شناسهٔ خبر: 84490 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

تحویل ۶۰۰۰۰۰ واحد مسکن اقدام ملی تا پایان دولت به متقاضیان/ سرمایه‌‌‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر پردیس

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از تحویل ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن تا پایان دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد به تشریح بخشی از اقدامات انجام شده وزارتخانه بزرگ راه و شهرسازی پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دولتی در هفته دولت در خصوص تولید مسکن در کشور و بهره‌برداری از آنها در زمان مقرر، گفت: ۶۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن که توسط دولت برنامه‌ریزی شده است تا پایان دولت باید به دست مردم برسد.

عضو کابینه دولت دوازدهم بر اتمام دو وعده دولت مبنی بر تکمیل و تحویل باقیمانده مسکن مهر و همچنین ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی تاکید کرد و افزود: تلاش شده تا سرمایه گذاری برای تامین زیرساخت های مسکن مهر از جمله مدرسه، واحدهای تجاری و بیمارستان ها نیز تکمیل شود و بعد از اتمام تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی، واحدهای باقیمانده مسکونی مهر، تحویل متقاضیان شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در شهر پردیس ۲ هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری شده تا  شهر، قابلیت سکونت با تمامی امکانات روبنایی و زیربنایی را داشته باشد.

۷۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده تا پایان سال تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود

اسلامی با اشاره به اینکه از بدو ورودش تاکنون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر نیمه تمام در کشور وجود داشت که هم اکنون این رقم به ۶۰ تا ۷۰ هزار واحد تقلیل یافته است، توضیح داد: تا پایان سال پرونده واحدهای مسکونی مهر بسته می‌شود و تمامی واحدهای باقیمانده به غیر از پرونده‌های دارای مشکلات حقوقی تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی تعداد پرونده‌های دارای مشکلات حقوقی را ۴۰ هزار واحد عنوان کرد که در دادگاه‌ها به دلیل مشکلات حقوقی در دست پیگیری قرار دارند و افزود: علاوه بر ۴۰ هزار واحد مسکن مهر دارای پرونده های قضایی و حقوقی، حدود ۱۳ هزار واحد مسکن مهر نیز فاقد متقاضی هستند که تلاش داریم تا واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر را با تغییر و تحول در آن واحدها به طرح اقدام ملی مسکن، منتقل کنیم.

واریز مبالغ اولیه طرح اقدام ملی مسکن توسط ۲۵۰۶۶ نفر متقاضی واجد شرایط

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص طرح مسکن ملی و مقدمات اجرایی آن توسط وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در دو مرحله انجام شد و یک میلیون و ۵۹۶ هزار نفر در این طرح مشارکت کردند. از افراد متقاضی ثبت نام کننده حدود ۹۷۳ هزار و ۸۰۰ نفر اطلاعات خود را در سامانه وارد کرده اند و حدود ۴۲۶ هزار و ۸۵۳ نفر واجد شرایط شناخته شدند. از این تعداد نیز ۵۸ هزار و ۳۹ نفر افتتاح حساب کرده اند و تاکنون ۲۵ هزار و ۶۶ نفر هم مبالغ خود را واریز کرده‌اند.

ثبت نام ۱۱۹ هزار نفر کارگر در مسکن ملی

به گفته اسلامی، ۱۱۹ هزار نفر کارگر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد حدود ۹ هزار نفر بانوی کارگر و سرپرست خانوار هستند که خرسند هستیم تا زمینه خانه دار شدن زنان سرپرست خانوار فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون دولت الکترونیک محقق شده است و ثبت تمامی اطلاعات به شکل غیرحضور و الکترونیکی انجام می شود، گفت: دولت الکترونیک با وجود کرونا محقق شد.

وزیر راه و شهرسازی از تعیین و تخصیص اراضی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی خبر داد و گفت: در برخی از شهرها واحدهای مسکونی ملی آماده تحویل به متقاضیان است و بسیاری از واحدها نیز در مراحل مختلف فوندانسیون و سفت‌کاری، قرار دارند.

اراضی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تعیین شده است

اسلامی تصریح کرد: اراضی مورد نیاز تعدادی از این واحدهای مسکونی از طریق بنیاد مسکن آماده شده و تعدادی از آن‌ها هم با مشارکت خود متقاضیان ساخته خواهد شد و این واحدها سریعتر به بهره‌برداری خواهد رسید .

