شناسهٔ خبر: 84057 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواپیمایی کشوری:

اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی تایید کننده گزارش سازمان هواپیمایی کشوری است/ برخی از جزییات این اطلاعات در روزهای آینده بازگو خواهد شد

تورج دهقانی زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری آخرین وضعیت بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای اکراینی در تهران، آخرین وضعیت رسیدگی به این سانحه و همچنین سانحه ناشی از ایجاد مزاحمت هواپیماهای نظامی آمریکایی برای هواپیمای مسافری ایران در سوریه را تشریح كرد.

تورج دهقانی زنگنه، با اشاره به اينكه روند بررسی سانحه هواپیمای اکراینی در تطابق با استانداردهای ایکائو و مقررات ملی ادامه داشته و به پیشرفتهای خوبی رسیده، افزود: هدف از بررسی سانحه، کشف علل وقوع آن و ارائه توصیه ها با هدف پیشگیری از رخداد مجدد آن است.

وي تصريح كرد: در همین راستا، جعبه های سیاه در لابراتوار فرانسه بازخوانی شده و سازمان امکان مشارکت و مشاهده فرایند را برای تمامی کشورها و سازمان های ذینفع و علاقمند فراهم و صحت و حرفه ای بودن اقدامات سازمان در تطابق با استانداردهای ضمیمه 13 کنوانسیون شیکاگو توسط نهادهای بین المللی ذیصلاح تائید شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اطلاعات جعبه های سیاه، تائید کننده اطلاعاتی است که در گزارش پیشرفت تحقیقات سازمان منتشر شده بود و برخی جزئیات مورد توجه عموم توسط مسئول بررسی سانحه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

دهقاني زنگنه گفت: باید توجه داشت که هر نوع استفاده غیر مرتبط با اهداف ایمنی، شامل بهره برداری های سیاسی از فرایند بررسی سانحه در تعارض با اهداف و اصول ایکائو و کشورهای متعاهد آن قرار دارد و موجب خواهد شد تا روند بررسی سانحه از روال تخصصی خود خارج شده و ایمنی حمل و نقل هوایی مورد مسامحه قرار گیرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: با شناسایی نقاط قابل بهبود و شناخت دقیق زنجیره منجر به هدف قرار گرفتن هواپیمای اکراینی، تمهیدات اصلاحی قابل توجهی پیاده سازی شده و اطمینان از ایمنی فضای پروازی کشور برقرار شده است. 

وي ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوري در تعامل نزدیک با شرکتهای معتبر استفاده کننده از فضای پروازی کشورمان، تحلیل های تخصصی از وضعیت ایمنی فضای پروازی را تهیه کرده که نشان دهنده برقراری ایمنی است و با کاهش محدودیت های ناشی از بیماری کرونا، این شرکت‌ها پروازهای خود را به ایران و بر فضای پروازی ایران آغاز خواهند كرد.

زنگنه در خصوص ایجاد مزاحمت امریکا برای هواپیمای مسافری ایرانی در فضای پروازی سوریه يادآور شد: موضوع به رئیس شورای ایکائو منتقل شده و ایشان نیز برخی اقدامات را در این خصوص آغاز کرده و مسئله در دستور کار ایکائو قرار گرفته است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین افزود: کشور سوریه به عنوان کشور محل وقوع این رخداد، تحقیقات سانحه را ذیل موضوع انکس 13 ایکائو آغاز كرده و نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوري ایران به عنوان کشور ثبت کننده و بهره بردار هواپیما در این تحقیقات حضور دارند.

وی افزود: حضور امریکایی ها در منطقه یک عامل بی ثباتی و تهدید برای جریان حمل و نقل تجاری است و این حضور غیر قانونی به صورت مکرر باعث مداخله غیر مسئولانه در جریان ترافیک هوایی منطقه می شود و به علت تحمیلی بودن این حضور، هیچ یک از تمهیدات پیش بینی شده در جهت هماهنگی های نظامی، غیر نظامی توسط این نیروها به کار گرفته نمی شود و این باعث کاهش قابل توجه سطح ایمنی هوانوردی در کشورهایی است که میزبان این نیروهای غیر مسئول هستند.