شناسهٔ خبر: 83659 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

پیشنهادات ویژه برای کاهش ماندگاری کالاها در بنادر کشور/ لزوم هماهنگی عملیاتی ۳ دستگاه اجرایی در خروج هرچه سریع تر کالاهای مهلت گذشته/ ضرورت حل مشکلات اسنادی و تأمین ارز صاحبان کالا جهت تسریع فرآیند ترخیص

فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهادات مختلف و ویژه ای را به منظور کاهش مدت ماندگاری کالا در بنادر کشور ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  فرهاد منتصر کوهساری ضمن ارائه پیشنهاداتی موثر در کاهش ماندگاری کالاها در بنادر ایران، اظهار کرد: هماهنگی بین دستگاه های سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و نیز سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در خروج هر چه سریعتر کالاهای مهلت گذشته از بنادر کشور یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در عمل، محقق شود.

وی ادامه داد: در عین حال مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در حل مشکلات اسنادی و تأمین ارز صاحبان کالا در بنادر جهت تسریع در فرآیند ترخیص کالا از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر لزوم استفاده از انبارهای تحت کلید گمرک در داخل کشور و انتقال کالا از بنادر به داخل سرزمین اصلی و استفاده از ظرفیت های موجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موجود در داخل کشور، به ضرورت تعیین استاندارد واحد زمان نمونه برداری توسط نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان ملی استاندارد، قرنطینه و سازمان غذا و دارو اشاره کرد. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، کوهساری با بیان اینکه الزام به نمونه برداری همزمان در حیطه تخلیه کالا از کشتی توسط نهادهای نظارتی باید مدنظر قرار گیرد، گفت: باید کالاهای مربوط به گروه ۴ در بنادر کشور که چندین سال پس از ورود آن ها به بنادر هنوز معطل و ترخیص نشده اند، تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: از دیگر مواردی که باید مدنظر قرار گیرد، ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی (بررسی، نمونه برداری و آزمون) توسط ادارات کل استانی قبل از اظهار کالا در سامانه EPL گمرک برای تمامی صاحبان کالای دولتی و غیر دولتی است.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، مسئله مهم دیگر، الزام به استقرار دفاتر شرکت های بازرسی مورد تأیید مراجع ذیربط جهت انجام امور آزمایشگاهی و نمونه برداری تمامی کالاها از جمله کالاهای اساسی در بنادر کشور است.