شناسهٔ خبر: 84692 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تكمیل راه آهن بستان آباد- تبریز تا پایان سالجاری/ پیشرفت فیزیكی ۷۷ درصدی محور میانه- میاندوآب

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گفت: عملیات ریل‌گذاری ۱۵كیلومتر از راه آهن بستان آباد- تبریز به اتمام رسیده است و طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال جاری آماده بهره برداری است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی صبح امروز در سفر به آذربایجان شرقی و غربی از روند اجرای زیرساخت های حمل و نقل این دو استان بازدید كرد. معاون وزیر راه و شهرسازی از راه آهن بستان آباد- تبریز بازدید كرد و با اشاره به اهمیت این خط آهن در كریدور ریلی شرق به غرب گفت:‌ راه آهن میانه- تبریز به طول ۲۰۳ كیلومتر  است كه حدفاصل میانه تا بستان آباد در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

وی طول مسیر ریلی بستان آباد- تبریز را ۴۴ كیلومتر اعلام كرد و افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیكی كل این محدوده ۶۵ درصد است و تمام تلاش ما این است تا راه آهن بستان آباد- تبریز تا پایان سال جاری تكمیل و آماده بهره برداری شود.

مدیرعامل شركت ساخت وتوسعه روند اجرای این مسیر ریلی را مثبت ارزیابی كرد و گفت: زیرسازی كل تونل و گالری‌ها برای اجرای روسازی تكمیل شده و حدود ۷۰ درصد نصب سازه عرشه به اتمام رسیده است.

خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیكی ۸۶ درصدی در بخش زیرسازی یادآور شد: درحال حاضر كل ریل مورد نیاز از كارخانه ذوب‌آهن اصفهان خریداری شده و عملیات ریل گذاری ۱۵ كیلومتر از مسیر نیز انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۲ هزار و ۸۰ متر پل در این مسیر اظهار داشت: پل باسمنج با ۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر یكی از بزرگترین پل‌های این محور است كه ارتفاع پایه آن از كف زمین ۴۰ متر است و تاكنون عملیات اجرایی در ۵ دهانه به روش پیش رانی تكمیل شده است.

وی همچنین از پل سعید آباد وگرمدره نیز بازدید كرد و در این خصوص گفت: پل سعید آباد دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است كه ارتفاع پایه آن ۳۰ متر است و در حال حاضر نصب تیرها انجام شده است. پل گرمدره نیز به طول ۲۵۰ متر دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است كه تاكنون ۴ دهانه آن نصب شده است.

خادمی در ادامه سفر به ایستگاه خاوران رفت ودر ارتباط با این ایستگاه اعلام كرد: در حال حاضر عملیات اجرایی اسكلت ساختمان اصلی ایستگاه خاوران ۸۰ درصد تكمیل شده است.

وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده‌اند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.

پیشرفت فیزیكی ۷۷ درصدی محور میانه- میاندوآب

معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر همچنین از راه اصلی میانه- میاندوآب بازدید كرد و گفت: این محور ۱۸۱ كیلومتر است كه از بزرگراه میاندوآب- تبریز شروع می شود و به آزادراه زنجان- تبریز متصل می شود و پس از مسافتی به محور ترانزیتی میانه- تبریز متصل می‌شود.

وی ادامه داد: با احداث كمربندی شمال غربی میاندوآب این محور به شمال استان آذربایجان غربی و ارومیه متصل و از طریق جاده ارومیه- سرو به مرز ایران و تركیه متصل می‌شود.

خادمی كاهش ترافیك سنگین محور زنجان- تبریز و هشترود- مراغه- بناب و كوتاه تر شدن مسیر نسبت به محورهای مذكور ترانزیتی را از مزایای این راه برشمرد.

معاون وزیر راه  وشهرسازی در ارتباط با وضعیت اجرایی این محور بیان داشت: در حال حاضر قطعات یك و پنج به طول ۷۵ كیلومتر تكمیل و زیر عبور قرار دارد و قطعات دو، سه و چهار نیز با پیشرفت فیزیكی ۷۷ درصد در حال اجرا است. هفت كیلومتر از مسیر تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی اعتبار هزینه شده در این محور را تا امروز ۹۵۰ میلیارد ریال دانست و گفت:  هزینه احداث این محور به نرخ روز بالغ بر ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

خادمی در پایان از كنارگذر شمال غربی میاندوآب بازدید كرد و اظهار داشت: این مسیر به طول۲۳ کیلومتر در چهار باند رفت و برگشت از ابتدای محور میاندوآب – مهاباد پس از رودخانه سیمینه رود آغاز و تا ۱۱ کیلومتری محور میاندوآب – تبریز تقاطع سرچم ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیكی این كنارگذر را ۶۶ درصد اعلام كرد.