شناسهٔ خبر: 84197 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نوسازی یک‌هزار خودرو در ناوگان باری آذربایجان‌شرقی

mosaqaf-2-1.jpg یک‌هزار خودرو در ناوگان باری آذربایجان‌شرقی نوسازی می شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي (آذربايجان شرقي) مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: یک‌هزار دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل کالای استان حایز شرایط ثبت نام در مرحله اول نوسازی هستند.

اورجعلی علیزاده، بااشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل کالای استان فرسوده است، افزود: ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو ناوگان حمل و نقل کالای استان حایز شرایط طرح نوسازی هستند ولی براساس اولویت بندی در فاز اول اجرای آن خودروهای ۴۰ سال به بعد مشمول این طرح می شوند.

وی با بیان اینکه در این طرح خودروهای حمل و نقل کالای بالای ۲۵ سال حایز شرایط نوسازی هستند، اظهار داشت: در مرحله دوم اجرای بقیه خودروهای حایز شرایط نیز مشمول طرح می شوند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: این طرح همزمان با سراسر کشور از خرداد امسال در این استان نیز آغاز شده و ظرفیت خوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کالای استان به شمار می رود.

علیزاده، ادامه داد: در این طرح تولیدکنندگان داخلی خودروهای سنگین، شرکت‌های حمل ‌و نقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، شرکت‌های وارد کننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت» و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده واجد شرایط  متقاضی واردات می توانند خودرو صفر یا ۳ سال کارکرد برندهای معتبر را که در داخل کشور خدمات پشتیبانی دارند، وارد کنند.

وی یادآوری کرد: در اجرای این طرح مالکان خودروها و شرکت ها از حدود ۲۵ درصد از معافیت ارزش گذاری گمرکی برخوردار می شوند و خودرو فرسوده را نیز دولت خریداری، اسقاط و از رده خارج می کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون اکثر شرکت های حمل و نقل کالا و مالکان خودروهای حایز شرایط استان برای نوسازی خودرو در سایت www.rmto.ir ثبت نام کرده اند.

علیزاده، افزود: ناوگان حمل و نقل باری استان دارای ۴۳ هزار و ۸۴۲ خودرو با میانگین متوسط ۱۷ سال بوده که شامل ۲۴ هزار و ۴۴ خودرو  سبک تا ۱۰ تن با میانگین متوسط عمر ۱۲.۵ سال، ۷ هزار و ۱۳۲ خودرو نیمه سنگین ۱۰ تا ۲۶ تن با میانگین متوسط عمر ۲۷ سال و ۱۲ هزار و ۶۶۶ خودرو سنگین بالاتر از ۲۶ تن و میانگین متوسط عمر ۲۰ سال است.

وی اظهار داشت: در زمان کنونی ۳۵ هزار و ۷۳۴ راننده در ناوگان حمل و نقل کالای استان فعالیت دارند.