به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در آن بر دیپلماسی حملونقل در خدمت کشتیرانی در خزر و توسعه کریدور شمال-جنوب و همچنین گسترش همکاری حملونقلی ایران و روسیه تاکید شد که اهم موارد مطروحه در پروتکل يازدهمين اجلاس گروه کار همکاریهای حمل و نقل به شرح ذیل است:
حمل ونقل تركیبی، ترانزیت و کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب
ادامه توسعه و افزایش ظرفیتهای حمل و نقل از مسیر دریای خزر و شاخههای غربی و شرقی کریدور بینالمللی حمل و نقلی شمال- جنوب هم در مسیر روسیه و ایران و هم در مسیر کشورهای ثالث، برگزاری نشست کمیته کنترل بر تصمیمگیریهای نشست هفتم شورای هماهنگی کریدور شمال- جنوب در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی، توافق بر لزوم بررسی تفاهم نامه همکاری در زمینه حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت میان فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که پیشتر توسط طرف ایرانی ارسال شده است، تاکید بر ضرورت حمل و نقل بدون وقفه با رعایت تمامی قوانین و ضوابط بهداشتی در کشورها با هدف حفظ ثبات در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا، مخصوصا تجهیزات و لوازم پزشکی، مواد غذایی در شرایط پاندمی و ارسال بار آزمایشی در مسیر كریدور از خاك ایران به روسیه؛ از جمله موارد مطرح شده در این کنفرانس در زمینه حملونقل ترکیبی و کریدورهای بینالمللی است.
حمل ونقل ریلی
در این اجلاس موارد زیادی در رابطه با حملونقل ریلی مطرح شد که از جمله میتوان به انجام اقدامات لازم جهت پذیرش فاینانس قراردادهای بخش ریلی منعقده درچارچوب اجرای موافقتنامههای بین الدولتین توسط وزارت خانههای ذیصلاح ایران و روسیه، با توجه به الحاقیه های مربوط به تغییر مهلت های اجرا و تغییر پیمانکار از سوی طرفین و تمدید موافقتنامه وام بین دولتین و همچنین به تعویق افتادن شروع بازپرداخت اقساط، توافق افزایش کار مربوط به گردش کالا از سوی دو طرف، اعلام علاقمندی طرفین به توسعه آتی مسیرها و افزایش ظرفیتهای حمل و نقل از طریق کریدور بین المللی حمل و نقلی "شمال-جنوب"از جمله در بخش حمل و نقل های چندوجهی و ترکیبی کالاها و لجستیک، لزوم اطلاع رسانی و حفظ شرایط تعرفهای ویژه راه آهن روسیه مربوط به سال۲۰۱۹ درسال۲۰۲۰ را برای حمل ترانزیتی کانتینرها،کالاها واگنهای خالی از سوی طرف روسی، پیشنهاد ارائه هرچه سریعترتخفیف۵۰٪ به اپراتورهای کانتینری کریدوربین المللی«شمال_جنوب» برای حمل ازبندر ایرانی چابهار تا ترمینال آستارا (ایران) جهت بخش ریلی برای تشویق حمل کانتینری بارهای ترانزیتی بین المللی به طرف ایرانی و درخواست سایر تخفیفات به موازات تخففیات درخواستی از طرف ایرانی، اعلام اطلاعات فنی و شرایط فاینانس پروژه رشت-آستارا به طرف روس و ارائه نظرات طرف روس ظرف مدت ۳ ماه پس از دریافت اطلاعات مذكور به طرف ایرانی اشاره کرد.
همچنین در این اجلاس بر حمایت طرف روس از طرف ایرانی برای فعال سازی شاخهی شرقی ریلی کریدور «شمال - جنوب»، با اتکاء به مزیت حمل یکسره ریلی از محور ترانزیتی ایران برای حمل محمولات از هند به روسیه و اروپای شمالی و بالعکس و موافقت با برگزاری جلسه مجازی چهار جانبه راه آهن های ایران – ترکمنستان – قزاقستان – روسیه ظرف مدت ۳ ماه پس از امضای این پروتكل، ارسال مدل اقتصادی شرکت مشترک ریلی از سوی طرف ایرانی برای طرف روس و ارسال نظر نهایی طرف روس ظرف مدت ۱ ماه از تاریخ این پروتكل، اعلام موضع طرف ایرانی ظرف مدت۲ ماه در خصوص شرایط تاسیس شركت مشترك با اپراتور خصوصی مورد نظر، به طرف روسی،مساعدت راه آهن روسیه با هماهنگی با شورای حمل ونقل ریلی كشورهای مشترك المنافع، نسبت به ارائه مشاورههای مربوطه در خصوص موضوعات مورد سوال و علاقه راه آهن ایران بالاخص سیر واگنهای ایرانی درشبکه ریلی کشورهای CIS؛ و مذاکره طرفین در خصوص ارائه نرخ های حمل رقابتی و قابل قبول، ضمن تعدیل نرخ تعرفه حمل در کشور خود در خصوص تعدیل تعرفه حمل، با راه آهنهای طول مسیر جهت جذب بخشی از حمل محموله به منظور فراهم کردن امکان حمل ریلی پنج میلیون تن غلات از کشور روسیه به ایران تاکید شد.
