شناسهٔ خبر: 8427 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

جزئیات واگذاری زمین رایگان به ایثارگران/ ۲۲ هزار ایثارگر تا پایان تابستان صاحب زمین می‌شوند/ ایثارگران استان‌های شمالی به جای زمین مابه‌ازای نقدی می‌گیرند

سر در ساختمان سازمان ملی زمین و مسکن قائم‌مقام رئیس سازمان ملی زمین و مسکن جزئیات واگذاری زمین به ایثارگران را تشریح کرد و گفت: تا پایان تابستان ۲۲ هزار ایثارگر زمین خود را دریافت خواهند کرد.

محمدنادر محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: پس از جلسه‌ای که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حجت الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل و در آن بر اعطای زمین به ایثارگران فاقد مسکن تأکید شد، جلسات متعددی با حضور معاونان بنیاد شهید و سازمان ملی زمین و مسکن و مدیران کل راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها برگزار و درباره نحوه انجام این تفاهم مشترک تبادل نظر شد.

قائم‌مقام سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: هر هفته مدیران استانی این دو نهاد (هفته‌ای ۵ تا ۶ استان) دور هم جمع می‌شدند و در خصوص تعداد ایثارگران هر شهر و زمین‌های دولتی موجود در آن شهر بحث و تصمیم‌گیری می‌کردند که در نهایت بنیاد شهید ۱۵۰ هزار ایثارگر را برای دریافت زمین رایگان دولتی به وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در نهایت با بررسی این تعداد ایثارگر بر اساس موازین قانونی و موارد مصرح در قانون مربوط به مسکن ایثارگران، سازمان ملی زمین و مسکن ۶۵ هزار ایثارگر را واجد شرایط قانونی دریافت زمین رایگان دانست، افزود: تا به حال به ۳۱ هزار نفر (حدود ۴۵ درصد) از این واجدان شرایط، زمین رایگان دریافت کرده‌اند.

وی با تأکید بر کم بودن زمین‌های دولتی در کلانشهرها گفت: به همین دلیل با تدبیر وزیر راه و شهرسازی مقرر شد زمین ایثارگران فاقد مسکن ساکن کلانشهرها در شهرهای جدید اعطا شود که به عنوان مثال زمین ایثارگران تهرانی در پرند و پردیس در نظر گرفته شده است. البته در همه شهرهای جدید امکان واگذاری زمین وجود ندارد.

معاون رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به نبود زمین دولتی در سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) ‌ اشاره و خاطرنشان کرد: همه شهرهای این استان‌ها را بررسی کردیم که حقیقتا دولت زمینی برای اعطا ندارد؛ به همین دلیل بر اساس قانون، مابه ازای نقدی و مالی آن به ایثارگران اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع مالی این پرداخت‌ها تأمین شده است به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: پرداخت‌ها به زودی آغاز می‌شود و بر این اساس به هر ایثارگر در سه استان شمالی کشور ۱۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

محمدزاده با اشاره به اعتراض ایثارگران اصفهانی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان با توجه به اینکه در این کلانشهر نیز زمین دولتی وجود ندارد گفت:‌ سازمان ملی زمین و مسکن به آنها حق می‌دهد چون با ۱۰ میلیون تومان نمی‌توان در این کلانشهر زمین خریداری کرد. بنابراین تصمیم بر این شد تا اعطای زمین‌های فولادشهر که توسعه آن بر اساس تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی متوقف شده بود مجددا با دستور آخوندی به این شورا ارسال شود تا واگذاری زمین‌های این منطقه از اصفهان به ایثارگران فاقد مسکن این کلانشهر در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به طور کلی تنها در ۱۰ تا ۱۲ شهر مشکل تأمین زمین داریم، ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن آمادگی دارد تا در این شهرها پرداخت مابه‌ازای نقدی را به ایثارگران انجام دهد که منابع مالی این اقدام، تهیه شده استٰ؛ ضمن اینکه تأمین نظر ایثارگران نیز برای ما حائز اهمیت است و می‌خواهیم با رضایت آنها این کار را انجام دهیم.

به گفته قائم‌مقام سازمان ملی زمین و مسکن، این سازمان تا پایان امسال به ۵۵ هزار نفر از ۶۵ هزار ایثارگر واجد شرایط دریافت زمین رایگان، زمین دولتی یا مابه‌ازای نقدی زمین دولتی می‌دهد که بر این اساس تا پایان تابستان ۲۲ هزار نفر زمین خود را دریافت خواهند کرد./

نظر شما