شناسهٔ خبر: 84023 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با عید غدیرانجام شد:

 دور دوم افتتاحیه های اصفهان با حضور وزیر راه و شهرسازی، این بار پروژه‌های خدمات شهری

محمداسلامی وزیر راه وشهرسازی ، اصفهان در روز عید سعید غدیر، پارک سوار صفه که در ورودی جنوب شهر اصفهان احداث شده است، همزمان با ورود ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

به گزاش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، صبح امروز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جهت افتتاح پروژه های خدمات شهری و رفع موانع و مشکلات مرتبط، با استقبال علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی و  جمعی از مسئولان وارد فرودگاه شهید بهشتی اصفهان شد. و در بدو ورود با حضور در جمع انجمن مددکاری و خیریه امام زمان (عج) به بررسی مشکلات این انجمن پرداخت. 

مردم اصفهان نیکوکارترین مردم کشور هستند 

محمد اسلامی در این جلسه با بیان اینکه مردم اصفهان رتبه اول نیکوکاری در کشور را دارند عنوان کرد: اصفهان یکی از شهرهای قدیمی و کهن با تاریخچه ای روشن و بارز در مقوله مسایل مذهبی و اعتقادی است از سوی دیگر، بنا به گفته مقام معظم رهبری که تاکید زیادی بر صرفه‌جویی و کمک به نیازمندان داشتند مردم اصفهان مردمانی بسیار سخت‌کوش و پر تلاش در راستای کمک به مددجویان و نیازمندان هستند. لذا موسسات خیریه نیز می بایست، با ایجاد اپلیکیشن ها، راه های کمک به نیازمندان را برای مردم سهل‌تر کنند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی، معیشتی ومشکل تأمین مسکن نیازمندان تصریح کرد: قشرهای محروم جامعه که زیر پوشش سازمان های حمایتی قرار دارند در طرح اقدام ملی مورد توجه قرار گرفته اند و ۲۰۰ هزار واحد مسکن در قالب این طرح بصورت جداگانه با کمک کمیته امداد، بهزیستی،  ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، اوقاف و دیگر سازمان هایی که در امور خیر نقش دارند با محوریت بنیاد مسکن، احداث خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه طی جلسه ای با شهردار و مدیران شهری در خصوص راه های دسترسی به مقبره علامه مجلسی و امکان زیارتی این استان، با بیان اینکه هر پروژه نیاز به طرح، نقشه، اهداف و تعیین تکالیف دارد به بررسی مشکلات مرتبط با شهرسازی و معماری این منطقه پرداخت. 

شهرسازی ریل پایه و قطارهای حومه‌ای 

وی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک این روز خجسته، با اشاره به اینکه استان اصفهان میراث گرانبهای ایران و اسلام هست و می بایست از لحاظ معماری و شهرسازی در بستر تاریخ برای آیندگان توسعه یابد گفت: تکرار میراث تاریخی با ارزش های روز جزء الزامات توسعه شهری می باشد لذا امروز با دیدگاه های مدیریتی که وجود دارد  مباحث راه آهن شهری، مدیریت هوشمند شهر و شهرسازی هوشمند در دستور کار قرار دارد. 

اسلامی افزود: در همین راستا تفاهم نامه ای منعقد شده است که رینگ قطار شهری مجموعه یزرگ شهر اصفهان را تا شهر علامه مجلسی و از طرف دیگر فولاد شهر به اصفهان را بصورت کامل در بر گیرد که فاز مقدماتی آن مترو بهارستان است و به لطف خدا تا آخر سال به بهره برداری می‌رسد. 

وی خاطرنشان کرد: توسعه شهرها بر مبنای حمل و نقل ریلی یا آنچه از آن به عنوان شهرسازی "ریل پایه" یاد می‌شود از محورهای اصلی برنامه ریزی های کلان دولت در زمینه بهبود وضعیت حمل و‌نقل عمومی است.  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اتصال راه‌آهن حومه ای با راه آهن سراسر کشور و ایجاد مراکز "تی او دی" که بتواند راه آهن و اتوبوس برون و درون شهری و تاکسی ها را در یک مرکز مجتمع کند و در آن نیز کلیه مراکز تجاری، اداری و خدماتی جهت رفع نیاز مردم وجود داشته باشد جزء رویکردهایی است که با رایزنی های انجام شده در صدد اجرای آن هستیم.  

جهت رفع مشکل همت آباد تمهیداتی اندیشیده شده است 

وی با بیان اینکه استان اصفهان الگوی موفقی در بازآفرینی شهری دنبال کرده است گفت: جهت رفع مشکلات همت‌آباد، ماه گذشته طرح مورد نظر در شورای بازآفرینی شهری تصویب شد و مورد حمایت قرار گرفته است. و نیاز به مشارکت مردم نیز می‌باشد. 

اسلامی بودجه مورد نیاز این طرح را محل تبصره ۱۸ عنوان کرد و افزود: بر این اساس  پروانه ساختمانی به صورت رایگان و تسهیلات بانکی با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار قرار می‌گیرد که سرانه آن را وزارت راه و شهرسازی با مشارکت دستگاه‌های مرتبط ایجاد می‌کند. 

برنامه‌های دولت در راستای قانون هوای پاک 

وی پس از آن با حضور در «برنامه زنده رود» اظهار کرد: خدمت بی منت، پیوسته و پارجا برای رفاه مردم جزء تکالیف ممتاز دولت و نهادهای خدمت گذار است لذا براساس تدابیر موجود و تاکید قانون هوای پاک؛ دو کار مهم در دستور کار دولت قرار گرفته که اولین آن تغییرسوخت تولیدی پالایشگاه کشور به یورو ۴ و یورو ۵ است. و دیگری تولید خودروهایی با همین سوخت است. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۸۰ دستگاه اتوبوسی که امروز به بهره برداری میرسد میزان آلایندگی را به کمتر از یک پنجم کاهش میدهد چراکه با استاندارهای مجاز اعلام شده ساخته شده است. 

وی با بیان اینکه اصفهان تنها شهری است که از یارانه‌‌ دولت برای تامین خودرو درون شهری استفاده کرده است، اذعان داشت: الگویی که به عنوان پارک سوار در اصفهان به بهره برداری میرسد، به گونه ای است که ایستگاه های برون شهری، درون شهری و مترو به صورت تبادلی تحت عنوان مراکز تی او دی ایجاد می شود که این گام بزرگی در رسیدن به "تی او دی" است. 

گفتنی است درادامه با اعلام وزیر راه و شهرسازی به صورت پخش زنده، ۸۰ دستگاه اتوبوس شهری به بهره‌برداری رسید. و پس از آن محمد اسلامی به دیدار علما و بازدید از مراکز خیریه رفت.