حمل و نقل جادهای و هوشمندسازی سامانههای حمل ونقل
در این نشست ضمن اذعان به رو به رشد بودن تحقق موافقتنامه فیمابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه درخصوص ارتباطات بینالمللی جادهای (مورخ ۱۷ آگوست ۱۹۹۲ در تهران) از سوی طرفین؛ بر توافق طرفین درخصوص تعداد مشخصشده مجوزهای تردد صادره برای حملونقل بینالمللی و ترانزیتی جادهای كالا از/به كشور ثالث بهتعداد ۱۰۰۰ (یكهزار) مجوز و همچنین بر تبادل تكمیلی ۱۰۰۰ (یكهزار) مجوز تردد اشارهشده برای سال ۲۰۲۰ تاکید شد.
ارائه اطلاعات مربوط به پارامترهای وزن و ابعاد مجاز ناوگان متردد در قلمرو فدراسیون روسیه، به طرف ایرانی طی یكماه، پیگیری برخی از دشواریها و چالشهای مربوط به اخذ روادید و مدت اعتبار آن برای رانندگان هر دو کشور وصدور راهنامه برای ناوگان از سوی طرفین، اعلام برگزاری نشست بعدی كمیسیون (كمیته) مشترك حملونقل بینالمللی جادهای از طریق مكاتبات از مجاری دیپلماتیك و اعلام علاقمندی متقابل طرفین برای توسعه سامانههای حمل ونقل هوشمند و اعلام آمادگی فدراسیون روسیه برای اعزام یك هیئت به جمهوری اسلامی ایران بعد از بهبود وضعیت اپیدمولوژی به منظور بحث و بررسی پتانسیل همكاری در این زمینه از دیگر موارد مطرح شده در حوزه هوشمندسازی حملونقل در این اجلاس بود.
حمل ونقل دریایی
در این نشست تبادل اطلاعات مربوط به وضعیت حمل و نقل دریایی میان بنادر روسیه و ایران مورد تاکید طرفین قرار گرفت. همچنین دو طرف به توسعه همکاریها با هدف افزایش ظرفیت حمل دریایی و جابجایی کالاها در بنادر دریایی دو کشور در دریای خزر ابراز علاقهمندی کردند
پیشنهاد بررسی مساله شرکت مشترک کشتیرانی در دریای خزر توسط طرف ایرانی؛، ابرازعلاقمندی طرف ایرانی برای توسعه همكاریها در زمینه كشتیسازی و ارسال نظرات در این زمینه از طرف روسی به ارگانهای ذیصلاح این موضوع و طرح مشكلات شركت نسیم بحر كیش، از سوی طرف ایرانی از دیگر موارد مطرح شده در اجلاس مشترک همکاریهای حملونقل روسیه در رابطه با حملونقل دریایی بود.
حمل و نقل هوایی
تاکید بر افزایش حمل ونقل مسافر و بار بین دو كشور و استمرار آن پس از رفع محدودیتهای کووید۱۹، درخواست از سازمانهای روسی ذیربط برای همكاری در زمینه تبادل دانش روز و متخصصین در زمینه فعالیتهای فرودگاهی و مدیریت ترافیك هوایی و امنیت پرواز از سوی طرف ایرانی؛و تعامل در رابطه با مسائل تجاری شركتهای هواپیمایی و همچنین مسائل استفاده از حریم هوایی دو كشور پس از رفع محدویتهای مرتبط با گسترش عفونت ویروس جدید کووید-۱۹ مواردی بود که در رابطه با حملونقل هوایی مطرح شد.
در نهایت مساعدت در خصوص برقراری ارتباط با دستگاههای ذیصلاح گمركی متبوع برای تسریع تشریفات گمركی حمل بار مورد توافق طرفین قرار گرفت.