شناسهٔ خبر: 8510 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

چکیده سخنرانی دکتر عباس آخوندی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی فرانسه

جور دیگر باید دید

وزيرراه در فرانسه دکتر عباس آخوندی که به دعوت دولت فرانسه به این کشور سفر کرده‌ بود به درخواست آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی این کشور در جمع گروهی از دیپلمات‌ها، اندیشمندان، محققین و خبرنگاران داخلی و خارجی فرانسه حاضر شد و سخنرانی کرد.

چکیده سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی وزیر راه و شهرسازی در آکادمی دیپلماتیک بین المللی فرانسه به شرح زیر است:

وی ضمن تشریح دیدگاه ها و ظرفیت‌های همکاری اقتصادی کشورمان، توضیحاتی در خصوص برنامه‌ها و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی ارائه داد و سپس به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت.

وزیر راه و شهر سازی کشورمان در پاسخ به سوالاتی پیرامون رویکرد غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: غرب بایستی نگاهش را به ایران تغییر دهد. برخی جریانات و لابی‌های سیاسی در سطح بین‌الملل همواره تلاش نموده‌اند که ایران را منبع تهدید و عدم امنیت در منطقه نشان دهند، در حالی که ایران منشا ثبات و امنیت در منطقه است و واقعیت‌ها و نتیجه اعمال و سیاست‌های ثبات‌بخش جمهوری اسلامی ایران و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری خلاف آن را به اثبات رسانده است.

دکتر عباس آخوندی در پاسخ به سوال خبرنگار لوموند در خصوص نتیجه گفتگوهای ایران و شرکت بوئیگ اظهار داشت: در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید صبح صدای آن درمی‌آید.

در خصوص نگاه ایران به شرکت‌های مختلف برای همکاری‌های آتی، وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت که ایران آماده است، درخواست همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های فرانسوی با ایران را با روی باز مورد بررسی قرار دهد. البته آنهایی که در شرایط سخت به همکاری با ایران ادامه داده‌اند و به تعهدات قراردادی خود پایبند بوده‌اند، از امتیاز بیشتری برخوردارند.  اگر چه در اجرای پروژه‌ها، اصل رقابت را در صحنه داخلی و بین‌المللی مورد توجه جدی قرار داده و بر آن تاکید می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی پیرامون نگاه ایران به مبحث محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای و اجلاس آتی تغییرات آب و هوایی در پاریس اظهار داشت: غیر از کاهش گازهای گلخانه‌ای که در غرب مطرح است، در منطقه ما به خاطر پیامدهای جنگ‌های طولانی و به هم خوردن تعادل‌های زیست محیطی، سطح گسترده‌ای از جنگل‌ها و فضاهای سبز و اراضی کشاورزی منطقه خشک شده‌اند و گرد و خاک‌های ناشی از آن در اثر وزش باد در سطح کشورهای منطقه و ایران، زندگی را برای مردم سخت کرده است و ما در تلاش برای چاره‌جویی و مبارزه با پدیده ریزگردها هستیم. 

از همین رو برنامه‌های زیست محیطی گسترده ای برای احیای تالابها در کنار نوسازی ۶۵ هزار كاميون و توسعه ناوگان ریلی در سطح ۲۵ میلیارد دلار در ده سال آتی به عنوان حمل و نقل سبز در ایران در دستور کار دولت است.

تاکید وزیر راه و شهر سازی بر نوسازی ناوگان هوایی ایران و  تامین ۴۰۰ هواپیمای جدید طی ده سال آینده و تامین مالی آن، به عنوان یکی از اهداف سفر به پاریس  و بازدید از نمایشگاه بورژه و استقبال از همکاری‌ها و تجربیات شرکت‌های فرانسوی در این زمینه مورد توجه حاضرین و خبرنگاران شرکت کننده در این همایش قرار گرفت.

نظر شما