شناسهٔ خبر: 83743 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد:‌

اتصال ریلی رشت به آستارا، اولویت ایران و روسیه/ آماده شدن زمینه حضور سرمایه‌گذاری روسیه در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل

مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس همکاری‌های حمل و نقل روسیه و ایران معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در اجلاس یازدهم همکاری‌های ایران و روسیه روی موضوعات مختلفی در مدهای مختلف حمل و نقل توافق حاصل شد تا زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های مناسب در زیرساخت‌ها شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در حاشیه یازدهمین اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل و نقل فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پروتکل امضا شده بین دو کشور اظهار داشت: این گروه کاری طی ششم تا هشتم مردادماه فعالیت داشت و کمیته‌های متعددی در این زمینه فعالیت و در نهایت به توافق رسیدند.

وی ادامه داد:‌ با همکاری دستگاه دیپلماسی دو کشور، این ارتباط خیلی تسهیل‌تر نسبت به گذشته انجام گرفت و در موضوعات مختلفی توافق حاصل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از این توافقات در حوزه حمل و نقل در مدهای مختلف به خصوص ریل بود. در این زمینه قرار شد سرمایه‌گذاری‌های مناسب در زیرساخت‌ها انجام بگیرد.

وی ادامه داد: در این مورد، قطعا اتصال ایران و روسیه در منطقه می‌تواند بسیار در حوزه ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی موثر باشد. همچنین در زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه ریلی در موارد متعددی توافق حاصل شد و در ادامه در حوزه‌های‌ جاده‌ای و دریایی هم شاهد توافقاتی بودیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توافق انجام گرفته در بحث استفاده از سامانه‌های هوشمند مبتنی بر ماهواره اظهار داشت: سعی شد در این مورد شاهد شرایطی یکسان بین ایران و روسیه باشیم که به نظر می‌رسد می‌تواند کمک حال بسیار خوبی در تقویت ناوگان منطقه‌ای باشد.

وی تصریح کرد:‌خوشبختانه نتیجه یازدهمین اجلاس حمل و نقلی بین ایران و روسیه مثبت بوده و امیدواریم نتایج عملی آن را در چند ماه آینده شاهد باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از توافقات انجام شده در دوره دهم این اجلاس اجرایی و عملیاتی شده است، گفت: در بحث تفاهمات یک موضوع مهم زمان‌بر بودن آن‌هاست. درخصوص نکاتی که در اجلاس دهم مورد توافق گرفت در حوزه ریلی اقدامات خوبی انجام شد. در حمل و نقل جاده‌ای هم به صورت پایلوت درخصوص کریدور شمال - جنوب در اجلاس یازدهم هم مورد تاکید قرار گرفت.

وی اظهار داشت: انتقال بار از مسیر ایران هم برای روسیه و هم کشورهای هند و چین بسیار موثر است. به همین خاطر در کریدور شمال – چنوب نقش ایران و روسیه می‌تواند بسیار پررنگ باشد که البته در این مسیر موانعی که می‌تواند ایجاد شود، زیاد است.

آدم نژاد با اشاره به برخی از این موانع گفت: مشکل عمده‌ای که در این زیمنه وجود دارد، بحث اتصال رشت به آستارا بوده و جزو پروژه‌های اولویت‌دار است که در پروتکل نحوه تسریع آن اشاره شد. امیدواریم این مشکل حل و شاهد فعالیت در کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از کریدورهای مهم و تاثیرگذار در همه باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این توافقات انجام گرفته در پروتکل امضا شده، گفت: مجموعه حمل و نقل روسیه ابراز تمایل دارد که در بخشی از سرمایه‌گذاری‌های حوزه حمل و نقلی حضور داشته باشد. نحوه و مدل این حضور تقریبا آماده بوده و امیدواریم که این سرمایه‌گذاری توسط مجموعه روسیه در زیرساخت‌های مشترک انجام شود.

وی در پایان گفت: این پروتکل دقیقا در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و روسیه و کشورهای منطقه است. برهمین اساس تسریع و تسهیل عبور و مرور از یک منطقه می‌تواند کمک حال و باعث گسترش تجارت در منطقه باشد.

لازم به ذکر است این پروتکل و تفاهم نامه امروز به صورت ویدئو کنفرانس بین ایران و روسیه امضا و از طریق مجاری دیپلماتیک این تفاهم نامه ها به دست طرفین خواهد رسید.