شناسهٔ خبر: 84158 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در جلسه‌ای ویدئو کنفرانسی بین وزرای راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل ترکیه مطرح شد

لزوم سرعت گرفتن و روان شدن ترانزیت جاده‌ای بین ایران و ترکیه/ توسعه حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور با ایجاد یک مسیر جدید / تاکید بر برگزاری هرچه زودتر جلسه کارگروه مشترک ایران و ترکیه در حوزه حمل و نقل

جلسه ویدئو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه وزرای راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در جلسه‌ای ویدئو کنفرانسی آخرین وضعیت دو کشور در حوزه حمل و نقل را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر امروز ۲۲ مردادماه ۱۳۹۹، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در جلسه‌ای ویدئو کنفرانسی با عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر جدید حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه درخصوص وضعیت دو کشور در حوزه حمل‌ونقل به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در این جلسه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران بر تشکیل هرچه سریع تر برگزاری کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور در سطح معاونان تاکید داشت که این موضوع مورد قبول طرف مقابل قرار گرفت. در همین خصوص بنا شد این جلسه در کوتاهترین زمان ممکن به صورت ویدئو کنفرانسی تشکیل تا در ادامه مصوبات آن با بررسی در سطح وزرای دو کشور به شکل یک تفاهمنامه امضا و هرچه سریع تر قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا کند.

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین بر سرعت گرفتن ترانزیت جاده ای دو کشور در مرزهای مشترک تاکید داشت و با اشاره به اقدامات و تدابیر بهداشتی صورت پذیرفته در زمینه کنترل ویروس کرونا، خواهان روان شدن تردد کامیون ها در مرزها و بالارفتن آمار جابه‌جایی کالا شد.

در ادامه این جلسه بحث توسعه حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه دیگر موضوعی بود که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره داشت. در این خصوص وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به تنها مرز ریلی ایران با ترکیه از طریق مرز رازی به وان ترکیه بر افزایش تعداد مرزهای مشترک تاکید کرد.

در این گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی اسلامی با اشاره به اینکه یک ایستگاه باعث بالا رفتن رسوب بار در مرز بین دو کشور خواهد شد، با بیان این که ایران براساس مذاکرات سران دو کشور، ایستگاه چشمه ثریا را برای بازگشایی یک مسیر ریلی جدید پیشنهاد و مطالعات انجام شده آن برای کشور ترکیه ارسال شده است، بر سرعت بخشی در ارسال نتایج و معرفی مرز مدنظر طرف مقابل تاکید داشت.

در این خصوص محمد اسلامی در پایان این جلسه با بیان اینکه لازم است در کارگروه مشترک حمل و نقل دو کشور این موضوع هرچه سریعت تر خاصیت ترانزیتی بگیرد، ضمن تبریک مجدد به عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر جدید حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اشاره‌ای بر اهمیت ترسیم یک نقشه راه مشترک بین دو کشور داشت.