شناسهٔ خبر: 84049 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری خبر داد

مخاطره‌های وقوع زلزله در کلانشهرها جدی است/تاکید بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود و جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها/ منابع مالی برای خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار تامین می‌شود

اسماعیل فرزانگان رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری با اعلام اینکه مخاطرات وقوع زلزله در کلانشهرها جدی است و نباید در سایه بحران کرونا بی اهمیت قلمداد شود از تلاش مرکز تحقیقات برای امسال و سال آینده به منظور خرید دستگاه‌های شتاب نگار جدید خبر داد.

اسماعیل فرزانگان رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص لرزش‌های اخیر و توجه مسئولان به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر مخاطرات زلزله، با اشاره به اینکه وقوع خردلرزه‌ها در کشور اتفاق عجیبی به شمار نمی‌رود و واقعیت زمین‌شناسی کشور است، بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه ساختمان‌هایی روی گسل زلزله‌ها احداث شده‌اند و برخی از آنها نیز مقاومت لازم را در برابر زلزله ندارند، مخاطرات زلزله نیز وجود دارد.

رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری ادامه داد: از نظر موقعیت جغرافیایی و تکتونیکی، کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که پوسته زمین دائم در معرض فشارهای تکتونیکی است و همین موضوع منجر به تجمع انرژی در پوسته زمین و نهایت آزاد شدن انرژی نهفته در زمین و ایجاد زمین لرزه می‌شود.

فرزانگان توضیح داد: اگرچه خردلرزه‌ها می‌توانند انرژی ذخیره شده در زمین را آرام، آزاد کنند تا منجر به زمین‌لرزه‌ای بزرگ نشود، اما این موضوع حکم قطعی نیست.

وی یادآور شد: مدت‌هاست که در شرق استان تهران در منطقه دماوند خردلرزه‌هایی رخ می‌دهد که ناشی از عملکرد گسل موشه و یا گسل فیروزکوه است که نشان‌دهنده فعالیت این گسل‌هاست و هشداری است نسبت به اینکه وقوع این خردلرزه‌ها می‌تواند منجر به زلزله‌های بزرگتر شود.

رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون بحران کرونا، مشکلاتی را برای تمام کشورها و از جمله ایران ایجاد کرده و توجه‌ها به این مساله معطوف شده است، تصریح کرد:  مخاطره زلزله در کشور جدی است و این موضوع نباید تحت الشعاع دیگر بحران ها از جمله کرونا قرار بگیرد.

وی یادآور شد: وقوع خردلرزه‌ها، هشداری است نسبت به اینکه همواره وقوع زلزله‌ای در کلانشهر تهران محتمل است که چنانچه رخ دهد منجر به فاجعه‌ای بزرگ در پایتخت خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد تا آمادگی لازم را در مورد این رخداد احتمالی مدنظر قرار دهیم.

فرزانگان در خصوص پیشنهادهای خود در خصوص خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار و نیاز کشور به آنها، اعلام کرد: خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار در حال حاضر همان مشکلاتی را دارد که کل خریدهای خارجی با آن مواجه هستند. موضوع تحریم‌ها و همچنین کشورهای محدود تولیدکننده دستگاه‌های شتاب‌نگار از جمله آنهاست. در عین حال با توجه به مشکلات موجود،  در طی سال های گذشته مرکز تحقیقات موفق شد بیش از ۵۶۰ دستگاه شتاب نگار خریداری کند و در برنامه است که اینکار برای امسال و سال آینده نیز رخ دهد. امسال از نظر بودجه تلاش های زیادی انجام شده تا منابع مالی آن تامین شود.

وی تاکید کرد: مشکلات خریدهای خارجی نه تنها برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که سایر بخش های دولتی و حتی بخش های خصوصی نیز وجود دارد. مشکلاتی همچون انتقال پول، و مسائلی مرتبط با تحریم ها که کمی کار را سخت کرده است. تمام تلاش خود را می کنیم تا این اقدامات هرچه سریعتر انجام شود.