شناسهٔ خبر: 83920 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

بیش از ۱۰۰۰۰ پروژه بازآفرینی در دست اجرا است

مهدی عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می‌گوید، هزار و ۵۰۰ پروژه در شرکت بازآفرینی شهری و بیش از ۹ هزار پروژه بازآفرینی با عنوان اقدام مشترک، توسط دستگاه‌های اجرایی دولتی در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که به‌منظور بازدید و افتتاح پروژه‌های بازآفرینی به استان کردستان سفر کرده است، با حضور در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار کردستان، ابراز امیدواری کرد، پروژه‌های بازآفرینی در این استان هر چه سریعتر تکمیل و به ثمر نشیند.

او در این جلسه به تشریح ساختار ستاد ملی بازآفرینی شهری پرداخت و با اشاره به اینکه ۲۳ دستگاه اجرایی عضو این ستاد هستند، آن را ظرفیت بسیار خوبی برای توجه ویژه به موضوعاتی نظیر حاشینه‌نشینی، سکونتگاه‌های غیر رسمی، کمبود سرانه‌‌های خدماتی، فرهنگی، ورزشی، مذهبی، فضای سبز و حتی آموزشی دانست.

عبوری عنوان کرد: در طول برنامه ششم توسعه ۱۵۰۰ پروژه با اعتبار ۱۸۰۰ میلیارد تومان در شرکت بازآفرینی شهری و بیش از ۹ هزار پروژه با اعتبار بالغ‌‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان و تحت‌عنوان اقدام مشترک، توسط دستگاه‌های اجرایی دولتی در کشور دست اجرا است.

او کردستان را استان پیشتاز در جذب اعتبارات و آغاز به کار پروژه‌های عمرانی خواند و گفت: کردستان تنها استان کشور است که توانست اعتبارات مربوطه را در سال اول جذب کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن اعلام اینکه اقدام مشترک به معنی بهره‌‌بردن از ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها برای اجرای این پروژه‌ها است، افزود: ۵۰ پروژه بازآفرینی با ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار در این استان در دست اجرا است و اعتبار لازم برای انجام دیگر پروژه‌ها را تا آخر هفته جاری در اختیار قرار خواهیم داد؛ به این شرط که پروژه‌‌هایی مانند پیادهراه خیابان فردوسی تا اواخر شهریور توسط شهرداری آماده افتتاح باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که آمادگی داریم تا در قالب ستاد ملی بازآفرینی شهری برای پروژه ۲۷ هکتاری انبار غله سنندج تصمیم‌گیری جدی انجام دهیم، افزود: آماده‌ایم با رعایت حساسیت‌های میراث فرهنگی، کمبود فضاهای آموزشی، فرهنگی و فضای سبز را در قالب این پروژه جبران کنیم. 

او در ادامه به پرداخت تسهیلات بازآفرینی به ساکنان مناطق فرسوده شهری استان کردستان اشاره و عنوان کرد: سود این تسهیلات، متناسب با شرایط مردم استان نیست؛ برای حل این مشکل به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده‌ایم که آیین‌نامه اجرایی تسهیلات را در این بخش اصلاح کند.

عبوری با اشاره به ضرورت عمل کردن به جای حرف زدن، اظهار داشت: ریزدانگی بسیار بالا و نفوذناپذیری بافت برخی از مناطق شهری کردستان و نیز ناپایداری مشهود در ساختمان‌‌ها، آزاردهنده است. در این زمینه به استاندار اعلام آمادگی کردیم تا دستگاه‌های مختلف از جمله، شهرداری، سازمان نظام مهندسی، انبوه‌سازان، اداره راه و شهرسازی و بانک مسکن را گرد هم آوریم و با در نظر گرفتن اعتبارات مناسب و بهره‌گیری از روش‌های مختلف نظیر تجمیع پلاک، اختصاص پروانه‌ ساختمانی رایگان، ارائه تخفیف ۵۰ درصدی نظام مهندسی و تخصیص تسهیلاتی تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان برای هر واحد، انبوه‌سازان را برای نوسازی این بافت‌ها وارد میدان کنیم. همچنین آن دسته از افرادی که قصد در مرکز استان قصد نوسازی به‌صورت خودمالکی دارند می‌توانند از تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومانی بازآفرینی استفاده کنند.