازوکارهای ملی و متمرکز دولتی به انجام رساند.
هنردان با اشاره به اینکه در رویکردهای جاری و متعارف، طرحهای جامع توسط دولت مرکزی و بدون توجه به معیارهای کالای عمومی و بسترهای نهادی و حکمروایی، تهیه میگردند گفت: به همین دلیل است که شاهد طرحهایی هستیم که جامعه محلی و شهروندان هیچ حس تعلقی به احکام و محتوای آنها ندارند و همواره به دنبال نادیده گرفتن آنها هستند چراکه خارج از اطلاع و اختیار آنها تهیهشدهاند و جامعه محلی متشکل از نهادهای رسمی و غیررسمی هیچ اعتمادی به نیت و نفع جمعی و اجتماعی ادعاشده از طرف آنها ندارند و همواره شائبه ایجاد رانت و تهیه برنامه به نفع تولیدکنندگان آن و یا افراد و نهادهای متنفذ و وابسته به آنها از طرف شهروندان مطرح است و طبیعی است که شهروندان تا بتواند به طرح و برنامهها تمکین نمیکنند و همواره به دنبال دور زدن آنها هستند.
وی تصریح کرد: در بازنگری طرح جامع اصفهان بنا بهضرورت مطرحشده همچنین به پشتوانه حمایت دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و آمادگی نسبی شهر اصفهان ازنظر وجود زیرساختهای نهادی، تهیه طرح جامع شهر با رویکرد نوین و بر اساس معیارهایی حکمروایی خوب و استیفای حقوق شهروندی موردتوجه قرار گرفت. که زعامت این برنامه بنا به مصوبه شورای عالی به سطح محلی یعنی شورای راهبری متشکل از تعداد زیادی از ذینفعان برنامه واگذارشده و درواقع برای اولین بار در تولید برنامه، حکمروایی شهری و محلی جایگزین حکمرانی و نگاه از بالا به پایین شده است.
رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری افزود: با این شیوه ساکنان شهر نه بهعنوان عدد و جمعیت بلکه بهعنوان شهروند یعنی کسانی که بنا به قانون در تعیین سرنوشت خود از حقوق سیاسی، مدنی و اجتماعی برخوردار هستند دیده شدهاند.
وی درخصوص مراحل اجرای این برنامه تشریح کرد: مرحله اول این برنامه با عنوان تشخیص وضعیت شامل مسائل، امکانات، ظرفیتها و دستور کارها با مشارکت ذینفعان و هزاران نفر از شهروندان اصفهانی تهیه و در مرحله ارائه به شورای راهبری و متعاقب آن شورای برنامهریزی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قراردارد. با توجه به تأمین اعتبار صورت گرفته و موافقت دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، از طرفی تأیید فرآیندها توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان جناب آقای دکتر قاریقرآن، طی یک ماه آینده مشاور مادر بر اساس فراخوان ارزیابی کیفی و فنی انتخاب و تهیه مرحله دوم با رویکرد مشارکت و همراهی ذینفعان آغاز خواهد شد.
هنردان در پایان تاکید کرد تلاش داریم شروع این مرحله نیز همانند مرحله اول با اعلان عمومی و شفافیت حداکثری همراه باشد و بتوان در یک فرصت زمانی معقول و کوتاهتر از زمان تهیه طرحهای جامعِ متعارف به نتایج و فرآوردهها دستیافت.