شناسهٔ خبر: 83664 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت؛

برگزاری یازدهمین جلسه هیات امنای صندوق سرمایه‌گذار طرح‌های حرم مطهر

 یازدهمین جلسه هیات امنای صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر با حضور وزیر راه و شهرسازی یازدهمین جلسه هیات امنای صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر امروز ششم مردادماه ۱۳۹۹ یازدهمین جلسه هیات امنای صندوق سرمایه گذاری طرح حرم‌های مطهر با حضور وزیر راه و شهرسازی و استانداران فارس، خراسان رضوی، تهران و قم جمعی از اعضای این صندوق در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه از سوی اعضای هیات امنای صندوق گزارشی از عملکرد مالی این صندوق در سال ۹۸ ارائه که بعد از بحث و بررسی اعضا مورد تصویب قرار گرفت. پس از آن اعضا به بررسی اهداف، اقدامات و محورهای برنامه‌ریزی شده در سال ۹۹ پرداخته و در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این جلسه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تحقق اهداف با برنامه‌ریزی درست و هدفمند اظهار داشت: اطراف حرم‌های مطهر به دلایل گوناگون هر روز بیشتر از قبل تهی و خالی از سکنه شده و آسیب‌های زیادی دیده است و با اینکه اقدامات بزرگی شکل گرفته اما در نهایت آن کار شایسته و مدنظر انجام نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص منویات مقام معظم رهبری نیز در اجرا توجه نشده و نکات برجسته مدنطر ایشان اتفاق نیفتاده است، گفت: در این خصوص باید به دو نکته در طرح و نقشه‌ای که برای پیرامون هدف گذاشته می‌شود، توجه داشت تا کار به شکلی باشد که این شهرها به عنوان شهر اهل بیت، در کانون توجه و مرکز کانونی شهر به عنوان یک شهر مقدس قرار گیرد.

اسلامی افزود: در این زمینه باید پیرامون این شهرها ساخت و سازها، نوسازی‌ها و نگهداری و در ادامه بهره‌برداری و رویکردهای مدیریتی به گونه‌ای باشد که در این نقاط مجاورزدایی شکل نگیرد تا زندگی و فعالیت‌های توامان که محور آن تشرف به حرم‌های مطهر است، آسیب نبینند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ در تشرف باید زائران و مجاورینی که زندگی می‌کنند پشتیبانی شوند و به صورت توأمان این رویکرد وجود داشته باشد. این سیاست کلان نیاز به منابع مالی و نیاز به یک ساختار اجرایی دارد که بتواند از این موضوع پشتیبانی کند.

وی تصریح کرد: همواره کاستی‌های مالی موجب شده که سیاست‌ها بر مسیر درست حرکت نکنند. به همین خاطر اگر اعتقاد داریم که پیش‌بینی صندوق پیرامون حرم‌های مطهر یک پیش‌بینی خردمندانه بوده است پس باید سیاست‌ها به سمتی باشد که موثر واقع شود.

اسلامی ادامه داد: با بیان خطوط کلان و جهت‌گیری‌ها در این جلسات و بیان نقطه نظرات، قطعا باید نکات مدنظر در یک کارگروه که لازم است تشکیل شود، بررسی تا سیاست‌ها کاملا بررسی شود.

وی در پایان گفت:‌یک دیدگاه معتقد است این صندوق به جای حمایتی و توسعه‌ای باید یک صندوق ضمانتی باشد تا سرمایه‌گذار آن را ضمانت کند. یعنی تبدیل این صندوق به یک صندوق قدرتمند و با اعتبار در جهت ایجاد پشتوانه برای حرکت، ساخت و توسعه پیرامون حرم‌های مطهر که این مورد می‌تواند یک خط مشی برای صندوق باشد. قطعا این مورد توسط کارگروه مدنظر بررسی و در صورت امکان جهت اصلاح و تصویب در جلسات بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در پایان این جلسه تصمیم گرفته شد تا با تشکیل کارگروهی، پیشنهادات و طرح‌های مطرح شده در این نشست بررسی و در صورت امکان در نهایت به امضای اعضای هیات امنا برسد.