وزیر راه و شهرسازی بخشی از ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن را واگذاری گروهی زمین به متقاضیان واجد شرایط عنوان کرد که اینکار از روزهای آینده آغاز خواهد شد.

اسلامی یادآور شد: ۲۲ هزار واحد مسکونی به ۲۵ هزار متقاضی وصل شده است که باید در این باره، پرونده ها تشکیل و مبالغ به حساب ها واریز شود تا ساخت واحدها، سرعت بگیرد. تاکنون نیز ۱۲ هزار متقاضی مبالغ خود را واریز کرده اند و ساخت واحدها، شروع شده است.

احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های یک و دو درآمدی

عضو کابینه دولت دوازدهم توضیح داد: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اقدام ملی نیز برای دهک های یک و دو درآمدی با همکاری سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، بسیج سازندگی، خیرین مسکن ساز با محوریت بنیاد مسکن احداث می شود که زمین های این واحدها هم اکنون تعیین شده و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری و مشارکت این بنیادها احداث خواهد شد.

اسلامی با یادآوری اینکه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری سازمان های بهزیستی، و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، بسیج سازندگی، خیرین مسکن‌ساز با محوریت بنیاد مسکن احداث شده است، گفت: متقاضیان هرچه سریعتر آورده خود را پرداخت کنند. چراکه بدهکاری در این بخش زیاد است و باید هرچه سریعتر مبالغ واریز شود تا کار سرعت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در استان البرز حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی از طریق سرمایه گذاری وارد طرح شده و وزارت راه و شهرسازی با شمارکت و همکاری سازندگان، زمینه را برای تولید بیشتر مسکن، فراهم خواهد کرد.

اسلامی در خصوص ساخت مسکن برای دهک‌های ۶ تا ۷ نیز گفت: قرارداد مشارکت با سازندگان منعقد شده است و ۱۷ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید بر اساس این نوع مشارکت ساخته خواهد شد.

تکمیل و تحویل یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: برای ساخت مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه مسکنی کشور، سه سال زمان برای جمع‌آوری اطلاعات، صرف شد. در عین‌حال، عملیات اجرایی و برنامه‌ریزی مسکن مهر از سال ۸۶ تا ۸۹ به طول انجامید و در  قالب این طرح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تعریف شد. که از این تعداد ۶۸۹ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دهم به متقاضیان تحویل شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

۱۰ ماه زمان صرف برنامه‌ریزی و شناسایی اراضی مسکن ملی شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن ۱۰ ماه زمان صرف برنامه‌ریزی این پروژه، شناسایی اراضی و متقاضیان انجام شد، گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه‌های مردمی ساخته شد که این افراد اراضی را تحویل داده و در قالب تعاونی‌ها و به صورت خود مالکی واحد را می‌سازند و وزارت راه و شهرسازی هم ساخت یک میلیون واحد مسکونی را بر عهده گرفته است.

به گفته وی،  ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه ای که با وزارت رفاه منعقد شده، ساخته می شود و این وزارتخانه تسهیلاتی هم به جز تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن در قالب کمک دولتی به متقاضیان پرداخت می کند.

ارسال پیامک واحدهای خالی به متقاضیان به اتمام رسید

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان اشاره کرد و با اعلام اینکه ارسال پیامک به مالکان واحدهای خالی به اتمام رسیده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته با حداکثر توان خود و در قالب اتصال با دستگاه‌های مختلف این سامانه را راه‌اندازی کرد و هم‌اکنون تمامی اطلاعات واحدهای مسکونی در این سامانه بارگزاری شده است و این سامانه نقش موثری در شناسایی خانه‌های خالی دارد .

اسلامی با یادآوری اینکه از هفته گذشته عملیات ارسال پیامک ها آغاز شده و تمام کسانی که واحد مسکونی خالی داشته اند هم اکنون پیامک را دریافت کرده‌اند و وزارت راه و شهرسازی در مرحله راستی‌آزمایی قرار دارد، افزود: تمامی اطلاعات مالکان واحدهای خانه خالی پس از راستی آزمایی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.   در نظر است تا نرخ مالیات ها بازدارنده باشد. بدین معنا اجازه نخواهیم داد تا مسکن، ابزار دست سوداگران و دلالان باشد تا از طریق آن شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم.

