شناسهٔ خبر: 84974 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور خبر داد

آمادگی هواشناسی ایران جهت همکاری با افغانستان در پیش‌بینی وقوع سیل

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی ایران طی پیامی، ضمن ابراز همدردی و تسلیت به دولت و ملت افغانستان، آمادگی این سازمان را جهت هرگونه همکاری با آن کشور در زمینه پیش‌بینی وقوع سیل اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور به دنبال وقوع سیل در افغانستان و خسارات سنگین جانی و مالی ناشی از آن، با ارسال پیامی به محمودشاه حبیبی، رئیس سازمان هواشناسی افغانستان، ضمن ابراز همدردی جامعه هواشناسی ایران به دولت و ملت افغانستان، در خصوص هرگونه همکاری در زمینه پیش‌بینی وقوع سیل با آن کشور اعلام آمادگی کرد.

در پیام دکتر تاج‌بخش آمده است:

«خبر وقوع سیل در۱۳ استان کشور دوست و برادر جمهوری افغانستان، در پی بارش‌های اخیر و جان باختن شمار بسیاری از ساکنان آن مناطق، تخریب خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی و وارد شدن خسارات سنگین به اموال و زیرساخت‌های معیشتی آن مردم شریف، موجب تاسف و آزردگی خاطر همگان به ویژه جامعه هواشناسی شد.

سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران بدینوسیله مراتب تسلیت و همدری خود را با دولت و ملت افغانستان؛ خاصه خانواده‌های قربانیان و آسیب دیدگان این حادثه ابراز کرده و مراتب آمادگی خود را جهت انجام هرگونه همکاری و مساعدت در زمینه پیش‌بینی وقوع سیل و در نتیجه پیش آگاهی و ایجاد آمادگی و به حداقل رساندن خسارات و تبعات چنین  بلایای طبیعی در آینده، اعلام می‌دارد.

امید است در سایه توسعه تعاملات دوجانبه فی‌مابین، بالاخص در حوزه پایش و پیش بینی، گام‌های مؤثرتری در حفاظت از جان و مال مردم برداریم.»

شایان ذکر است، به دنبال جاری شدن سیل در نیمه نخست شهریور در افغانستان، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث این کشور اعلام کرد که قربانیان سیلاب در ۱۳ ولایت، دستکم ۱۵۱ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی داشته است.

به دنبال وقوع سیل، ۱۳ ولایت افغانستان از جمله کابل، پروان، کاپیسا، میدان‌وردک، پنجشیر، ننگرهار، لوگر، پکیتا، پکتیکا، نورستان، لغمان و خوست دچار آسیب و خسارات فراوان شدند.

مقامات درباره پراکندگی تلفات سیلاب می‌گویند که در ولایت پروان بین ۷۵ تا ۱۰۰ نفر، در ولایت کابل ۱۹ نفر، در کاپیسا ۲۰ نفر، در میدان‌وردک ۷ نفر، در پنجشیر ۳ نفر، در ننگرهار ۲ نفر و در ولایت پکتیا ۱ نفر بر اثر جاری شدن سیل جان خود را از دست دادند و در ۶ ولایت دیگر سیل تلفات جانی نداشته است.