شناسهٔ خبر: 8419 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در همایش کمیته تامین مالی و سرمایه‌گذاری پیارک مطرح شد:

نحوه عملکرد بخش خصوصی در پروژه‌های حمل و نقلی ایتالیا توسط مدير وزارت حمل و نقل ايتاليا

فابیر پاسکوالی در همایش ارائه تجربیات در واگذاری آزادراهها به بخش خصوصی مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا با تشریح نحوه عملکرد بخش خصوصی در پروژه‌های حمل و نقلی در این کشور٬ گفت: نحوه مذاکره دولت با بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این زمینه نیاز است٬ مطالبات دو طرف از یکدیگر واضح و روشن باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ همایش تخصصی تجربیات بین‌المللی قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی حمل و نقل روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و فابیر پاسکوالی مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا در این نشست درباره تجربه ایتالیایی‌ها در بخش حمل و نقل٬ صنعت امتیازی تلفات در اروپا٬ مفاهیم کلیدی مربوط به PPP در جاده ها و برخی از عناصر برای توسعه جاده در سطح ملی توضیحاتی ارئه داد و با معرفی نقشه‌ جاده‌های شریانی کشور ایتالیا درباره نحوه ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی سخن گفت.

مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا با بیان اخذ عوارض در ایتالیا در مناطق گوناگون متفاوت است٬ افزود: در ایتالیا شرکت‌های راه‌سازی و شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل با وزارت اقتصاد و دارایی در مورد مباحث تأمین اعتبار پروژه و مباحث مالیاتی مذاکره می‌کنند و وزارت حمل‌ونقل در خصوص نحوه اجرای پروژه‌ها نقش کنترلی و نظارتی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت حمل و نقلی متبوعش در ایتالیا “ANAS” که سازمانی دولتی در ایتالیا است و زیر مجموعه انجمن پیارک قرار دارد٬ بسیاری از پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی ایتالیا را اجرایی می‌کند٬ افزود: در سال 2006 و با تصویب دولت ایتالیا مقرر شد پروژه‌هایی که توسط ANAS اجرایی شده٬ بخشی از عوارض جاده‌ای جهت تأمین اعتبار به این شرکت اختصاص یابد.

پاسکوالی با یادآوری این مسئله که بالا بردن نرخ عوارض در آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور موجب کاهش تردد و ترافیک می‌شود٬ گفت: البته دولت در برخی از مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته ایتالیا نظیر جنوب این کشور دولت  عوارضی از خودروهای در حال تردد دریافت نمی‌کند.

وی یکی از اهداف دولت ایتالیا را هم‌سان سازی سطوح دریافت عوارض در مناطق مختلف کشور ایتالیا عنوان و اظهار کرد: اگر منابع مالی اجرای این پروژه‌ها از طریق دریافت عوارض از مردم تامین شود، علاوه بر توان مالی مردم برای پرداخت عوارض، باید انگیزه و تمایل لازم برای پرداخت این هزینه در مردم وجود داشته باشد.

این مقام ایتالیایی ادامه داد: بخش خصوصی سازنده آزادراه‌ها و بزرگراه همواره علاقه دارد که عوارض بالایی از مردم دریافت کند ولی دولت بر خلاف بخش خصوصی تمایلی به دریافت عوارض سنگین به دلایل نارضایتی‌های عمومی ندارد در عین حال بخش خصوصی تمایل دارد مدت زمان بیشتری عوارض آزادراه‌های ساخته شده را دریافت کند چرا که با برآوردهای انجام شده بخش خصوصی پس از گذشت 20 تا 25 سال و اخذ عوارض از این منبع درآمدی به پول خود می‌رسد و پس از گذشت این زمان دریافت عوارض برای سازنده سودآوری دارد.

پاسکوالی درباره مدل‌های مختلف کاهش هزینه در ایتالیا توضیحاتی داد و گفت: در ایتالیا دولت برای ساخت برخی از مسیر‌هایی که دارای پیچیدگی‌های فراوانی مثل احداث تونل و پل باشد٬ تسهیلات و کمک‌هایی در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحث مهم در خصوص واگذاری پروژه‌ها آزادراهی و بزرگراهی به بخش خصوصی نحوه مذاکره دولت با بخش خصوصی است به طوری که دولت باید خواسته‌ها و نیازهای روشنی از بخش خصوصی داشته باشد و در آن صورت به برگزاری مناقصات بپردازد.

مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا با بیان تأکید بر اینکه نحوه مذاکره با بخش خصوصی بسیار اهمیت دارد و کار سختی است٬ گفت: این سختی و پیچیدگی محدود به ایران نمی‌شود بلکه در تمام دنیا مذاکره با بخش خصوصی به این دلیل که طرف مذاکره کننده تسلط بالایی بر پیچیدگی‌های پروژه دارد و دولت چنین ویژگی را ندارد٬ کار سختی است./

نظر شما