هدایت پول‌های اضافه بازار به بازار سرمایه

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا پول های اضافه وارد بازار مسکن نشود و تمامی این سرمایه ها به سمت بازار سرمایه هدایت شود که در این راه امیدواریم مجلس نیز با تعییر نرخ های بازدارنده ما را در این مسیر، همراهی کند.  

 

اسلامی با تاکید بر اینکه پول‌های کثیف نباید وارد بازار مسکن شود و باید تمامی سرمایه‌ها موجب تقویت بازار سرمایه شود، اعلام کرد: ستاد کرونا برای کنترل بازار اجاره دریافت کد رهگیری را الزامی کرده است و ما هم‌اکنون از این طریق تمامی سوابق مالکان را بررسی کرده‌ایم .

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: هم‌اکنون به هر متقاضی مسکن، حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات، پرداخت می‌شود. تلاش کردیم با اقداماتی از جمله ارائه کارت اعتباری مصالح ساختمانی و همچنین تخفیف ۵۰ درصدی برای پروانه ساختمان ها، ساخت مسکن را افزایش دهیم و از این طریق بتوانیم واحدهای مسکونی را ارزان‌تر به دست متقاضیان برسانیم.

وزیر راه و شهرسای با تاکید بر اینکه ورود سرمایه‌ها به بازار بورس و همچنین راه‌اندازی بازار بورس در بخش مسکن، این خرید را نظام‌مند می کند، ‌ تصریح کرد: با این روش، جریان التهاب بازار مسکن کنترل می شود.

بررسی مالیات بر عایدی سرمایه در ستاد اقتصادی دولت

اسلامی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه، نیز گفت: طرح در ستاد اقتصادی دولت بررسی شده و یک بسته سیاستی برای این مالیات در نظر گرفته شده است. این طرح زمینه‌ساز کیفیت‌بخشی به زندگی مردم می‌شود و این طرح در آینده نزدیک به مجلس ارائه شود.

اسلامی همچنین درباره کمک ودیعه مسکن گفت : دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۱ نفر پیامک برای دریافت کمک ودیعه مسکن ارسال کردند که بخش عمده ای از این متقاضیان کد ملی معتبر نداشتند و هم اکنون ۳۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی واقعی هستند. ۲۵۲ هزار نفر واجد شرایط بوده اند از این تعداد هم ۴۹ هزار و ۱۷ نفر به بانک‌ها معرفی شده اند. ۱۹ نفر هم در بانک پرونده تشکیل داده‌اند و تا شب گذشته ۹ نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند .

اسلامی همچنین درباره طرح جامع حمل و نقل هم گفت : این طرح در سال ۸۵ نوشته شده و در سال ۹۸ هم رونمایی از آن انجام شد. در طرح جامع حمل و نقل برای شکوفایی اقتصاد، اقدامات موثری انجام شده که موجب افزایش کیفیت ساخت داخل و  اعتماد به بخش تولید می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در طرح لجستیک تلاش کردیم تا مردم سریعتر به مقاصد خود برسند به طوری که بندر خشک آپرین در نزدیکی پایتخت راه اندازی شد و تلاش می شود تا از این طریق از تمام نقاط دنیا کالاها به این بخش وارد شود و کار گمرکی در آنجا انجام می‌شود.

اسلامی همچنین در باره نوسازی کامیون‌ها هم گفت : ۳۷۴ هزار کامیون داریم که سن ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال است و اولویت ما آن است که در دو بخش ساخت داخل و همچنین کامیون‌های وارداتی بتوانیم آن‌ها را نوسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث ساخت داخل کامیون‌ها باید از قوانین تبعیت کنند و ما هم در این طرح سعی کردیم کارخانه‌ها را احیا کنیم. ساخت کامیون‌های داخلی باید مرغوب و با کیفیت باشد و رانندگان باید هنگام استفاده از آن‌ها  راضی باشند.

اسلامی همچنین اعلام کرد: در طرح کامیون‌های کار کرده اروپایی هم ثبت‌نام‌ها صورت گرفته است و امیدواریم هر چه سریعتر این کامیون‌ها به دست متقاضیان برسد.