شناسهٔ خبر: 8426 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در همایش کمیته تامین مالی و سرمایه‌گذاری پیارک مطرح شد:

رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش: بیشترین درآمد شرکت‌های سازنده آزادراه در اتریش از دریافت عوارض است

راکس والکر رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش با تشریح روند درآمدزایی شرکت‌های خصوصی سازنده آزادراه و بزرگراه در اتریش٬ گفت: بیشترین درآمد شرکت‌های سازنده آزادراه از دریافت عوارض است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ همایش تخصصی تجربیات بین‌المللی قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی حمل و نقل روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و راکس والکر رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش در این نشست درباره برنامه ریزی، ساخت و ساز، تعمیر و نگهداری و بهره برداری از آزادراه‌ها و بزرگراه در اتریش توضیحاتی ارائه داد.

والکر با بیان اینکه شرکت متبوعش "ASFINAG" در همه‌ جای اتریش دفتر دارد و کار مشاوره‌ای در اجرای پروژه‌ها انجام می‌دهد٬ گفت: این شرکت با ۲۶۵۲ کارمند یکی از فعال‌ترین شرکت‌های حمل و نقلی در اتریش و اروپا به حساب می‌آید.

وی درخصوص نحوه درآمدزایی این شرکت اتریشی گفت: اخذ عوارض از خودروها یکی از اصلی‌ترین منابع کسب درآمد برای شرکت ASFINAG است به طوریکه عوارض یکسانی از همه خودروها دریافت نمی‌شود و از خودروهای سنگین و سبک عوارض‌های گوناگونی دریافت می‌کنیم.

رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش افزود: علاوه بر خدمات مشاوره‌ای به بخش‌های خصوصی و دولتی٬ خدمات فروش برچسب عوارض به کشورهای همسایه نظیر اسلواکی٬ مجارستان و اسلوونی نیز یکی دیگر از بخش‌های تأمین مالی برای شرکت ASFINAG است.

والکر با بیان اینکه به این دلیل که هزینه احداث پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی بسیار بالا است و ساخت تونل در مسیرهای صعب العبور هزینه بالایی می‌طلبد تأکید کرد: ساخت این پروژه‌ها برای دولت صرف نمی‌کرد و این پروژه‌ها معمولا با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود و تحویل آن به همان شرکت سازنده تا چندین سال است تا از محل دریافت عوارض و سایر مسائل اقتصادی درآمدزایی کند.

وی یادآور شد: البته با اینکه مسئولیت دریافت عوارض در اتریش به عهده بخش خصوصی است ولی دولت مشخص می‌کند که در چه مناطقی می‌توانیم عوارض دریافت کنیم و حتی میزان عوارض در هر منطقه را نیز خود دولت مشخص می‌کند.

این مقام وزارت حمل و نقل اتریش با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقلی در کشورش در صورتی عوارض می‌گیرند که تملک زمین‌های آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در اختیار دولت است٬ گفت: چنانچه درآمد دریافت عوارض برای این شرکت‌ها رضایت‌بخش نباشد٬ بخش خصوصی باید درخواست خود را با وزارت حمل و نقل اتریش مطرح کند.

والکر یکی دیگر از منابع کسب درآمد شرکت ASFINAG اتریش را حضور در بازار سرمایه عنوان و اظهار کرد: این حضور چندین ساله در بازار سرمایه باعث شده که سهام ASFINAG از جایگاه و رتبه مناسبی برخوردار شود. در شرایط بحران مالی در اروپا اوراق صادر شده از ارزش بالایی برخوردار بود و مورد توجه بازار سرمایه قرار گرفت.

وی دلیل مورد توجه بودن سهام شرکت ASFINAG اتریش در بازار سرمایه را تضمین دولت دانست و گفت: چون دولت اتریش خود ضامن این اوراق بود استقبال مناسبی صورت گرفت و به تبع آن درآمد مناسبی برای شرکت حاصل شد.

رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش افزود: بسته به سیاست‌های شرکت و نیازهای اقتصادی اروپا و چگونگی شاخص‌ها در بازار سرمایه این اوراق سالی یک یا دو بار ارائه می‌شود و مورد استقبال فعلان اقتصادی صورت می‌گیرد. البته بیشترین درآمد شرکت ASFINAG اتریش از محل دریافت عوارض از خودروهای سنگین بوده که سالانه حدود ۱.۲ ملیون یورو درآمد از این محل حاصل می‌شود.

وی توضیح داد: اگرچه ما و سایر شرکت‌های خصوصی در برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های خود آزاد هستیم ولی باید در چارچوب مورد نظر وزارت حمل و نقل اتریش فعالیت کنیم به طوری که ما در ابتدای هر سال برنامه سال آینده و ۵ سال آینده خود را طبق قانون به دو وزارتخانه اقتصاد و دارایی و حمل و نقل ارائه می‌دهیم و از آن‌ها مجوز می‌گیریم و مجاز هستیم در چارچوب همان مجوز‌های قانونی از دولت فدرال اتریش فعالیت کنیم./

نظر شما