شناسهٔ خبر: 84520 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر:

امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر فراهم شد/ افزایش ظرفیت پسکرانه‌ها در بوشهر به ۵۰۰ هکتار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: لایروبی و تعمیق بندر بوشهر امکان پذیرش کشتی‌ها تا ۳۰ هزار تن را فراهم کرده و می‌تواند اقدامی مناسب در افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جریان سفر به استان بوشهر از بهره‌برداری از کانال دسترسی بندر بوشهر خبر داد و گفت: این اقدام به‌‌منظور تعمیق این کانال و برای پذیرش کشتی‌های تا ۳۰ هزار تن انجام شد.

او حجم لایروبی این کانال دسترسی را، بالغ‌بر پنج میلیون مترمکعب عنوان کرد و با اشاره به منابع ۱۹۰ میلیارد تومانی برای انجام این کار، افزود: مطمئنا با این اقدام و به واسطه زیرساخت‌های بندر بوشهر که شامل اسکله‌ها و پسکرانه‌ها به خصوص در جزیره نگین می‌شود، این بندر می‌تواند از این پس، پذیرای کشتی‌هایی تا ظرفیت ۳۰ هزار تن بدون هیچ توقفی باشد؛ این کشتی‌ها می‌توانند در حداقل زمان ممکن به بندر وارد شوند و عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که فضا را در این بندر از محدوده سنتی و محصور موجود به فضایی بازتر منتقل کنیم؛ در این راستا جزیره نگین قابلیت توسعه تا ۵۰۰ هکتار را دارد. داشتن کانال دسترسی مناسب برای پذیرش کشتی‌هایی با سایز بزرگ یک قابلیت و مزیت بزرگ برای این بندر خواهد بود.

راستاد ادامه داد: در کنار این پروژه به لحاظ اینکه ظرفیت تردد کشتی‌های مسافری بین بندر بوشهر و جزیره خارک و همچنین کشورهای جنوبی خلیج فارس فراهم است، توسعه پایانه مسافری بندر بوشهر هم در قالب یک پروژه در دستور کار است که شامل ایجاد یک پهلوگیر مناسب و توسعه پایانه است.

او زمان‌بندی انجام این پروژه را ۱۵ ماه اعلام و خاطرنشان کرد: این پروژه می‌تواند قابلیت مناسبی را برای این بندر در بحث مسافرت‌های دریایی و تردد کشتی‌های رو-رو در بحث بار، مسافر و گردشگری دریایی ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص رفع موانع در بحث توسعه زیرساخت‌ها در بندر بوشهر تصریح کرد: در این خصوص کارهای خوبی در جزیره نگین انجام شده که امکان پهلوگیری کشتی تا ۵۰ هزار تن را فراهم می‌کند؛ این اسکله مدت‌ها است تکمیل شده و در حال بهره‌برداری است.

او افزود: زیرساخت اصلی فعالیت‌های بندری در جزیره نگین فراهم شده است و کشتی‌ها در حال تخلیه و بارگیری هستند؛ این روند برای رسیدن به ظرفیت کامل تداوم دارد. در بندری که حداکثر مساحت آن حدود ۶۰ هکتار بوده زمینه ایجاد ظرفیت پسکرانه تا حدود ۵۰۰ هکتار فراهم شده و به دنبال این هستیم تا در مباحث مربوط به رونمایی و تجهیزات از قابلیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

راستاد تاکید کرد: در این زمینه تقاضاهایی برای جزیره نگین از طرف بخش خصوصی وجود دارد که مذاکرات در حال انجام است تا علاوه بر سرمایه‌گذاری زیرساختی توسط سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه روبنایی هم سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به ورود کالاهای اساسی به بنادر کشور اظهار داشت: در بحث کالاهای اساسی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بنادر ما به این موضوع اختصاص دارد و در این زمینه بندر امام خمینی(ره) به عنوان هاب شناخته می‌شود.

او با اشاره به برنامه‌ریزی انجام گرفته برای توزیع کالاهای اساسی بین دیگر بنادر کشور تصریح کرد: کماکان عمده این کالاها در بندر امام و بخشی هم در بندر شهید رجایی و بندر چابهار است. البته مطابق برنامه‌ریزی انجام گرفته بخشی از این کالاها به بندر بوشهر سوق داده شد که در اواخر سال گذشته و سال جاری شاهد این مساله بودیم. امیدواریم با تعمیقی که در بندر بوشهر انجام گرفته است، شاهد ورود حجم بیشتری کالا در این بندر باشیم.

راستاد ادامه داد: در مجموع سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری در همه بنار کشور انجام گرفت که بخش عمده آن‌ها کالاهای اساسی بود؛ در این زمینه بیشترین نقش را بندر امام داشت و در سال جاری هم تا این مقطعی که در آن قرار داریم این عدد به ۵۰ میلیون تن رسیده است.

او در بحث مجموعه اقدامات زیرساختی و توسعه آن‌ها در بنادر اظهار داشت: برای اینکه بنادر کشور بتوانند به ظرفیت‌‌های بالاتری برسند در حال حاضر چندین پروژه انجام یا در دست اقدام است. ایجاد پایانه جدید کانتینری در بندر شهید رجایی یکی از این اقدامات است که انتظار داریم با پهلوگیری کشتی‌های مناسب حداقل ۹۰۰ متر از طول این اسکله به زودی به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی که در حال احداث است نیز جزو این پروژه‌ها و در مقوله پروژه‌های جهش تولید معرفی شده‌اند. در بندر چابهار کار بر روی مابقی فاز یک در حال انجام است و تجهیز این بنادر در دستور کار قرار دارد. در بندر امام خمینی و بنادر استان مازندران و گیلان هم پروژه‌های متنوعی تکمیل شده است که در ایام هفته دولت به تناسب برنامه‌ریزی انجام شده عملیات اجرایی و بهره‌برداری از آن‌ها اعلام می‌شود.