به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن نشست صمیمانهای را با مدیران تعدادي از بانکهای کشور به منظور تقدير از ايشان بهخاطر گسترش همکاریها در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در مورخ ۲۶ شهریور برگزار کردند.
در این نشست مدیران بانکها؛ آقایان محمد بیگدلی مدیر عامل بانک ملت، محمد فطانت بار مدیرعامل بانک آینده، علی موسوی زاده معاون اعتباری و بانکداری شرکتی، حجتالله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون، رضا صدیق قائممقام مدیرعامل بانک صادرات و سعید مستشار سرپرست بانک ایران و ونزوئلا و همچنين رييس انجمن صنفي حمل و نقل ريلي و برخي مدیران اين صنعت حضور داشتند و بر ضرورت همکاری و سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل ریلی کشور تاکید شد.
سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران عليرغم وجود مشكلات اقتصادي ناشي از تحريم و اثرات ويروس کرونا با هدف ارتقاء و توسعه حمل و نقل ريلي و افزایش سرمایهگذاری در اين بخش بخصوص در سال جهش تولید ، همکاری گستردهای با بانکهای مختلف و شرکتهای سازنده ناوگان و شركتهاي حمل و نقل ريلي بهعنوان سرمایه گذار داشته است، افزود: در اين رابطه بانكهاي عامل بطور جدي ما را در اين راه ياري رسانده و همكاري صميمانهاي داشتهاند كه جاي تقدير و تشكر فراوان دارد و البته با مساعدت هرچه بيشتر آنها آمادهابم كه قدمهاي بسيار بلندتری در مسير رونق و جهش توليد در اين صنعت برداريم،
رسولی با اشاره به فرصتهای سرمایهگذاری مناسب در صنعت حمل و نقل ریلی کشور و ظرفيتهاي ارزشمند توليدي موجود در كشور گفت: در شرکت راه آهن، یک زیست بوم سرمایهگذاری تدوین شده که در این زیست بوم، دو نقش برای پیشرفت صنعت حمل و نقل ریلی تعریف شده است. نقش نخست برای شرکت راه آهن است تا به عنوان تسهیلگر از جانب دولت، تسهيلات لازم به بخش خصوصی ارايه نمايد و نقش دوم، به عنوان سرمایه پذیر است تا به صورت مشارکت عمومی با بخش خصوصی وارد ارتباط شود.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اکنون برای سرمایهگذاران به تناسب نوع پروژه و نوع سرمایهگذاری بستههای حمایتی تدراک شده است؛ به نحوی که جذابیت لازم برای سرمایهگذاران و تامین کنندگان سرمایه به ویژه بانکها وجود داشته باشد.
وی افزود: در این بستهها تدابیر لازم برای بخش مدیریت ریسک و کاهش ریسک در نظر گرفته شده است.
رسولی گفت: شرکت راه آهن در صدد است با ساز و کارهای قانونی، بخش مالی مورد نیاز پروژهها را تا حدود ٢٠درصد از طریق منابع سرمايه گذاران و مابقي بصورت وجوه اداره شده دولت و منايع بانكي با حمايت و در صورت نياز ضمانت توسعه حمل و نقل ريلي را سرعت بخشد، به نحوی که برآیند این اقدامات طوری باشد که محیطی جذاب برای سرمایه گذاری فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی از مشکلات مطرح شده از سوی مدیران بخشهای خصوصی صنعت حمل و نقل ریلی کشور اظهار کرد: همیشه بین بانکها و مشتریان انتظاراتی به صورت دو سویه وجود دارد كه بايد در تعامل سازنده و مثبت نتيجه توسعه سرمايه گذاري و خدمت به مردم عزيزمان باشد . انتظار تسهیلگری، سرعت و تخفيف در تضامین از سوی متقاضیان و وجود مقررات خاص از سوی بانکها در همه جای دنیا وجود دارد. اما مهم این است که امروز مدیران بانکهای کشور اراده همکاری با راه آهن را دارند و مقام عالی وزارت هم تایید کردند و بانکها نیز لبیک گفتند و اکنون این عزم و اتفاق نظر در مدیران ارشد بانکها به منظور توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور وجود دارد.
رسولی گفت: صرفا یکسری مسایل تکنیکی وجود دارد که امیدواریم با جلسات اختصاصی که با حضور شرکتها و مدیران بانکها خواهیم داشت، برطرف شوند.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: راه آهن اهداف بلندی را برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایهگذاری تعریف کرده است . یکی از ارکان اصلی برای تامین سرمایه در این صنعت، بانکها هستند. اکنون ما با اکثر بانکها توافق و همکاری خوبی داریم. خوشبختانه نگاه بانکها به پروژههای ریلی نگاه خوبی است و ما نیاز داریم که برای سرمایهگذاری بیشتر ، این همکاریها را گسترش دهیم.