شناسهٔ خبر: 84981 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان، مطرح کرد

بازارهای صادرات مصالح و تاسیسات ساختمان در اختیار ایران است/تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و کیفی‌سازی ساخت و ساز/امضای تفاهم‌نامه وزارت راه با اتاق تعاون برای رونق ساخت‌و‌ساز

افتتاح بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان بر صنعتی‌سازی در حوزه مسکن و ساختمان تاکید کرد و گفت: صنعتی‌سازی راهکاری برای کوتاه‌کردن دوره ساخت، افزایش تاب‌آوری در ساختمان‌ها و افزایش کیفیت است که در حوزه ساختمان و مسکن در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم افتتاح بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان که امروز ۲۰ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده و تا ۲۳ ادامه دارد، گفت: در شرایط کرونایی که اقتصاد جهانی متاثر از شیوع بیماری کرونا است و در مسیر رشد منفی قرار دارد خوشبختانه در کشور ما به رغم مسائل و مشکلات، اقتصاد کشور در حال حرکت است.

وزیر راه و شهرسازی برگزاری نمایشگاه را در سالی که رونق اقتصادی نیاز مبرم کشور است، مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: در سالی که برای رونق اقتصادی نیاز مبرم به توسعه فعالیت در حوزه ساختمان و مسکن وجود دارد و این مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری است، و دولت و مجلس به شکل یکپارچه اهتمام ویژه دارند، امید است که برگزاری این نمایشگاه روند تحرک‌بخش به فرایند ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی و تاسیساتی باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: محصولات و دستاوردهای تکنولوژی و صنعتی کشور ما در عرصه مصالح و تاسیسات محدود به بازارهای داخلی نیست و بازارهای وسیع صادراتی در اختیار ایران قرار دارد که با رشد تولید و رعایت الزامات استانداردهای ملی و بین المللی ایران همواره می‌تواند سهم بازار خود را گسترش دهد و با تغذیه مداوم و پایدار و رعایت اخلاق حرفه ای در بحث کیفیت این بازارها را پایدار نگه دارد. از این طریق اشتغال و تولید در این عرصه رونق پیدا کند.

اسلامی توضیح داد: چند انتظار مهمی که امسال به شکل مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دنبال می‌کنیم ارتقای روزافزون و کیفی محصولات و پایدارسازی تولید است که اینکار با پشتیبانی وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی در دولت موجب شود تا قیمت نهاده های این حوزه به شکل کنترل شده باشد و مزیت های ساخت و ساز و جریان تولید مسکن برای قشر هدف، تسهیل شود. بدین‌طریق با یک نظام کنترل شده، جریان تولید مسکن با صرفه و صلاح ملت، استمرار خواهد یافت.

وی یادآور شد: استفاده از تکنولوژی روز در جهت عایق‌سازی، بهینه‌سازی و کنترل هدررفت انرژی و هدررفت مصالح با الزامات فنی و مقررات ملی که در وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، قابلیت اجرا یافته است. اهتمام به رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان، جلوگیری از آسیب رسیدن به ساختمان ها ناشی از زلزله و جلوگیری از هدررفت انرژی، و مقاوم سازی ساختمان ها با تکنولوژی روز، مورد تاکید است که معماران و سازندگان باید نسبت به آن اهتمام داشته باشنید و از سنتی سازی خارجی شوند.

اسلامی همچنین بر صنعتی سازی تاکید کرد و گفت: صنعتی سازی به معنای انبوه سازی نیست بلکه به این معناست که با حداقل مزاحمت برای کسانیکه در همسایگی ساخت و ساز قرار دارند، اقلام و اجناس ساخت و ساز را در کارخانه ها تولید کنیم و سر ساختمان فقط به نصب پرداخته شود و با این روش، دوره ساخت و ساز کوتاه شود.

وی توجه به سرعت، مقاومت و کیفیت را در ساخت و ساز سه ویژگی در دستور کار دولت خواند و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این طریق بتوانیم قیمت تمام‌شده ساختمان را کاهش بدهیم. این موارد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و دولت قرار دارد که با وزارت صمت این موارد را دنبال خواهیم کرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: نقش تعاون را به عنوان گسترده‌ترین نهاد مردمی در اقتصاد کشور، ارج می نهیم و برای آنکه تعاون، توسعه پیدا کند، تفاهم‌نامه‌ای را با اتاق تعاون مبادله کردیم و امیدوار هستیم که مجموعه اقدامات دولت در رونق ساخت و ساز امسال موثر باشد و موجب رضایتمندی مردم شود.