شناسهٔ خبر: 84294 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر كل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام كرد :

ارتقاء ظرفیت ریلی بندر شهید رجایی با بازسازی خط داخلی ۴ بندر در دولت تدبیر و امید/ ابداع و نوآوری در فرآیند نوسازی خطوط ریلی/ روند جابجایی كالاهای اساسی با بهره برداری از این خط شتاب بیشتری می‌گیرد

ریل در بندر مدیر كل بنادر و دریانوردی هرمزگان بابیان اینكه در راستای توسعه حمل و نقل ریلی و تقویت فعالیت های مبتنی بر ریل – بندر خط ۴ بندر شهید رجایی نوسازی هم اكنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند، از افتتاح این خط همزمان با هفته دولت در سال جاری خبر داد .

علیرضا محمدی کرجی‌ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تدوین برنامه های نظامند جهت انجام تعمیرات ادواری با هدف پیشگیری  و جلوگیری از آسیب به خطوط ریلی بندر شهید رجایی اظهار داشت: تعمیرات و نوسازی سازه‌ای و ملحقات ریل و سوزن در این بندر به شكل مداوم و بر اساس یك برنامه زمانبندی در حال انجام است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در خطوط  ۴و ۵ ریلی بخش نوسازی، اجرای اسلب‌های درجا و اجرای تراورس‌های مشبک دی بلوک، اجرای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در محل سوزن‌ها، اجرای استاپرها، رنگ آمیزی و اجرای زینک ریچ تمام ریل و سوزن‌ها جهت جلوگیری از پوسیدگی به انجام رسیده است.

محمدی کرجی ران با بیان اینكه مبلغی بالغ بر۳۴۰ میلیارد ریال برای باز سازی و نوسازی خطوط ۴و۵ ریلی بندر شهید رجایی هزینه شده است، مدت زمان اجرای این پروژه را ۲۰ ماه اعلام کرد و افزود: در زمان اجرای پروژه ۴۰ نفر و پس از بهره برداری ۱۵ نفر مشغول خواهند شد .

وی ادامه داد: خط ۴ در حال طی کردن مراحل پایانی است و با برنامه ریزی های انجام گرفته در دولت تدبیر و امید این خط در هفته دولت سال جاری به بهره برداری می رسد. در این زمینه خط ۵ نیز از پیشرفت ۹۴ درصدی برخوردار است .

همجواری خط چهار با انبارهای كالای اساسی  وتسریع در روند جابه‌جایی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید با بیان اینكه بدلیل همجواری این خط با انبار های ۱۰ الی۱۳ بندر كه محل ذخیره‌سازی و نگهداری كالاهای اساسی است، روند ترخیص کالاها شتاب بیشتری خواهد گرفت، اظهار داشت: وسعت مناسب خطوط، اتصال به شبکه سراسری ریلی و قرار گرفتن در رهگذر شمال - جنوب  كه خود مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه است را می‌توان مهمترین مزایا ودستاوردهای حاصل از افتتاح این خطوط قلمداد كرد.

محمدی كرجی ران به نوآوری طراحی مهندسین داخلی در فرآیند اجرای این پروژه نیز اشاره ای داشت و گفت: انجام این پروژه با یك ابداع و نوآوری در طراحی همراه بود و آن اجرای خط اسلب ترک که در قسمت همسطح بجای ریل قاشقی از ریل E۱ ۶۰ استفاده شده و با این اقدام نوآورانه فقدان تامین تجهیزات متاثر از تحریم ها دراین بخش مرتفع شد.

وی در پایان گفت: بندر شهید رجایی با برخورداری از ۵۸ كیلومتر خطوط ریلی داخلی ظرفیت جابجایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن انواع كالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را دارا است.