شناسهٔ خبر: 84583 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه تشریح کرد

کاهش نسبی تبعات کرونا در حوزه حمل‌‌ونقل

محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه از بهبود شرایط سفر و گسترش امکان مسافرت همزمان با افزایش تعداد سفرهای انجام شده در ماه‌های اخیر خبر داد.

به گزارش پايگاه خبرى وزارت راه و شهرسازى، محسن صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا(coronomy.ir) گفت: «در مدت ۶ ماه اخیر یعنی از اول اسفندماه ۱۳۹۸ تا انتهای مردادماه ۱۳۹۹، در بحث مسافر ۴۵ درصد کاهش کاهش داشته‌ایم.» وی افزود: «بر همین اساس، هزار میلیارد تومان کاهش درآمد و ۳۰ درصد کاهش تعداد سفر با وسایل نقلیه مسافری بین‌شهری داشته‌‌ایم.»

او تاکید کرد: «ما در سال گذشته در همین برهه زمانی ۷۳ میلیون مسافر داشتیم که در حال حاضر به ۴۰ میلیون نفر رسیده است. تعداد سفرهای انجام شده نیز در این مدت از ۷,۴ میلیون سفر به ۵.۲ میلیون سفر کاهش یافته است.»

وی با اشاره به بهبود آمار سفر در ماه‌های اخیر، بیان کرد: «تعداد مسافران در ماه مرداد نسبت به تیرماه و در تیرماه نسبت به خردادماه تقریبا ۱۰ درصد رشد داشته است، ولی در کل نسبت به پارسال ۴۵ درصد کاهش داشته‌ایم. یعنی به رغم اینکه آمارها تا حدودی نشان‌دهنده بازگشت به شرایط پیش از کرونا است، هنوز هم نسبت به پارسال عقب هستیم.»

صادقی خاطرنشان کرد: «تا برهه‌ای بحث‌های مربوط به قرنطینه خیلی شدید پیگیری می‌شد، اما اکنون مردم با رعایت پروتکل‌ها  تا حدودی بیشتر سفر می‌کنند.»

این مسئول با ذکر اهمیت فاصله‌گذاری  اجتماعی و انجام آن در سفرها ذکر کرد:  «سال گذشته ظرفیت حمل مسافر هر  اتوبوس ۲۱ نفر بود که در حال حاضر به  ۱۳ تا ۱۴ نفر رسیده است که به نوعی  می‌توان گفت فاصله‌گذاری اجتماعی  رعایت می‌شود.»

وی تصریح کرد: «ضریب اشغال ما در  بحث  مسافری از ۶۵ درصد به ۴۳ درصد  رسیده است. یعنی اگر پارسال از ۱۰۰ نفر  ظرفیت ۶۵ نفر از آن پر می‌شد،   امسال این میزان به ۴۳ نفر رسیده  است.»

او همچنین در خصوص نحوه جبران خسارت وارد شده به کسب‌وکارهای مرتبط با حمل‌ونقل عمومی نیز اضافه کرد: «قطعا این افراد متضرر شده‌اند. ما بحث رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل را از طریق ستاد ملی کرونا و وام‌های اعطایی دنبال کردیم. هر چند درآمد امسال آنها شاید ۷۰ درصد درآمد پارسال باشد، ولی به هر صورت کارمثبتی در خصوص رانندگان انجام شده است.»

افت چشمگیر حمل‌ونقل هوایی

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل ادامه داد: «در بحث حمل‌و‌نقل هوایی اوضاع ما بخصوص در سطح بین‌المللی بسیار نامناسب بوده است. ما در فروردین ۹۸، ۷۹۰ هزار مسافر بین‌المللی و ۱ میلیون و ۶۳۴ هزار مسافر داخلی داشتیم که در فروردین ۹۹ این میزان به ۲۱ هزار مسافر بین‌المللی و ۴۲۲ هزار مسافر داخلی رسیده است.»

صادقی تاکید کرد: «این ارقام به معنی این است که مسافر هوایی بین‌المللی ما حدودا یک چهلم یا دوونیم درصد میزان سال گذشته بوده و کاهش ۹۷,۵ درصدی را تجربه کرده که به واسطه کنسل شدن پروازها و شرایط کرونا بوده است. در بحث مسافران هوایی داخلی نیز تقریبا ۷۵ درصد کاهش داشته‌ایم.»

