شناسهٔ خبر: 84959 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها:

آمادگی شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تشکیل کارگروه مشترک با شورای‌عالی استان‌ها/ نمایندگان شوراها بر اجرای طرح‌های توسعه و عمران نظارت کنند/ پیش‌نویس تغییرات کمیسیون‌ ماده ۱۰۰ به‌زودی به مجلس ارائه می‌شود

سی و پنجمین اجلاس رسمی شورای عالی استان‌ها با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای تشکیل کارگروهی مشترک با نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سی و پنجمین اجلاس رسمی شورای‌عالی استان‌ها، روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه با حضور فرزانه صادق مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

فرزانه صادق مالواجرد، در بخشی از این اجلاس به تشریح ظرفیت‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پرداخت و با اشاره به اینکه کلیه طرح‌های جامع، لوایح، آیین‌نامه‌ها و موضوعات مرتبط با کالبد سرزمینی در این شورا مورد بحث، بررسی و تصویب قرار می‌گیرد، گفت: مطابق ماده ۶ اساسنامه، مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای تمام شهرداری‌های کشور لازم‌الاجرا است.

او در ادامه به توضیح و تبیین طرح‌های جامع و تفصیلی پرداخت و با اشاره به ظرفیت‌های شورای‌عالی استان‌ها افزود: نمایندگان این شورا می‌توانند در تهیه و نظارت بر این طرح‌ها کمک شایانی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری داشته باشند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، روند بررسی طرح‌های این شورا را به‌ویژه در استان‌ها، زمان‌بر و طولانی‌مدت توصیف و عنوان کرد: نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها می‌توانند به تسریع در بررسی این طرح‌ها کمک شایانی کنند.  

او با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی باید در چارچوب طرح‌های جامع تهیه و تعریف شوند، نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها را رکن چهارم جامعه خواند و خاطرنشان کرد: این نمایندگان باید طبق وظیفه خود، طرح‌های توسعه و عمران را مطالبه و بر اجرای آن‌ها در استان‌ها نظارت کنند.

مالواجرد در این اجلاس همچنین از آمادگی شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تشکیل کارگروهی مشترک با شورای‌عالی استان‌ها خبر داد و گفت: این کارگروه می‌تواند نقش مهمی در تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه و عمران داشته باشد.

در ادامه این جلسه نمایندگان شورای عالی استان‌ها به بیان سوالات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند و معاون وزیر راه و شهرسازی به سوالات آنان پاسخ گفت.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پس از این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه دولت، رئیس‌جمهور و رییس دستگاه قضا، نسبت‌به فعالیت‌های کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اقدامات این کمیسیون‌ها در شهرهای مختلف، حساسیت ویژه‌ای دارند، گفت:  قطعا اگر قرار است طرح و برنامه‌ای برای شهرها وجود داشته باشد اما از طرفی عدول از این طرح‌ها و برنامه‌ها در کمیسیون‌هایی مثل ماده ۱۰۰ اتفاق افتد، وضعیت همین است که می‌بینیم؛ این موضوع در کمیسیون کلان‌شهرها در حال پیگیری است و به‌زودی به مجلس ارائه می‌شود تا تغییرات لازم در کمیسیون ماده ۱۰۰ داده شود.

او با اشاره به اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و شورای‌عالی استان‌ها ظرفیت‌های بالایی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: امروز مقرر شد با تعامل بیشتر و ایجاد کارگروه‌های مشترک، بتوانیم از این ظرفیت در اداره و پایش شهرها استفاده بیشتری ببریم.