شناسهٔ خبر: 84073 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

گام استوار بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در جهت توسعه زیرساخت ها/ بندر شهید بهشتی در مسیر تبدیل شدن به عمیق ترین بندر ایران/ ثبت رکوردی جدید با عملیات ۳۵ هزار متر مکعبی لایروبی در بندر چابهار

لایروبی بندر بهروز آقایی گفت: با گام استوار بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساخت ها، بندر چابهار در حال تبدیل شدن به عمیق ترین بندر ایران است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به پروژه استراتژیک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که فاز نخست آن عملیاتی شده است و در فاز دوم اجرایی قرار دارد، گفت: در راستای اجرای این پروژه، لایروبی ۱۵ میلیون ۸۰۰ هزار متر مکعب از رسوبات بستر حوضچه، کانال و پای اسکه ها، به منظور ایجاد عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما در دستور کار قرار گرفت.

وی هدف از اجرای این عملیات را تبدیل بندر چابهار به بندری بدون محدودیت عمق در سطح جهانی اعلام و تصریح کرد: اجرای این طرح عمق پای اسکله ها را در مواقع مد کامل به ۱۹-  متر و جرز کامل به ۱۷- متر افزایش خواهد داد.

به گفته این مقام مسئول، این برنامه همگام با دیگر پروژه های طرح توسعه بندر شهید بهشتی به واسطه پیگیری و نظارت دقیق تیم های تخصصی این اداره کل و بهره گیری از توان متخصصان دریایی داخلی، با پیشرفت های خوبی همراه است.

آقایی با اشاره به این که در حال حاضر بندر چابهار بندری بدون محدویت در پذیرش کالا و سایز کشتی است، اضافه کرد: افزایش توان عملیاتی بندر، ترافیک کالا و مسافر، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی اقشار مختلف در استان و منطقه از اهداف اجرای پروژه های بندری و دریایی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به جمع آوری اسکله های نصب سریع از این بندر استراتژیک، ادامه داد: این اسکله ها در سال ۱۳۶۲ و با توجه به ضرورت های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در ضلع جنوب شرقی بندر جانمایی شده بود که علاوه بر طی عمر مفید خود، مانع چرخش کشتی ها در حوضچه و پهلو گرفتن در اسکله های خدماتی و جنرال کارگو می شد.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این اسکله ها با استفاده از توان مطالعاتی و فنی متخصصان داخلی به صورت ایمن برچیده شد تا عملیات لایروبی این محدوده نیز طبق برنامه، اجرایی شود.

وی گفت: عملیات لایروبی در این محل توسط دستگاه لایروب کاترساکشن پردیس ۷ در بستر سخت بندر چابهار با عملکرد ۳۵ هزار متر مکعب در شبانه روز در حال انجام است که رکوردی دیگر برای این بندر استراتژیک محسوب می شود چراکه نمونه آن به ندرت ثبت شده است.

آقایی خاطرنشان کرد: از مجموع حجم تعهدات لایروبی طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ۱۴۰ هزار متر مکعب  باقی مانده و علاوه بر این ۵۱۰ هزار مترمکعب دیگر نیز به پیمانکار ابلاغ شده است که با انجام این عملیات بندر چابهار به عنوان عمیق ترین بندر ایران شناخته خواهد شد و می تواند میزبان بزرگترین کشتی های دنیا باشد.