او با ذکر بهبود این آمارها در ماه‌های اخیر، تاکید کرد: «تعداد مسافران هوایی بین‌المللی در اردیبهشت سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار نفر، در خرداد ۳۱ هزار نفر و در تیرماه ۵۴ هزار مسافر بوده است در حالی که این ارقام در سال گذشته به ترتیب در اردیبهشت ۶۲۰ هزار، در خرداد ۸۰۷ هزار و در تیرماه یک میلیون و ۱۲ هزار نفر بوده است.»

وی افزود: «در حوزه داخلی نیز اعداد رو به رشد است و در تیرماه امسال یک میلیون و ۶۷ هزار مسافر هوایی داشته‌ایم که هرچند نسبت به یک میلیون و ۷۰۳ هزار ماه مشابه سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد، اما نسبت به ماه‌های پیش بهبود یافته است.»

بر اساس آمار این مدیرکل، تعداد سفرهای هوایی داخلی دراردیبهشت سال ۹۸، یک میلیون و ۵۲۳ هزار و در خردادماه سال ۹۸ حدود یک میلیون و ۶۴۰ هزارنفر بوده است که در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به ۷۹۸ هزار و در خرداد ۹۹ به ۹۲۴ هزار نفر رسیده است.

صادقی در خصوص حمایت از ایرلاین‌ها نیز بیان کرد: «ضرر و زیان فوق‌العاده‌ای به ایرلاین‌ها و شرکت فرودگاه‌ها رسیده است. ۱۴ ایرلاین داریم که سعی کرده‌ایم با این وام‌ها آنها را سرپا نگه داریم. حمایت از ایرلاین‌ها به صورت ویژه دیده شده ‌است. مثلا شرکت هما ۵۰۰ میلیارد تومان وام دریافت کرده است، شرکت ماهان ۴۲۰ میلیارد تومان و شرکت‌های آسمان و قشم بالای ۱۰۰ میلیارد وام دریافتی خواهند داشت. شرکت تابان نیز ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دریافتی خواهد داشت.»

کرونا، ترمزی برای حمل‌ونقل ریلی

این مسئول با اشاره به آمارهای حوزه حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: «در حوزه حمل‌ونقل ریلی، در فروردین سال ۹۸ حدود ۲,۳ میلیون مسافر داشتیم که در فروردین امسال به ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. در اردیبهشت و خرداد ۹۸ نیز به ترتیب این ارقام ۲.۳ میلیون و ۲.۴ میلیون بود که در اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب به ۳۰۰ هزار و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.»

او ادامه داد: «در تیرماه ۱۳۹۹ تعداد سفرهای ریلی تازه به ۸۰۰ هزار رسیده که نسبت به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در سال گذشته بسیار کاهش یافته است. سعی کرده‌ایم شرایط را به گونه‌ای تنظیم کنیم که فاصله اجتماعی درکوپه‌ها و قطارها رعایت شود و آسیبی به مسافر نرسد. متاسفانه شرکت‌های ریلی ما هم آسیب زیادی دیده‌اند از جمله خود رجا هنوز نتوانسته است وام ۳۷۸ میلیاردی خود را دریافت کند که امیدواریم به زودی مشکل آنها حل شود.»

به گفته وی، حمایت از این شرکت‌ها نیز به صورت وام صورت گرفته و به خصوص برای ۱۰ شرکت مهم ریلی از جمله رجا و ۹ شرکت دیگر، وام‌های خوبی تدارک دیده شده است تا مشکلاتشان حل شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل در نهایت گفت: «امیدواریم بانک‌ها کمک کنند تا این تسهیلات داده شود و ما هم این قول را به مردم می‌دهیم که فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی برای ما بسیارمهم است. طرحی به نام پاک در وزارت راه بنیان گذاشتیم که پالایش شرایط کرونا است و مدام از استانها نمایندگانی داریم که فرودگاه‌ها و پایانه‌ها را بررسی می‌کنند. ما تمام شرایط را برای سفر ایمن مردم فراهم می‌کنیم.»